زمان مطالعه: 2 دقیقه
مارک اوورمارس؛ وینگر فراموش نشدنی توپچی ها و تیم ملی هلند

مارک اوورمارس؛ وینگر فراموش نشدنی توپچی ها و تیم ملی هلند

یکی از سریع ترین بازیکنان تاریخ باشگاه آرسنال و تیم ملی هلند، مارک اوورمارس است که سالها برای این تیمها درخشید.

29 مارس 1973 روز تولد یکی از ستارگان فوتبال هلند در اواخر قرن بیستم و ابتدای قرن بیست و یکم است؛ مارک اوورمارس. مردی با قامتی 173 سانتی متری که در اِمست متولد شد. فوتبال پایه را از سال 1978 در تیم اس.و.اِپِه آغاز کرد و در سال 1987 با پیوستن به گو اهد ایگلز، آماده ورود به دنیای حرفه ای شد. در فصل 91-90 او در 11 بازی لیگ برای تیم بزرگسالان این باشگاه به میدان رفت و یک گل نیز به ثمر رساند. ویلم باشگاه بعدی مارک بود. تیمی که اوورمارس فصل 92-91 را در این باشگاه سپری کرد و 31 بار در لیگ پیراهن این باشگاه را پوشید. در این باشگاه به اندازه ای موفق بود که مورد توجه آژاکس قرار گیرد؛ دروازه ورود به فوتبال اروپا.

در آژاکس اوورمارس تمامی لحظات تلخ و شیرین فوتبال را تجربه کرد. او در سال 1992 جایزه استعداد برتر سال را از آن خود کرد، در 1993 برنده توپ طلای فوتبال هلند شد، یک سال بعد به لطف درخشش در آژاکس در جام جهانی 1994 یکی از بازیکنان تیم ملی هلند بود و بهترین بازیکن جوان تورنمنت. در افتخارات باشگاهی او نیز با آژاکس جای خالی به چشم نمی خورد. اما مصدومیتی شدید او را تا آستانه وداع از فوتبال پیش برد.

در سال 1997 باشگاه آرسنال و مربی این تیم آرسن ونگر دست به اقدامی غیرمنتظره زدند؛ خرید یک وینگر مصدوم از باشگاه آژاکس که از سال 1992 به مدت پنج سال، دورانی درخشان را در این تیم سپری کرده بود. اوورمارس با آژاکس 136 بار به میدان رفت و 36 بار برای این تیم گلزنی کرد.

 قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا (1995) و نایب قهرمانی این مسابقات در سال 96 از جمله افتخاراتی بود که مارک در این تیم بدان دست یافت. هرچند مصدومیت مانع از آن شد که اوورمارس بازی های بیشتری در این تیم انجام دهد

 اما خرید این بازیکن توسط ونگر، دورانی طلایی را در زندگی اوورمارس رقم زد. اوورمارس با توپچی ها در سال 1997 موفق به کسب لیگ برتر و جام حذفی انگلستان  شد و تا سال 2000 در 100 بازی برای این تیم به میدان رفت. مسابقاتی که مارک موفق شد 25 بار در آن ها گلزنی کند.

در این سال آرسنال اوورمارس و امانوئل پتی دو هافبک کلیدی خود را به بارسلونا فروخت. این ترانسفرها هر چند از نظر مادی به سود آرسنال بود اما قدرت خط میانی توپچی ها را تضعیف کرد و هیچ یک از این دو بازیکن نیز در بارسلونا موفق نبودند. اوورمارس هم تا سال 2004 تنها 97 بار برای این تیم به میدان رفت و تنها 15 بار موفق شد دروازه رقبا را باز کند. حضور در بارسلونا آخرین حضور جدی اوورمارس در فوتبال حرفه ای بود.

 پس از آن وی از 2008 برای یک فصل به میادین بازگشت اما آن چه نام وی را ماندگار کرد، دوران درخشان حضور وی در آرسنال و تیم ملی هلند بود. اوورمارس از سال 1993 به مدت 11 سال در 86 بازی برای لاله های نارنجی به میدان رفت و 17 بار نیز برای پرتقال کوکی ها گلزنی کرد. وی با این تیم موفق شد حضور در نیمه نهایی جام جهانی 98 و یورو 2000 را تجربه کند. حذف از رقابتهای انتخابی جام جهانی 2002 شانس حضور در این رقابتها را از اوورمارس گرفت و سرانجام در سال 2004 او با هلند به نیمه نهایی یورو صعود کرد. اما باخت مقابل پرتغال، آرزوهای او را برای تجربه یک فینال در رده ملی به باد داد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مارک اوورمارس؛ وینگر فراموش نشدنی توپچی ها و تیم ملی هلند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مارک اوورمارس؛ وینگر فراموش نشدنی توپچی ها و تیم ملی هلند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.