زمان مطالعه: 2 دقیقه
مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه چیست؟

مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه چیست؟

مطابق ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 کلیه خودرو ها و موتورسیکلت ها قبل از نقل و انتقال موظف به پرداخت مالیات متناسب با ارزش خودرو هستند و تعویض پلاک خودرو توسط نیروی انتظامی منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال است.

مطابق ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 کلیه خودرو ها و موتورسیکلت ها قبل از نقل و انتقال موظف به پرداخت مالیات متناسب با ارزش خودرو هستند و تعویض پلاک خودرو توسط نیروی انتظامی منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال است. در ادامه مطلب آسمونی درباره استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال وسایل نقلیه صحبت خواهیم کرد.

سایت رسمی مالیات نقل و انتقال خودرو https://cartransfer.tax.gov.ir

نحوه پرداخت مالیات خودرو

  1. شما باید آدرس اینترنتی سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو، یعنی my.tax.gov.ir در مرورگر دستگاه خود وارد کرده و بر روی اولین لینک، کلیک نمایید.
  2. پس از ورود به سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو، گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
  3. کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه به نام خودتان و منطبق با کد ملی را همراه با متن تصویر امنیتی، در کادرهای مربوطه وارد کرده و مجددا برروی گزینه ثبت نام، کلیک نمایید.
  4. رمز ورود به سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو، برای شما پیامک خواهد شد. سپس، شما مجددا باید گزینه ورود به سایت را کلیک نمایید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، اقدام به استفاده از خدمات این سامانه کنید. 
  5. بعد از ورود به سامانه برای پرداخت مالیات خودرو از سامانه دریافت مالیات تعویض پلاک خودرو، برروی ششمین گزینه در سمت راست صفحه کلیک نمایید.
  6. در صفحه بعد میزان کل مالیات قابل پرداخت و همچنین، میزان مالیات پرداخت شده قبلی، ارائه شده است. اکنون می توانید برای پرداخت مالیات خودرو از سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام نمایید.

قانون مالیات نقل و انتقال وسایل نقلیه

بر اساس ماده 30‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب 1400/03/02 مجلس شورای اسلامی)، از تاریخ 1400/10/13 نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال می باشد.
بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق "سامانه سکوی وصول دیون سازمان امور مالیاتی" نسبت به استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت مالیات اقدام فرمایند.

بر اساس ماده 30‌ این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به‌شرح ذیل می‌باشند:

  • تولید داخل به میزان یک ‌درصد (1%) و وارداتی دو درصد (2%) به مأخذ مذکور در تبصره (1) ماده ‌(28) این قانون برای سال تولید.
  • مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌سال پس از سال تولید، سالانه ده ‌درصد (10%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل ‌درصد (40%) مأخذ یادشده است.

 تبصره 1- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداخت‌نشده هستند.
 تبصره 2- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌می‌شود.
 تبصره 3- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده ‌نمی‌شود.

 بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق "سامانه مالیات و عوارض خودرو" نسبت به استعلام بدهی مالیات  نقل و انتقال و پرداخت آن اقدام فرمایند.

 شهروندان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی 1526 سازمان امور مالیاتی سوالات خود را در این حوزه مطرح کنند.

نظر خود را درباره «مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.