زمان مطالعه: 2 دقیقه
قدیمی ترین جایزه برای قهرمانان فوتبال

قدیمی ترین جایزه برای قهرمانان فوتبال

اولین بار که مقرر شد یک جایزه به قهرمان یک رقابت فوتبالی اعطا شود، دو طراح انگلیسی رقابت خود را برای طراحی جایزه آغاز کردند.

150 سال قبل، شرايط كاملاً متفاوت از امروز بود و به همين جهت لازم بود كه نتايج اولین دوره رقابتهای جام حذفی انگلیس در فصل 72-1871 توسط نامه به اطلاع دبير اتحاديه رسانده شود. در چنين شرايطي طبيعي است كه قوانين عضويت در تيمها تفاوت فراواني با امروز داشته باشد.

به همين جهت مشكلي عجيب پيش آمد كه دليل آن، بند 2 قوانين بود. با توجه به آن كه هر تيم مي‌بايست يازده بازيكن داشته باشد. مدير تيم «ناتينگهام فارست» (كه داراي 15 بازيكن بود) در هنگام ثبت‌نام متوجه شد كه بسياري از اعضاي اين تيم، در باشگاه «ناتس‌كانتي» توپ مي‌زنند! تيم ناتس كانتي هم كه از 13 عضو تشكيل شده بود، با همين مشكل روبه‌رو گرديد. با ادغام اين دو تيم، تنها 17 نفر آماده مسابقه می شدند و به این ترتیب هر دو تیم شانس حضور در جام را از دست دادند. ناتس كانتي در سال 1862 تأسيس شده بود و تا امروز از باشگاه آن به عنوان قديمی ترين باشگاه حرفه ای فوتبال در سراسر جهان ياد مي‌گردد. اما هرچه بود، در آن زمان تعداد نفرات آن برای حضور در جام کفایت نمی کرد.                           

يكي از مشكلات بزرگ در ادوار ابتدايي بازي‌ها، مساله زمين بود. تيم‌هاي اندكي وجود داشتند كه داراي زميني مناسب باشند. به همين جهت بسياري از آن‌ها از برگزاري ديدارهاي تكراري فراري بود. مسابقه تكراري حتماً بايد تا قبل از آغاز دور بعدي رقابتها برگزار مي‌گردد و اين معضلي بزرگ بود. زيرا بسياري از تيم‌ها اين توانايي را نداشتند كه چند روز بيشتر در شهري غريب زندگي كنند تا در ديدار تكراري شركت كنند. در اين بين قوانين طوري بود كه برنده جام مي‌توانست براي مدتي طولاني از مشكلات نجات يابد. زيرا تيم قهرمان تا فينال فصل آينده از شركت در بازي‌ها معاف بود و حتي حق انتخاب زمين ديدار پاياني را نيز دارا بود.

 به هر حال اولين ديدار تاريخ جام در 11نوامبر 1871 بين تيم‌هاي «كوئينز پارك گلاسكو» و «مدرسه دونينگتون» در «لينكلن شاير» برگزار گرديد. اما تلاش دو تيم در پايان بي‌نتيجه بود و نتيجه‌اي بهتر از تساوي (0ـ0) عايد دو تيم نشد. به همين جهت مجبور شدند كه دوباره با هم مسابقه بدهند.

در آرشيو بازي‌هاي اولين دوره از تيمي به نام كريستال پالاس (كاخ كريستالي) ياد شده است كه البته تنها نامش با «كريستال پالاس» امروزي مشابه بوده است و پس از گذشت چند سال، در صفحات تاريخ گم شد. اما در ديدار بعدي تيم «خدمات شهري» تنها 8 بازيكن در برابر تيم «بارنز» داشت! در اين مرحله دو تيم «هيچين» و كريستال پالاس (0ـ0) مساوي شدند و به هر دو تيم اجازه داده شد كه به دور دوم صعود كنند! تيم هيچين در دور دوم در برابر «مهندسان سلطنتي» قرار گرفت و در ديداري كه تنها 60 دقيقه به درازا انجاميد، هیچين از گردونه رقابت‌ها خارج شد. در سومين دور مسابقات دو تيم «كريستال پالاس» و «واندررز » (0ـ0) شدند و در جلسه‌اي كه در هفتم فوريه 1872 برگزار گرديد، به هر دو تيم مجوز صعود به مرحله بعد داده شد! شش روز بعد كميته برگزاري بازي‌ها جلسه ديگري تشكيل داد تا در آن طرح جام قهرماني مشخص گردد. دو طراح از شركت‌هاي بنسون و مارتين‌هاي پيشنهادات خود را در اين جلسه ارائه كردند كه اتحاديه پيشنهاد شركت مارتين‌هال را پذيرفت و اين گونه بود كه جام آماده ساختن شد.

در نيمه نهايي مسابقه كوئينزپارك گلاسكو و «واندررز» نشان دهنده عشق عامه مردم به ورزش نوپاي فوتبال بود و دليل اين امر هم كمك مردم شهر گلاسكو بود تا سرانجام هزينه سفر به جنوب جزيره فراهم آمد. اين مشكل بزرگي بود كه تنها توسط مردم برطرف مي‌شد.

 اما وقتي دو تيم (0ـ0) مساوي شدند، ديگر هيچ كس نمي‌وانست به نمايندگان گلاسكو كند. زيرا آنان توانايي ماندن در جنوب جزيره را تا قبل از ديدار تكراري نداشتند. اين بود كه بازگشتند و حريف آنها به فينال رسيد!

نظر خود را درباره «قدیمی ترین جایزه برای قهرمانان فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره قدیمی ترین جایزه برای قهرمانان فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.