مهدی زارعی- تنها 57 كشور در رقابت‌های انتخابی جام جهانی شركت می‌كردند و تنها 16 كشور در دور نهایی رو در روی هم قرار می‌گرفتند. ماركوس كول پیشكسوت فوتبال كلمبیا درباره آن بازیها می‌گوید:

 

یك مربی آرژانتینی داشتیم كه نامش «آدولفو پدرنه‌را» بود. یك مربی با قابلیت‌های فوق‌العاده و هوش فوتبالی بی‌نظیر. او بود كه ما را با هم متحد كرد و كاری كرد كه در رقابت‌های انتخابی بدرخشیم. او كاری كرد كه برای رسیدن به هدف‌هایمان، با تمام قوا و از دل و جان تلاش كنیم.

 

كلمبیا با اروگوئه، شوروی و یوگسلاوی همگروه می‌شود. سه تیمی كه تجربه حضور آن‌ها در تورنمنت‌های بزرگ، به مراتب بیشتر از كلمبیا بود. هرسه بازی كلمبیا در شهر شمالی آمریكا در نزدیكی مرز پرو برگزار شد. كول می‌گوید:

 

همیشه دلم می‌خواست در بالاترین سطح فوتبال دنیا بازی كنم و در آن ایام كه فرصت یافته بودم در جام جهانی بازی كنم، باید بیشترین استفاده را از آن می‌بردم. با این كه بازیكن جوانی بودم ولی به بقیه اعضای تیم انگیزه می‌دادم. آنها را تشویق می‌كردم و می‌گفتم می‌توانیم موفق شویم. بله! با حرف‌هایم به آنها روحیه می‌دادم.

 

كلمبیا در اولین بازی به مصاف اروگوئه یكی از رقبای خود در آمریكای جنوبی می‌رود. كلمبیا ابتدا با یك پنالتی كه از تور پاره دروازه عبور كرد(!) از حریف پیش افتاد اما در نهایت (1-2) شكست خورد. كول درباره آن بازی می‌گوید:

 

فوتبال اروگوئه همواره به عنوان یك فوتبال قدرتی معروف بود. آنها همیشه به سرسختی و بازی جنگنده معروف هستند ما بازی را به بهترین شكل شروع كردیم. اما پس از مدتی دو نفر از بهترین بازیكنانمان مصدوم شدند و همین مسأله باعث شد كاری از پیش نبریم.

 

كلمبیا در بازی دوم مقابل شوروی قرار گرفت. روس‌ها به سرعت حاكم میدان شدند و در ابتدای نیمه اول با اختلاف سه گل از حریف پیش می‌افتند.

Fallece Marcos Coll, autor del único gol olímpico anotado en los mundiales  | Marca.com

امّا لحظاتی بعد، كلمبیا از سمت چپ زمین، صاحب یك ضربه كرنر می‌شود. ماركوس كول پشت توپ قرار می‌گیرد و «لویاشین» دروازه‌بان اسطوره‌ای شوروی درون دروازه تیمش جای می‌گیرد. كرنر زده می‌شود و قوسی كه از ضربه كات درون پا به وجود آمد، توپ را مستقیماً وارد دروازه یاشین بزرگ كرد! او درباره آن لحظه كم‌نظیر می‌گوید:

 

سر و صدای زیادی بلند شد. زیرا به كسی گل زده بودم كه در آن روزها به عنوان بهترین دروازه‌بان دنیا شناخته می‌شد. همه هیجان زده بودند زیرا گل كم‌نظیر زده بودم؛ مستقیماً از روی نقطه كرنر! گلی كه در اذهان همگان باقی ماند. آن گل برای كشورم كلمبیا سمبل‌ انگیزه بود. بله! واقعاً معركه بود!

 

گل كول تا به امروز، تنها گلی است كه در تاریخ جام‌های جهانی، مستقیماً از نقطه كرنر به ثمر رسیده است. پس از آن گل، كلمبیا به بازی بازگشت و دیدار به یادماندنی این دو تیم، در نهایت با نتیجه مساوی (4ـ4) به پایان می‌رسد. كول درباره نتیجه می‌گوید:

 

خیلی فوق‌العاده بود! زیرا روس‌ها به عنوان یكی از بخت‌های اصلی قهرمانی جام‌جهانی به شیلی آمده بودند. آنها بهترین دروازه‌بان دنیا را داشتند و بسیاری معتقد بودند كه آنها شانس زیادی برای قهرمانی در رقابت‌ها دارند. ولی ما كشوری بودیم كه در دنیای فوتبال، كاملاً ناشناخته بودیم و هیچ كسی روی موفقیت ما، حساب نمی‌كرد.

 

اما تقدیر این بود كه آن تساوی به بهترین نتیجه كلمبیا بدل شود. زیرا آخرین مسابقه كلمبیا در برابر یوگسلاوی با شكست سنگین(5-0) همراه شد.

Hace 56 años, un barranquillero marcó el único gol olímpico de la historia  del Mundial | Zona Cero

با این حال كول درباره تأثیر آن تیم در فوتبال كلمبیا، كاملاً روشن، فكر می‌كند:

 

این روزها به لطف بازی‌های خوب تیم‌ ملّی كلمبیا در آمریكای جنوبی و در رقابت‌های بین‌المللی، كلمبیا به خوبی شناخته شده است ولی در آن روزها هیچ كس ما را نمی‌شناخت. می‌توانم بگویم كه حضور نسل ما در جام‌جهانی برای موفقیت فوتبال در این كشور، یك قدم بزرگ رو به جلو بود. زیرا باعث شد به خودمان افتخار كنیم و تمام دنیا نیز فوتبال ما را جدی بگیرند.

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی؛ كرنری كه مستقیماً وارد دروازه «لویاشین» شد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی؛ كرنری كه مستقیماً وارد دروازه «لویاشین» شد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.