زمان مطالعه: 6 دقیقه
مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران

مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران

مجموعه‌ فرهنگی تفریحی عباس آباد واقع در محدوده‌ تپه‌های عباس آباد می‌باشد و به عنوان قطب تفرجگاهی، گردشگری و تفریحی شهر تهران به حساب می‌آید.

مجموعه عباس آباد با 68 هکتار مساحت در سال 1384 شروع به کار کرد و در بین مسیر بزرگراه‌های مدرس، همت و رسالت قرار دارد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود. این مجموعه شامل فضاهایی از جمله باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس، پل طبیعت و ... می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این‌ مجموعه در ادامه با آسمونی همراه شوید.

اراضی عباس آباد تهران کجاست؟

این اراضی در منطقه 7 شهرداری تهران قرار دارد. عباس آباد از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به خیابان شهید مطهری، از غرب به خیابان ولی عصر و از شرق به خیابان شریعتی می رسد. مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد به‌ دلیل‌ داشتن بوستان‌ها، پل‌ها و جاذبه‌های متعدد، یكی از معروف‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید.

اراضی عباس آباد کجاست
اراضی عباس آباد کجاست

جاهای دیدنی مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد

مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران یکی از پرگردشگرترین جاذبه های گردشگری تهران است و مجموعه ای است با باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس، پارک و بوستان های متفاوت و جذاب و پل هایی با طراحی های بسیار عالی که در ادامه به توضیح این جاذبه های گردشگری زیبا می‌پردازیم.

  • دریاچه هنر

دریاچه هنر یکی از دریاچه‌ها و جاهای دیدنی در شهر تهران بوده و مساحت این دریاچه 25 هزار متر مربع است و در روبروی باغ کتاب تهران واقع شده است.

  • باغ هنر

باغ هنر که با هدف نمایش هنرهایی در زمینه موسیقی، شعر، ادبیات و... ساخته شده است و در تلاش است تا با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی، فراهم کردن امکان تجربه موسیقی فرهنگ و هنر ایرانی، مردم را با این فرهنگ و هنر آشنا کند.این باغ زیبا دارای 5 هزار متر مربع مساحت است و از نظر زاویه دید به بخش زیادی از اراضی عباس آباد اشراف دارد.

  • باغ غذای تهران
باغ غذای تهران
باغ غذای تهران

در این باغ به جای رستوران‌ها و کافه‌ها، ون ها وجود دارند و فضاهای جالبی هم برای نشستن مشتری ها ساخته شده است و برای کسانی که به‌ ماشین علاقه دارند جالب است که در کنار این‌ها موزه کوچیکی از ماشین های قدیمی همراه با اطلاعاتشان قرار گرفته است. همچنین وسایل بازی محدودی هم برای مراجعین تدارک دیده شده است این باغ به خاطر داشتن محیط باز برای شرایط فعلی و کرونا هم مناسب تر می‌باشد.

  • پل ابریشم

پل ابریشم دارای معماری مدرن و کابلی پلی است که از یک طرف به پارک آب و آتش و از طرف دیگر به گنبد مینا متصل است. ارتفاع این پل نزدیک به 200 متر است و لازم به ذکر است که پل ابریشم یکی از هفت پل برای دسترسی های اراضی عباس آباد است. پل ابریشم ماشین رو نیست ولی رهگذارن پیاده، دوچرخه و کالسکه می‌توانند از آن‌ رد شوند.

  • پل طبیعت

یکی از نمادهای اصلی تهران پل طبیعت بوده و دارای معماری بسیار زیبایی می‌باشد. این پل چشم انداز بسیار زیبا و جالبی را در اختیار بازدیدکنندگان می گذارد و هم چنین این پل از سه طبقه تشکیل شده و به گونه ای طراحی شده است که دو پارک اصلی تهران را به یکدیگر متصل می کند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این پل پیاده رو بوده و هیچگونه وسیله نقلیه حق ورود به آن را ندارد و به همین دلیل این پل را به عنوان بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و همچنین پل غیرخودرویی ایران می شناسند.

  • بوستان طالقانی
بوستان طالقانی
بوستان طالقانی

بوستان طالقانی دارای 310 هزار متر مربع مساحت بوده و در حاشیه بزرگراه حقانی قرار داشته و یکی از محبوب ترین و مشهورترین پارک های تهران می باشد. گردشگران زیادی از این بوستان بازدید می کنند. این بوستان به عنوان پارک جنگلی که در تپه های عباس آباد تهران قرار دارد و به دلیل داشتن گونه های مختلف و متعدد گیاهی از آن به عنوان ریه تنفسی تهران نیز شناخته می شود. برخی نیز پارک طالقانی را بعنوان پارک عباس آباد می شناسند و همچنین  این پارک با اسم های پارک جنگلی عباس آباد و تپه های داوودیه نیز در بین مردم شناخته می شود. از جمله امکانات این بوستان، امکانات ورزشی خوب، مسیرهای مختلف پیاده روی، آلاچیق های متعدد و راه چوبی می باشد.

  • گنبد مینا

اکثر بازدید کنندگان این گنبد دانشجویان و دانش آموزان مدارس تهران هستند که به عنوان اردوهای یک روزه تهران گردی این مجموعه را انتخاب می کنند. این گنبد به عنوان بزرگترین پلانتاریوم یا آسمان نمای خاورميانه در زمینی به مساحت 1800 متر مربع ساخته شده و دارای 150 نفر ظرفیت است. ساخت این بنا بر اساس معماری ایرانی اسلامی انجام شده است و در آن مفاهیم علمی و نجوم به صورت سه بعدی به‌ نمایش گذاشته شده است.

  • باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس در اراضی عباس آباد تهران دارای مساحت 220 هزار متر مربع می باشد. این مکان در بزرگراه حقانی تهران و رو به روی بوستان طالقانی قرار دارد. بخش های این موزه شامل یک ساختمان اصلی و یک باغ بزرگ است. این باغ از هفت تالار و یک قسمت انتهایی که یادمان دفاع مقدس است تشکیل شده که در آن اعداد 7 و 8 به‌کار رفته است که این اعداد به این منظور که عدد 8 به عنوان نمادی از 8 سال دفاع مقدس و عدد 7 به خاطر تقدسی که دارد، می باشد.

  • باغ کتاب تهران
باغ کتاب تهران
باغ کتاب تهران

باغ کتاب دارای وسعت 110 هزار متر مربع بوده و در حاشیه بزرگراه شهید حقانی می باشد این باغ در سه طبقه ساخته شده است. اکنون باغ کتاب، یکی از بزرگترین کتاب فروشی‌های کودک و نوجوان در کل دنیا هست. در طبقات مختلف این باغ بخش‌های مختلف ازجمله فروشگاه کتاب، سینما و تئاتر، باغ علم کودک و نوجوان، باشگاه نجوم، رباتیک و … قرار گرفته است.

  • بوستان نوروز

این بوستان سرسبز و جذاب دارای دریاچه‌، مجموعه پلانتاریوم، باغ گل، زمین اسکیت و مسیرهای دوچرخه و کالسکه بوده و یک مکان مناسب برای خانواده‌ها و گردشگرانی است که به دنبال جایی آرام و خوش منظره برای تفریح خود می‌گردند. بوستان نوروز مساحتش بیش از 98 هکتار می باشد. این مکان دارای 12 سکو است که هرکدام متعلق به 12 کشور عضو اکو و عراق و بحرین هستند. همچنین در این بوستان دریاچه‌ای به شکل دریای خزر ساخته شده است که به زیبایی این بوستان افزوده است.

  • پارک آب آتش

این پارک دارای 5.2 هکتار مساحت می باشد و به وسیله پل طبیعت به یکی دیگر از پارک های مهم شهر تهران که طالقانی نام دارد متصل می شود. پس از ساخت پارک آب و آتش، چندین پارک دیگر در کنار این پارک ساخته شده اند و بر وسعت این بوستان زیبا افزوده اند. پارک آب و آتش با نام دیگری به نام پارک حضرت ابراهیم نیز شناخته می شود.

  • بوستان بنادر

بوستان بنادر از طریق پل طبیعت به پارک طالقانی تهران متصل می‌شود. این بوستان مساحتش 53000 متر مربع است. طراحی این بوستان براساس عناصر دریایی مانند ساختمان بنادر و کشتی رانی انجام گرفته است. طراحان بوستان بنادر دریایی تلاش کرده‌اند که با تلفیق عنصر های شاخص ساختمانی مانند ساختمان بنادر و کشتی رانی، فانوس دریایی، رستوران غذاهای دریایی و همچنین دو کشتی نمادین تداعی‌گر سفرهای دریایی برای گردشگران و بازدیدکنندگان باشند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بوستان بنادر این‌است که می توان از پله‌های مارپیچی فانوس سفید بالا رفت. از جمله امکانات این بوستان شامل آلاچیق‌های چوبی، مسیر پیاده روی چتر سلامت، کافی شاپ، برج کبوترخوانه و راپلی می باشد.

تاریخچه تپه های عباس آباد

در سال 1343 شرکتی با عنوان تپه‌های عباس آباد با سرمایه یک میلیارد تومان راه‌اندازی شد و در سال 1353 تصمیم گرفته شد در این اراضی بزرگ‌ترین مجموعه شهری ساخته شود بعد در سال 1354 طرح جامع آن توسط شرکتی انگلیسی تدوین شد. در سال 1357 کلنگ پروژه زمین زده شد اما فرصت به اجرای آن نرسید.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‌های دیگری برای این اراضی تهیه شد مثل تبدیل به شهرک دیپلماتیک اما به نتیجه نرسید. در سال 1365 در ابلاغیه‌ای به شهرداری تهران توصیه شد مجموع اراضی برای طرح‌های بلندمدت فرهنگی، سیاسی و فضای سبز استفاده شود و سرانجام در سال 1371 کرباسچی کل اراضی را به رئيس جمهور وقت واگذار کرد و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز کل اراضی را به ادارات و مجموعه‌های دولتی واگذار کرد و در سال 1372 مقام معظم رهبری طی نامه‌ای دستور داد که کل اراضی در مقیاس ملی و منطقه‌ای به کاربری فرهنگی تبدیل شود و در نهایت در سال 1384 شروع به کار کرد.

شرکت نوسازی عباس آباد

این شرکت‌ به منظور ایجاد یک فضای سبز وسیع با اهداف و کاربری چند منظوره تفریحی- فرهنگی و برای فعالیت‌های ستادی و پشتیبانی در مواقع بحران، اقدام به احداث پارک دیدار در اراضی عباس آباد تهران کرده است.

آدرس و شماره تماس منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران

ساعت بازدید بخش های مختلف اراضی عباس آباد ساعت بازدید مخصوص خود را دارند.
شماره تلفن 021-88795835
وب سایت http://abasabad.tehran.ir
نظر خود را درباره «مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.