زمان مطالعه: 7 دقیقه
زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟

زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟

یکی از سنگین ترین مجازات ها در جرم زنا برای زنای با زن شوهردار است که متاسفانه این روزها در جامعه با افزایش وقوع آن مواجه هستیم.

بررسی ابعاد حقوقی زنا با زن شوهردار

در هر جامعه ای تدوین بسیاری از قوانین برای حفظ امنیت و آرامش و اخلاق عمومی جامعه صورت می گیرد ، کشور ما هم از این مورد استثناء نبوده و بسیاری از قوانین کیفری خود را بر پایه ی حفظ امنیت و آسایش و نظم عمومی جامعه تدوین کرده است.

زنا به عنوان یکی از مهم ترین جرایم علیه عفت عمومی است که در قوانین کیفری ایران به عنوان یک جامعه اسلامی و به تبعیت از متون فقهی برای آن جرم انگاری شده و مجازات تعیین شده است.

اهمیت این جرم در قوانین و فقه اسلامی به حدی بالاست که در صورت وجود بعضی شرایط، مثل زنای به عنف که در عرف جامعه با عنوان تجاوز شناخته می شود یا زنای محصن و محصنه به معنای زنای مرد متاهل با زن متاهل یا زنای با زن شوهردار مجازات این عمل می تواند تا سر حد مرگ برسد.

یکی از سنگین ترین مجازات ها در جرم زنا برای زنای با زن شوهردار است که متاسفانه این روزها در جامعه با افزایش وقوع آن مواجه هستیم. این نوع از زنا که در اصطلاح حقوقی با عنوان زنای محصنه شناخته می شود با سکس از سخت ترین مجازات های مرگ یعنی رجم یا سنگسار مواجه می شود. هرچند که امروزه بنا به دلایلی مثل خدشه وارد شدن به وجهه بین المللی کشور با انجام چنین مجازاتی ممکن است به جای سنگسار زانی و زانیه را اعدام کنند.

فارغ از علل اجتماعی این موضوع و تاثیری که در جامعه و بنیان های خانواده ایجاد می کند، به نظر می رسد بسیاری از افراد از مفهوم دقیق زنا و شرایط تعلق مجازات اطلاعات درستی ندارند. بنابراین داشتن آگاهی کافی در خصوص مفهوم دقیق جرم زنا، نحوه تحقق آن و شرایط اجرای مجازات حائز اهمیت به نظر می رسد.

به همین دلیل در این مقاله پس از آشنایی با مفهوم کلی عمل زنا و مجازات زنا، به بررسی دقیق جرم زنای با زن متاهل یا شوهردار (زنای محصنه) پرداخته و شرایط اختصاصی آن را نیز بیان کرده و در نهایت مجازات زنای با زن شوهردار را بیان خواهیم کرد.

زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟
زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟

زنا چیست؟

ماده ی 221 قانون مجازات اسلامی در تعریف زنا اینطور بیان می کند : « زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

تبصره 1 _ جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل و دُبُر زن محقق می شود.

تبصره 2 _ هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد ، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.»

بنابراین با توجه به تعریف این ماده ، زنا به رابطه ی جنسی همراه با دخول بین زن و مردی گفته می شود که با یک دیگر رابطه ی زوجیت نداشته باشند.

مطابق تبصره 1 ، این رابطه باید به صورتی باشد که آلت تناسلی مرد از ختنه گاه به آلت تناسلی زن یا مقعد او وارد شود ، در غیر این صورت زنا محقق نشده است.

تبصره 2 این ماده نیز بیانگر این است اگر کودکان نابالغ مرتکب عمل زنا شوند یا یکی از مرتکبین نابالغ باشد ، جرم صورت گرفته منتهی نابالغ مجازات نخواهد شد و اقدامات تامینی تربیتی متناسب برای او اعمال می شود.

 

زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟
زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟

شرایط تحقق جرم زنا

قانون گذار درماده ی 221 قانون مجازات اسلامی در تعریف زنا این طور بیان کرده است : « زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد . » بنابراین به نزدیکی و رابطه جنسی بین زن و مردی که باهم ازدواج نکرده و بین آن ها رابطه زوجیت نباشد ، زنا می گویند.

اما این نزدیکی تا چه میزانی باید باشد که جرم زنا محقق شود ؟ تبصره ی 1 همین ماده در پاسخ به این سوال می گوید : « جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود . » به این معنا که رابطه جنسی باید همراه با دخول به اندازه ی ختنه گاه مرد ، در آلت تناسلی یا مقعد زن صورت گرفته باشد که به آن زنا اطلاق شود.

در جمع بندی این موضوع ، توجه به توضیحاتی که در مورد این ماده بیان کردیم ، می توان شرایط زنا را در چهار بند بیان کرد:

1) عدم وجود رابطه زوجیت : به این معنا که بین زن شوهردار و مردی که اقدام به نزدیکی با یکدیگر می کند ، چه نکاح دائم و چه  نکاح موقت منعقد نشده باشد.

2) وجود رابطه جنسی همراه با دخول : برای تحقق زنا ، باید رابطه جنسی همراه با دخول به اندازه ای که پیش تر گفتیم واقع شود . در صورتی که نزدیکی بین طرفین کمتر از اندازه ی ذکر شده باشد ، جرم زنا واقع نشده اما طرفین مرتکب « رابطه نامشروع » شده اند که مطابق ماده ی 637 تعزیرات مجازات آن 99 ضربه شلاق است.

3) طرفین باید به حرام بودن عمل خود آگاه باشند و نزدیکی با تردید و شبهه نباشد ، در غیر این صورت زنا محقق نشده است . مثل این که مرد یا زن گمان می کرده با همسر شرعی و قانونی خود نزدیکی می کند ، ولی آن نکاح صحیح واقع نشده بوده و اشخاص از عدم صحت آن بی اطلاع بوده اند ، در این صورت مجازات حدی از آن ها ساقط می شود.

4) در صورتی که یکی از طرفین یا هردوی آن ها بالغ باشند ، مطابق تبصره ی 2 ماده ی 221 قانون مجازات اسلامی زنا محقق شده است منتهی شخص نابالغ مجازات نمی شود و فقط به اقدامات تامینی تربیتی مقرر محکوم می شود.

حکم زنا با زن شوهردار

حال که با مفهوم کلی زنا و شرایط تحقق آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی موضوع اصلی این مقاله یعنی زنای با زن شوهردار است. رابطه جنسی با زن متاهل، یکی از مذموم ترین انواع زناها در جامعه است که قانون گذار نیز به تبعیت از فقه امامیه و به دلیل تاثی منفی زیادی که این نوع از زنا بر نظم افکار عمومی جامعه می گذارد مجازات خاصی برای آن تعیین کرده است. علاوه بر این تحقق این جرم نیز نیازمند شرایط خاصی علاوه بر شرایط عمومی تحقق جرم زناست که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

در یک دسته بندی کلی قانون گذار زنا را به دو دسته ی زنای محصن و زنای غیر محصن تقسیم می کند. زنای محصن به زنایی گفته می شود که یکی از طرفین یا هردوی آن ها عاقل و بالغ و دارای همسر دائمی بوده و امکان برقراری رابطه ی جنسی با همسر خود را داشته باشند. ماده ی 226 قانون مجازات اسلامی نیز در تعریف احصان بیان می کند:« احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌شود:

الف - احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.

ب - احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.»

مطابق بند ب این ماده، زمانی رابطه جنسی با زن شوهردار مشمول عنوان و مجازات زنای محصنه می شود که چهار شرط وجود داشته باشد:

1) نکاح دائم: زنی که در عقد نکاح دائم مردی باشد و در عین حال اقدام به زنای با مرد دیگری کند، محصنه محسوب می شود. بنابراین صرف وجود محرمیت از طریق نکاح موقت موجب ارتکاب زنای محصنه نخواهد بود.

2) جماع با همسر از را قٌبل (اندام جنسی زن) صورت گرفته باشد.

3) در تحقق احصان شرط است که جماع بعد از بلوغ و در زمان عاقل بودن باشد.

4) برای تحق احصان باید امکان تمتع جنسی بین زن و مرد فراهم باشد و هر وقت بخواهند بتوانند از همدیگر متمتع شوند لذا اگر مردی همسر دائمی داشته باشد ولی به سبب مسافرت، در حبس بودن، بیماری زوجه، وجود مانع برای نزدیکی یا به هر عذر موجه دیگری از رابطه جنسی با همسر خود محروم باشد، احصان محقق نمی شود.

 

زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟
زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟

مجازات زنا با زن شوهردار:

 به جهت اینکه زن متاهل و چه بسا زانی متاهل در عین عقل و بلوغ و داشتن همسر دائمی، همچنان اقدام به رابطه ی خارج از نکاح کرده و عمل آن ها به مراتب ناپسندتر از زنای میان دو شخص مجرد است قانون گذار در تعیین مجازات سختگیری بیشتری به کار برده است. به نحوی که در ماده ی 225 قانون مجازات اسلامی این طور تعیین تکلیف برای مجازات رابطه جنسی با زن شوهردار می کند:« حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم ( سنگسار) است. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می‌باشد.»

ضمن اینکه علاوه بر مجازات شدید کیفری آن، ازدواج با شخص زانی بر زن زانیه ی محصنه نیز حرام می شود. بنابراین اگر زن شوهرداری با مردی زنا کرده باشد یا اینکه عمل زنا به هر شکلی انجام شود، در صورت جدایی زن از همسر دائم خود دیگر نمی تواند با کسی که زنا کرده ازدواج کند و ازدواج آن ها حرام می شود. در صورت صیغه شدن نیز همین شرایط صدق می کند.

جمع بندی:

در این مقاله پس از بیان معنا و مفهوم کلی زنا به عنوان یکی از جرایم حدی در قوانین کیفری ایران و شرایط تحقق آن، به طور اختصاصی به بررسی یکی از ناپسندترین انواع زنا، یعنی زنای با زن شوهردار و مجازات آن پرداخته و ابعاد حقوقی آن را بیان کردیم.

اگر میخواهید در زمینه های حقوقی اطلاعات بیشتری کسب کنید میتوانید به وب سایت دادواره : https://dadvare.net مراجعه کنید 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زنای محصنه (زنا با زن شوهردار) چه مجازاتی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.