زمان مطالعه: 3 دقیقه
لیله الرغائب

لیله الرغائب

لیله الرغائب 1402 یا شب آرزوها، شب پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. فلسفه لیله الرغائب مناجات به درگاه خدا و طلب آرزوست

لیله الرغائب شب آرزوهاست! ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی، اولین شب جمعه آن با نام لیله الرغائب یا شب آرزوها خوانده می‌شود، رغائب جمع رغیبه به معنای پاداش‌های بسیار ارجمند و سَمین و گران‌ سنگ است،‌ البته به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و به معنای عطا و بخشش فراوان از آن یاد می‌شود. شب آرزوها 1402 نزدیک است و اعمال این شب، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. اما امسال لیله الرغائب چه روزی است؟ و  آیا لیله الرغائب سندیت دارد؟ آسمونی به تاریخ دقیق شب آرزوها و اعمال و فضیلت های آن پرداخته است.

تاریخ شب آرزو ها

تاریخ لیلة الرغائب 1400

شب آرزوها یا لیله الرغائب امسال، پنج شنبه 28 دی 1402 شمسی
برابر است با 18 ماه ژانویه سال 2024 میلادی
و مصادف با 16 ماه رجب سال 1445 قمری می باشد

تاریخ لیلة الرغائب 1400

آسمونی برای تمام مردم ایران زمین در شب لیله الرغائب بهترین آرزوها را دارد!

شب آرزوها چیست؟

 لیله الرغائب به معنی شب آرزوها به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته می‌شود. به باور مسلمانان در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند. لیله الرغائب در سراسر جهان اسلام گرامی داشته می شود. اکنون که می دانیم شب لیله الرغائب 1402 کی است یا شب آرزوها چه روزی است، می توانیم آرزوهای خود را در این شب از خدا طلب کنیم.

 کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می‌باشد. بنابراین معنای اول «لیلة‌الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.

بنا بر معنای دوم، «لیلة‌الرغائب» یعنی شبی که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه حق می‌گردند.

همچنین لیله الرغائب یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند دراین شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند، در این شب عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روی آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بیکرانه حق می‌شوند.

اعمال شب لیله الرغائب

به نقل از پیامبر اسلام اعمالی برای ماه رجب و شب آرزوها ذکر شده‌ است. اعمال ماه رجب و شب لیله الرغایب شامل غسل، نماز، دعا، خواندن زیارت و همچنین احیای این شب زیباست. لیله الرغائب 1402 مصادف با شب اول ماه رجب است. پس اعمال آن بصورت مشترک می باشد. روز پنج شنبه اول ماه رجب در صورت امکان و بلا مانع بودن روزه گرفته شود. البته اگر قادر به گرفتن روزه نیستید هیچ ایرادی ندارد، اعمال زیاد دیگری هم وجود دارد که می توانید از آنها بهره ببرید. در قسمت زیر اعمال و دعای این شب عزیز را برای شما فراهم کرده ایم.
- اعمال و دعای شب اول رجب

نماز شب لیله الرغائب (شب آرزوها)

پیامبراکرم صلوات الله علیه در این باره فرموده اند: «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.» برخی در این شب نیت روزه لیله الرغائب می کنند و علاوه بر آن، نماز و دعای لیله الرغائب در این شب اهمیت بسیاری دارد که نحوه خواندن نماز شب آرزوها به شرح زیر است:
- نماز شب لیله الرغائب (شب آرزوها)

اشعار لیله الرغائب (شب آرزوها)

در شب آرزوها سال 1402 نیز همه مسلمانان برای یکدیگر التماس دعا دارند و سعی می کنند به عزیزان خود یادآوری کنند تا برایشان آرزوهای خوب کنند. به همین منظور از اشعار و پیامک های کوتاه و زیبا استفاده کرده و برای یکدیگر ارسال می کنند. زیباترین اشعار شب آرزوها را می توانید در لینک زیر ببینید:
- اشعار لیله الرغائب (شب آرزوها)

پیامک شب آرزوها

در شب آرزوها، بهتر است به دوستان و آشنایان خود تبریک گفته و مهر و دوستی خود را با ارسال پیامک به آنها نشان دهید. قطعاً از تبریک شب آرزوها خوشحال خواهند شد. در این شب یکدیگر را ببخشایید، و بهترین آرزوها را برای یکدیگر کنید. این شب یکی از بهترین شبهاییست برای رفع کدورت ها و دلخوری ها. پس حتما با ارسال پیامک به دلخوری ها پایان دهید. در قسمت زیر بهترین متن دعای شب آرزوها را برای شما فراهم کرده ایم.
- پیامک لیله الرغائب (شب آرزوها)

استوری شب آرزوها

شب لیله الرغائب شب آرزوها
استوری شب لیله الرغائب
دعای شب لیله الرغائب
دعای شب آرزوها
عکس نوشته شب آرزوها
عکس نوشته شب آرزوها
عکس نوشته شب آرزوها
استوری شب آرزوها
استوری شب آرزوها
استوری شب آرزوها
تبریک شب آرزوها
تبریک شب آرزوها

 

نظر خود را درباره «لیله الرغائب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لیله الرغائب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.