زمان مطالعه: 2 دقیقه
جنجالی ترین لباسهای تاریخ فوتبال

جنجالی ترین لباسهای تاریخ فوتبال

آیا امکان دارد که یک تیم فقط به خاطر نوع لباسهای خود توسط فیفا با جریمه های سنگین روبه رو شود؟ جواب مثبت است!

در سال 2002 و به هنگام برگزاری رقابتهای جام ملتهای آفریقا، کمپانی پوما از جدیدترین نوع لباسهای خود رونمایی کرد. این پیراهن که در تن بازیکنان کامرون دیده می شد، تفاوتی بزرگ با تمامی لباسهای فوتبالیست ها در طول تاریخ داشت؛ لباسهای کامرونی ها آستین نداشت و چیزی شبیه به لباس بسکتبال بود.

کامرونی ها با همین لباس ابداعی قهرمان آفریقا شدند تا تصاویر آنها بیشتر در سراسر دنیا دیده شود. این مساله به هیچ عنوان به مذاق فیفا خوش نیامد. البته اگر مسوولان فیفا خود را به جای بازیکنانی می گذاشتند که باید طی ساعتهای یک تا 3 بعد از ظهر در میدان حضور پیدا می کردند شاید نظرشان تغییر می کرد. اما کیت کوپر سخنگوی وقت فیفا لباس کامرونی ها را جلیقه نامید!

پوما قصد داشت در جام جهانی 2002 نیز همین لباسها را استفاده کند اما با مخالفت فیفا، آستین هایی به جلیقه کامرونی ها دوخته شد که البته تنها برای قانونی شدن لباس بود؛ آن هم در حالی که زیربغل بازیکنان از زیر آستین ها دیده می شد!

اما آیا کامرون و پوما از فیفا ترسیدند؟ به هیچ وجه! اگر فکر می کنید که بحث با فیفا باعث ترس و وحشت آنها شد و باعث گردید که کامرونی ها به پیراهن های قدیمی و خسته کننده شان برگردند، در اشتباهید. در سال 2004 پوما حتی ایده لباس های غیر متعارف را کمی فراتر هم برد. در مسابقات سال 2004، پوما یک لباس فوتبال یک تکه به نام "PUMA UniQT" به کامرون داد. ایده پشت آن، حذف حجم غیر ضروری لباس و ممانعت از کشیده شدن پیراهن توسط بازیکنان رقبا بود.

پوما تحقیقات و آزمایش های گسترده ای را برای توسعه کیت انجام داد. آنها لباسها را به بازیکنان می دادند تا به طور مخفیانه در حین تمرین زیر لباس معمولی خود بپوشند و کامرونی ها فوق العاده مشتاق بودند. آنها جلوی آینه می ایستادند و تناسب عضلانی خود را  که در زیر لباس کاملا به چشم می آمد، تحسین کردند. اکثر بازیکنان یک سایز کوچکتر از لباسهای عادی خود در نظر گرفتند تا عضلاتشان به شکلی فشرده‌تر به چشم آیند.

البته فیفا باز هم از کیت های انقلابی پوما راضی نبود. فیفا با این ادعا که این طرح با قانون رسمی مطابقت ندارد و لباس‌های فوتبال باید از پیراهن‌ها و شورت‌های جداگانه تشکیل شوند، کامرون را با کسر شش امتیاز در مقدماتی جام جهانی 2006 و جریمه 200000 فرانک سوئیس مجازات کرد.

این یک ضربه برای همه ما بود،  هم پوما و به خصوص کامرون البته. امروز، مسوولان پوما هنوز از واکنش سنگین فیفا به طراحی کیت این شرکت گیج هستند. فدراسیون کامرون و بازیکنان هم بسیار ناراحت و البته نگران حضورشان در جام جهانی 2006 بودند.

در پی این تصمیم، پوما یک کمپین برای حمایت از کامرون راه اندازی کرد و هر دو، هم پوما و هم کامرون، اقدامات قانونی علیه فیفا انجام دادند. دعوای حقوقی با مصالحه خاتمه یافت. جریمه 200000 فرانک سوئیس در نظر گرفته شده به یک کمک مالی مشترک برای پروژه توسعه فوتبال در کامرون تبدیل شد و کسر امتیاز نیز هرگز اعمال نشد.

پس از این جنجال، فیفا کتاب قوانین خود را به روز کرد تا کاملاً روشن کند که یک لباس فوتبال باید از پیراهن و شورت جداگانه تشکیل شود.

به هر شکل اگر قوانین به همین شکل باقی بمانند، دیگر لباس یک تکه فوتبالی را نخواهیم دید. امری که شاید غم انگیز تلقی شود. با این حال، پیراهن بدون آستین و UniQT برای همیشه بخشی از تاریخ فوتبال خواهند بود.

نظر خود را درباره «جنجالی ترین لباسهای تاریخ فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جنجالی ترین لباسهای تاریخ فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.