زمان مطالعه: 4 دقیقه
مالیات مخصوص میزبانی جام جهانی!

مالیات مخصوص میزبانی جام جهانی!

وقتی اروگوئه میزبان جام جهانی 1930 شد، مسوولان دولتی تصمیم گرفتند مالیاتی با عنوان مالیات جام جهانی از مردم بگیرند.

مهدی زارعی- با انتشار بیانه گروه متفكرین درباره مالیات جام جهانی بود كه ناگهان حادثه تازه‌ای در اروگوئه روی داد و در آستانه جام جهانی یك واقعه غیرمنتظره برای استعمارگران پیش آمد. در بیانیه‌ای كه توسط گروه متفكرین آمریكای لاتین انتشار یافته بود و تعداد بسیاری از آن دست به دست در سراسر خاك اروگوئه پراكنده شده بود، تهیه‌كنندگان اعلامیه با واقع‌بینی قابل تحسینی حقیقت اوضاع اروگوئه پراكنده شده بود، تهیه‌كنندگان اعلامیه با واقع‌بینی قابل تحسینی حقیقت اوضا اروگوئه را مورد بررسی قرار داده بودند. در اعلامیه نوشته شده بود: "آمریكای لاتین گاو پروار استعمار نیست. بلكه یك واحد زنده مستقل متفكر است. ما با بررسی جوانب این مسأله كه قرار است كشور اروگوئه به عنوان كشور برگزار كنندۀ اولین دوره بازی‌های جام جهانی در آمریكای لاتین ممتاز شناخته شود، نتایج بسیار دقیقی گرفته‌ایم. این نتایج حكایت از این می‌كند كه شرکت های تجاری اروپایی قصد دارند از كشور مستقل اروگوئه، یك مستعمرۀ اقتصادی محصور و محدود بسازند. کمک به ساختن استادیوم "سنته‌ناریو" از راه دلسوزی برای ملّت اروگوئه نیست. بلكه برای آن است كه افكار مردم این مملكت، به جای آن كه برای ترقّی و استقلال بیشتر مملكت خود به كار بیفتد، متوجّه یك سرگرمی بچّه‌گانه كنند و با ایجاد این سرگرمی، باز هم به غارت سرمایه‌های طبیعی اروگوئه و دیگر كشورهای آمریكای لاتین بپردازند.

تاجران گمان برده اند كه اروگوئه یك كشور تنهاست و به همین جهت این كشور را مانند آزمایشگاهی برای توسعه دادن شیوه‌های استعمار اقتصادی خود به كار گرفته اند. برادران و خواهران اروگوئه‌ای ما بی‌شك نخواهند رنجید اگر گفته شود كه استعمار، آنها را گاو فربهی تصّور كرده است كه فقط باید به این گاو خوراك سرگرم كننده‌ای داد و در مقابل، پستانش را از شیر آنچنان تهی ساخت كه فرزندش از گرسنگی بمیرد. به همین جهت است كه گروه متفكّرین آمریكای لاتین صمیمانه از مردم اروگوئه می‌خواهد كه با دو قهرمانی فریبنده در المپیك به دام نیفتند و خود را تسلیم سودجویان نسازند. مالیاتی كه دولت اروگوئه بر همه مسائل زندگی و ارزاق عمومی به نام "مالیات برای جام جهانی 1930" بسته است، یك فشار غیرعادلانه و قاتلانه بر ملّت فقیر اروگوئه است. ملّت اروگوئه باید بداند كه اگر مسابقات 1930 در این كشور برگزار نشود، به هیچ عنوان به حیثیت بین‌المللی این كشور، لطمه‌ای وارد نخواهد شد. بلكه دنیا به ملّت كه به خاطر اقتصاد سالم داشتن از افتادن در دام استعمار روی‌گردانده است، به دیدۀ تحسین خواهد نگریست و نام فرزندان این كشور را به خاطر خواهد سپرد. بنابراین گروه متفكّرین آمریكای لاتین از همۀ مردم اروگوئه و از فرزندان واقع‌بین این كشور و هیأت حاكمۀ آن می‌خواهد كه به این هشدار توجّه داشته باشند و اعلام كنند كه از قبول مسابقات 1930 در كشور خود معذورند. آن‌ها می‌توانند یقین داشته باشند كه اعلام این مطلب، برحیثیت و اعتبار خود درنزد ملّت‌های آمریكای لاتین به میزان قابل توجّهی خواهند افزود و سببی پیش  نخواهد آمد كه مورد ملامت و سرزنش باشند. بلكه اگر موردی برملامت و سرزنش باشد، همانا قبول این مسابقات و انجام آن‌ها درخاك كشوری است كه بیش از 95 درصد مردم آن در فقر مطلق به سر می‌برند و بی‌سوادی همه جا را گرفته است متفكّرین آمریكای لاتین معتقدند كه با برگزار نشدن مسابقات در اروگوئه، ضربۀ قابل توجهی به پیكر استعمار وارد خواهد شد."

 

مالیات گرفتن از شرکت های خارجی برای کمک به ملت اروگوئه

هنگام انتشار این اعلامیه، مردی به نام "خوان کامپیستگوی" ریاست جمهوری اروگوئه را به عهده داشت. او شاید تنها رئیس‌جمهوردلسوزی است كه پس از استقلال، كشورش به خود دیده بود. رییس جمهوری كه به نیروی  تفكّر بیش ازجبر و فشار اعتقاد داشت. انتشار اعلامیۀ گروه متفكّرین آمریكای لاتین موجی از تعجّب و تفكّر را در سراسر آمریكای لاتین مخصوصاً در اروگوئه كه میزبان جام جهانی بود برانگیخت. گروهی از مردم اروگوئه مانند كسانی كه ناگهان از خواب بیدار شده باشند، پیش خود این سئوال را تكرار می‌كردند كه آیا واقعاً برگزاری مسابقات جام جهانی در كشور ما لزومی دارد یا نه؟ همین شك و تردید اندك اندك رونق گرفت تا آن جا كه به كاخ ریاست جمهوری نیز رسید. کامپیستگوی رییس جمهور متفكّر اروگوئه نیز معتقد بود كه حق با صادركنندگان اعلامیه مزبور بوده است و استعمار می‌خواهد نقش تازه‌ای را در اروگوئه ایفا كند. رییس جمهور كه از قرارداد گوشت هم ناراضی بود، ناگهان تصمیم گرفت كه كار تازه‌ای انجام دهد: كار تازه‌ای در جهت محبوبیت بیشتر در میان ملّت اروگوئه. رییس جمهور تا صبح در اتاق كار خود بیدار نشست و صبح همان روز اعلامیه‌ای منتشر ساخت: نظر به حفظ منافع ملّت اروگوئه و به خاطر توجّه به مسائلی كه حیات سیاسی ملّت اروگوئه را به مخاطره می‌اندازد، احساس می‌شود كه جام جهانی نباید هزینه زائدی بر دوش اقتصاد ملّت اروگوئه بگذارد. به این جهت برای این كه در عین حفظ شئون ملّت و انجام تعّهدی كه به دوش ملّت گذاشته شده، تحمیلی نیز بر بودجه شخصی مردم اروگوئه نشده باشد.

تصمیم گرفته شد كه مالیات بر ارزاق عمومی وسایل حمل و نقل و اماكن تفریح و سرگرمی كه چندی پیش به منظور جلب درآمد بیشتر برای برگزاری مسابقات جام جهانی وضع شده بود، لغو گردد. زیرا بعد از تفكّر بسیار این حقیقت مسلّم شد كه این عوارض فشار زیادی به دوش ملّت اروگوئه وارد خواهد ساخت و ما هنوز دارای آن پایه از قدرت اقتصادی نیستیم كه بتوانیم این فشار را تحمّل كنیم. از سوی دیگر از آن جا كه ما در مقابل فیفا تعّهدی كرده‌ایم و انجام این تعّهد تقریباً اجتناب‌ناپذیر است، به نظر می‌رسد كه باید در راه جلب منافع بیشتر برای مردم اروگوئه باید اقداماتی كرد. به همین جهت به موجب همین اعلامیه مقرّر می‌شود كه شركت‌های خارجی عامل خرید و فروش گوشت و پوست و صادركنندگان این كالا، از این تاریخ، پنج درصد از درآمد خود را برای برگزاری مسابقات جام جهانی در اختیار حكومت و دولت اروگوئه قرار دهند."

 

نظر خود را درباره «مالیات مخصوص میزبانی جام جهانی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مالیات مخصوص میزبانی جام جهانی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.