کد مطلب:  65622 
درج نظر
ویرایش پست
درج نظر
زمان مطالعه: 10 دقیقه
لوت باکس در بازی های ویدیویی؛ نوع جدید کازینو و قمار!

لوت باکس در بازی های ویدیویی؛ نوع جدید کازینو و قمار!

لوت باکس ها ایده هایی جذاب هستند که شرکت های بازی سازی از آنها سواستفاده می کنند.
زمان مطالعه: 10 دقیقه

در زمان پیدایش بازی های ویدیویی، شاید کمتر کسی فکرش را هم می کرد که روزی بازی های ویدیویی به یک صنعت بسیار بزرگ و پول ساز تبدیل شود. شرکت های مختلف با ارائه بازی های جذاب و خاطره انگیز، بخشی از خلا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را پر می کردند. از دستگاه های آرکید درون فروشگاه ها و شهر بازی ها گرفته، تا کنسول های بازی، رایانه های شخصی و اکنون فضای ابری، همه و همه سیر تکاملی بازی های ویدیویی را نشان می دهد.

این حرکت رو به جلو اما، با مشکلات و معضلات بسیار بزرگی نیز دست و پنجه نرم کرده است. بسیاری از شرکت های بازی سازی دچار ورشکستگی شدند و تبدیل به زیر مجموعه شرکت های دیگر شده اند. برخی از کمپانی های بزرگ، اگرچه هنوز مسیر پیشرفت خود را با ارائه بازی های دسته اول و فوق العاده ادامه می دهند، اما برخی از این شرکت ها به واسطه حرکات اشتباه در زمان نامناسب، از چشم بازیبازان افتاده اند و بعضا از آنها به عنوان شرکت های پول پرست نام برده می شود.

یکی از ابداعاتی که شاید از زمان ایجاد به اندازه الآن معضل آفرین نبوده باشد، عرضه و فروش لوت باکس ها درون بازی های ویدیویی است. ابداعی که می توانست بسیار خوب پیاده سازی شود، اما به دلیل سودآور بودن آن، رفته رفته استفاده از آنها بسیار زیاد و افسارگسیخته شد. به صورتی که برخی از کشورهای دنیا علیه آن به پا خواسته اند و خواستار از بین رفتن آن هستند!

نمونه ای از لوت باکس بازی CS:GO
نمونه ای از لوت باکس بازی CS:GO

 

لوت باکس چیست؟

لوت باکس (Loot Box)، جعبه هایی هستند که بازی های ویدیویی، به خصوص بازی های آنلاین، از آنها به عنوان جایزه برای بازیباز در نظر گرفته اند. گیمر با پیشرفت در مراحل بازی و یا انجام ماموریت های مختلف، می تواند آنها را به دست آورده، باز کند و از جوایز نفیسی (!) که در آن وجود دارد استفاده کند.

این جعبه ها در بین سال های 2004 تا 2007 برای اولین بار ایجاد شدند و شیوه جدید درآمد زایی هستند که شرکت ها برای افزایش میزان درآمد خود از آن استفاده می کنند و اقلام مختلفی را در ازای پول درون بازی و یا پول واقعی به اشخاص می فروشند. این گونه جعبه ها، اغلب در بازی های ویدیویی که به صورت رایگان در دسترس قرار می گیرند (Free to Play)، وجود داشتند. 

از آنجایی که عرضه بازی های رایگان، برای تولید کننده و شرکت ناشر درآمد زایی به دنبال نداشت، لوت باکس ها به عنوان یک روش جهت درآمدزایی معرفی شدند و درون بازی ها قرار گرفتند تا افراد با خرید آنها، نه تنها از شرکت سازنده بازی پشتیبانی کنند، بلکه جوایزی را دریافت کنند که باعث تجربه بهتر بازی برای کاربر شود.

لوت باکس ها انواع و اقسام مختلفی دارند و وجود آنها در بازی های ویدیویی به خودی خود مشکل زا نیست و به نوعی هیجان را به بازی باز ارائه می کند. صرفا آنکه شخص برای دریافت یک جایزه و یا بسته جایزه ویژه، یک ماموریت را در سخت ترین حالت ممکن تمام کند، نه تنها باعث دریافت جایزه می شود، بلکه مهارتش را افزایش می دهد.

اما استفاده از لوت باکس ها باید نظارت شده و کنترل شده باشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. در صورتی که استفاده از لوت باکس ها از حد کنترل خارج شود، می تواند فاجعه بار باشد و تجربه یک بازی ویدیویی را به عذاب همیشگی تبدیل کند.

قیمت گذاری پک های فیفا
قیمت گذاری پک های فیفا

 

قیمت گذاری لوت باکس ها

لوت باکس هایی که درون بازی های ویدیویی قرار می گیرند، قیمت گذاری مشخصی ندارند و شرکت سازنده بازی، برای آنها قیمت گذاری می کند. اما برخی از بازی ها که به صورت سالانه عرضه می شوند، نظیر FIFA، قیمت مشخصی برای لوت باکس های پایه دارند. البته با ایجاد تنوع در عرضه لوت باکس ها، قیمت ها می تواند دستخوش تغییرات متنوعی شود.

به صورت کلی می توان گفت شرکت ها به منظور قیمت گذاری، احتمالات لوت باکس را در نظر می گیرند. به این معنا که لوت باکسی که احتمال دارد اقلام زیباتر، کاربردی تر و سطح بالاتر از آنها خارج شود، با قیمت بالاتری قیمت گذاری می شود.

تا به این جا ممکن است همه چیز عقلانی به نظر برسد، اما در نظر داشته باشید که شرکت های بازی سازی همواره به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و یک روند موفق را هیچگاه متوقف نخواهند کرد. این موضوع در خصوص لوت باکس ها نیز به صورت کامل صدق می کند.

معضلات لوت باکس ها

همانطور که اشاره شد، برای اولین بار لوت باکس ها درون بازی هایی ویدیویی رایگان، در دسترس قرار گرفتند و به نوعی تیم سازنده بازی، هزینه ساخت بازی و کسب سود خود را به واسطه فروش لوت باکس ها به دست می آورد. اگرچه ممکن است تیم سازنده با انتشار محتویات دیگر که قابلیت خرید دارند، کسب درآمد کند.

لوت باکس بازی Call of Duty:WW2
لوت باکس بازی Call of Duty:WW2

لوت باکس در بازی های پولی

با ادامه پیدا کردن عرضه لوت باکس ها و اشتیاق بی سابقه کاربران و کسب درآمدهای بالا از فروش آنها، سایر شرکت های بازی سازی نیز به استفاده از لوت باکس ها روی آوردند و حتی آنها را در بازی های پولی خود نیز استفاده کردند! به این منظور که فرد بازی باز، نه تنها باید برای تجربه بازی، بازی را بخرد، بلکه درون بازی می تواند لوت باکس ها را نیز خریداری کند!

به عنوان مثال، بازی هایی نظیر Mortal Kombat، علارغم اینکه بازی با قیمت پایه به فروش می رسد، با فروش لباس های جدید برای کاراکترها، لوت باکس ها، انتشار DLC شخصیت های جدید را به بازی وارد می کند و اقدام به کسب درآمد بیشتر از بازی عرضه شده می کند. در این حالت نه تنها پول فروش بازی را به دست می آورند، بلکه هرچه از فروش لوت باکس ها کسب می کنند، به عنوان درآمد مازاد و سود برای آنها به حساب خواهد آمد.

پرداخت برای برنده شدن

لوت باکس های موجود درون بازی های ویدیویی، بیشتر حول جنبه ظاهری بازی می چرخید. به این منظور که فرد با خرید یک لوت باکس، یک اسکین، آواتار و یا لباسی جدید را برای خود باز می کرد و این باعث می شد تا نسبت به بقیه متمایز باشد. بعضا شرکت های سازنده، با عقد قرارداد، برخی از شخصیت های مشهور را به عنوان اسکین جدید به بازی وارد می کردند، که طرفداران آنها، آن اسکین را خریداری می کردند و در بازی استفاده می کردند.

روند گفته شده در بعضی از بازی های ویدیویی به مرور زمان شکسته شد. با کسب درآمد بیشتر، شرکت های ناشر بازی ها خواستار بیشتر شدن سود خود از بازی شدند و روند انتشار لوت باکس ها را به گونه ای تغییر دادند تا افرادی که می خواهند به سرعت درون بازی پیشرفت کنند، پول پرداخت کنند. 

لوت باکس بازی StarWars Battlefront 2
لوت باکس بازی StarWars Battlefront 2

 

این ویژگی در بازی های ویدیویی با اصطلاح "Pay to Win" شناخته می شود و به این معناست که برای پیشرفت در بازی باید هزینه های مختلفی را متقبل شد. نمونه بارز این مدل از بازی ها، عنوان FIFA می باشد. در این بازی، کاربران می توانند با پرداخت پول واقعی، لوت باکس های موجود در بازی را خریداری کنند و به واسطه دریافت جایزه ای قدرتمند، در بازی پیشرفت چشمگیری نسبت به سایر افراد داشته باشند.

نکته ای که در این نوع از بازی ها وجود دارد، برهم خوردن تعادل و بالانس بازی می باشد. به عنوان مثال در عنوانی نظیر FIFA، در چه تیم شما قوی تر باشد، احتمال بردن شما بیشتر است. البته وجود فاصله مهارتی را نمی توان فراموش کرد، اما با توجه به کارت های متنوعی که در بازی قرار می گیرد، این فاصله مهارتی تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته است و بازی بیشتر از آنکه به مهارت وابسته باشد، به شانس و اقبال بستگی دارد!

لوت باکس = قمار

قمار، سرمایه گذاری و شرط بندی بر روی موضوعی است که شخص هیچ اطلاعی از آینده آن ندارد. ممکن است بپرسید در سرمایه گذاری نیز فرد هیچ اطلاعی از آینده بازار ندارد! اما باید در نظر داشته باشید که در سرمایه گذاری، فرد پول خود را با توجه به بررسی ها، تحلیل ها و دانسته های خود سرمایه گذاری می کند. اما در قمار، همه چیز به شانس برخواهد گشت.

وجود لوت باکس ها نیز در بازی های ویدیویی مصداق بارز قمار می باشد. فردی که لوت باکسی را درون بازی خریداری می کند، از محتوای درون آنها هیچ اطلاعی ندارد و نمی داند چه چیزی نصیبش خواهد شد. ممکن است آیتمی که از لوت باکس خارج شود، ارزش بسیار زیادی داشته باشد و در عین حال ممکن است یک آیتم بی ارزش را دریافت کنید!

حال تجسم کنید که در انجام فرایند قمار، اگر به درستی صورت بگیرد، شانس تمامی افراد با یکدیگر برابر خواهد بود. این در حالیست که در لوت باکس ها، این احتمال نیز وجود ندارد و شانس فرد کمتر از آن چیزی است که فکرش را خواهد کرد.

دستکاری احتمالات لوت باکس در فیفا 20
دستکاری احتمالات لوت باکس در فیفا 20

 

به عنوان مثال، شرکت الکترونیک آرتز در سری بازی های فیفا، اشاره کرده است که احتمال در این بازی به گونه دیگری رقم می خورد. علارغم قرار دادن درصدهای احتمال بر روی پک های موجود در فیفا، احتمال ضرر کاربر بیشتر از احتمال سود او خواهد بود. این در حالیست که در بازی FIFA 20، با اشتباهات (؟) صورت گرفته از سمت الکترونیک آرتز، با باز کردن یک پک مشخص، همواره یک جایزه معین از آن خارج می شد. (اگر بازی FIFA 20 را تجربه کرده باشید، با باز کردن پک آلتیمیت توتس، همواره کارت جیدون سانچو از آن خارج می شد.)

این موضوع نشان دهنده آن است، که الکترونیک آرتز و سایر شرکت های عرضه کننده لوت باکس، توانایی کامل در دستکاری لوت باکس ها را دارند و می توانند احتمال دریافت اقلام بسیار حیاتی و گران را به قدری کاهش دهند تا فرد متقاضی برای دریافت آنها مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر شود.

وضع قوانین و منع لوت باکس ها

به واسطه ماهیت قمارگونه لوت باکس ها، شکایات و بیانات متعددی علیه شرکت های ارائه کننده لوت باکس ها شد. با توجه به قوانین موجود در کشورهای مختلف، بسته به میزان مقبولیت انجام قمار در کشورها و قانونی دانستن آن، تصمیمات مختلفی توسط دولت ها اتخاذ شده است.

کشور چین در سال 2016 با وضع یک قانون، اعلام کرد که ناشرین و توسعه دهندگان بازی هایی که از لوت باکس استفاده می کنند، باید درصد احتمال دریافت جوایز را ذکر کنند. کشور بلژیک نیز به صورت رسمی، عرضه لوت باکس ها را در بازی هایی که مقصد آنها بلژیک است منع کرده است. همچنین در بسیاری از نقاط جهان، انجمن ها و حزب های مختلفی ایجاد شده است که با وجود لوت باکس ها مخالفت می کند.

راه های پیاده سازی مناسب لوت باکس ها

اگرچه قوانین اتخاذ شده توسط کشور چین، آن چنان محدود کننده و روشن گرانه نیست، اما باز هم به واسطه آن می توان چند راه مناسب برای پیاده سازی صحیح لوت باکس ها را ارائه کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

ارائه درصد احتمال در لوت باکس ها
ارائه درصد احتمال در لوت باکس ها

 

ارائه درصد احتمالات

اینکه فرد قبل از خرید لوت باکس بداند احتمال دریافت یک جایزه مناسب از آن چقدر است، می تواند او را از خرید منصرف کند. با این حال تا چه اندازه این احتمالات درست است؟ به عنوان مثال در بازی FIFA، احتمال دریافت کارت های پرومو بر روی پک ها نوشته شده است، اما آیا واقعا اینکه کمتر از 1 درصد شانس دریافت گزینه ای مناسب را داشته باشیم، دلگرم کننده است؟ 

برای آنکه فرد قبل از خرید لوت باکس، به صورت کاملا شفاف در مورد آن تصمیم بگیرد، نیازمند ارائه دقیق درصد احتمالات است. ممکن است احتمال دریافت یک نوع از مدل کارت های موجود در فیفا، عدد 50% باشد، اما از آنجایی که چندین بازیکن در این دسته قرار می گیرند، باعث می شود تا حتی با دریافت یکی از آنها، شخص ضرر کند.

اجازه دهید با یک مثال این موضوع را شرح دهیم: فرض کنید که در زمان عرضه بازیکنان فصل لیگ فرانسه، بازیکنانی نظیر امباپه، نیمار و مسی درون تیم فصل قرار دارند و احتمال دریافت یکی از بازیکنان فصل لیگ فرانسه، عددی برابر با 10 درصد باشد. در این صورت فرد ممکن است به صورت متوالی پک های مختلفی را باز کند، اما نه تنها این احتمال وجود دارد که بعد از ده پک هیچ بازیکنی را دریافت نکند، این احتمال نیز وجود دارد که یکی از آنها را دریافت کند، اما آیا مسی، امباپه و یا نیمار را دریافت خواهد کرد؟ بسیاری از بازیکنان دیگر در تیم فصل حضور دارند که ارزش آنها از مجموع پک های باز شده به مراتب کمتر است!

ارائه آیتم های شخصی سازی در لوت باکس

بازگشت به عقب همواره بد نیست، بعضی از مواقع باید اشتباهات صورت گرفته در طول مسیر را فراموش کرد و به عقب بازگشت. همانطور که اشاره شد، لوت باکس ها در ابتدا تنها آیتم های شخصی سازی نظیر آواتار، اسکین و لباس را به مخاطب ارائه می کردند و تاثیری در نتیجه بازی ایجاد نمی کردند. 

وجود قابلیت شخصی سازی درون بازی ها، باعث افزایش خلاقیت افراد خواهد شد و به همین واسطه تجربه بازی را جذاب تر خواهد کرد. در بازی های چند نفره، وجود فاصله مهارتی بسیار مهم است و برای حفظ آن همواره تلاش می شود، اما در صورتی که این فاصله به هر صورتی کم و یا بیشتر از حد مجاز شود، باید آنرا کنترل کرد. در نتیجه ارائه لوت باکس هایی که تنها آیتم شخصی سازی دارند و تاثیری در نتیجه بازی ندارد، قابلیت پیاده سازی دارند. اما این موضوع باز هم از ماهیت قمارگونه بودن لوت باکس ها کم نخواهد کرد.

دانستن محتویات پک در فیفا 21
دانستن محتویات پک در فیفا 21

 

دانستن محتویات لوت باکس

یکی از ایده هایی که در اواخر بازی FIFA 21 پیاده سازی شد، نشان دادن محتویات پک، قبل از خرید آن بود، این روش می تواند بسیار کارآمد باشد. شخص قبل از خرید پک از محتویات آن مطمئن می شود و سپس اقدام به خرید آن می کند. در این حالت وضعیت قمارگونه بودن لوت باکس ها نیز از بین خواهد رفت و فرد به انتخاب خود و با آگاهی اقدام به خرید خواهد کرد.

: برای دریافت مشاوره درباره لوت باکس در بازی های ویدیویی؛ نوع جدید کازینو و قمار! فرم زیر را تکمیل کنید
واریز هزینه و دریافت مشاوره توسط :

نظر خود را درباره «لوت باکس در بازی های ویدیویی؛ نوع جدید کازینو و قمار!» در کادر زیر بنویسید :

6 - 2 = ?
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید