زمان مطالعه: 3 دقیقه
قدیمی ترین مقررات فوتبالی!

قدیمی ترین مقررات فوتبالی!

امسال صد و پنجاهمین سال شکل گیری جام حذفی انگلیس است. شکل گیری قدیمی ترین تورنمنت فوتبال تاریخ، داستانی شنیدنی دارد.

شكل‌گيري قدیمی ترین تورنمنت فوتبالی مديون زحمات «سي.دبليو. الكاك» بود. او كه مدير هفته‌نامه ورزشي sport man در شهر لندن بود، در روز بيستم جولاي 1871 و بنا به پيشنهاد هفت نفر از اعضاي اتحاديه فوتبال، يك اطلاعيه ورزشي تهيه كرد كه برطبق آن، تمام باشگاههاي عضو اتحاديه در ازاي پرداخت يك گني (اندكي بيش‌تر از پوند امروزي) مي‌توانند در يك سري مسابقات حذفي فوتبال شركت كنند.

با انتشار اين اعلاميه، چندين تيم آمادگي خود را براي حضور در بازي‌ها اعلام كردند. چنين شد كه كميته‌اي پنج نفره در شانزدهم اكتبر وظيفه تنظيم قوانين جام‌ را عهده‌دار شد. سه روز بعد، دو تن از اعضاي اين كميته به نامهاي پاول و مورلي پيش‌نويس قوانين را در معرض ديد ديگران قرار دادند. اولين قوانين جام جديد اين چنين بود:

  1. مسابقات اين جام با عنوان رقابت‌هاي اتحاديه فوتبال ناميده خواهد شد. علايم اختصاري اتحاديه فوتبال در ابتداي عنوان جام خواهد آمد و اين جام، عنوان F.A.CUP خواهد گرفت.
  2. تمامي باشگاههاي وابسته به اتحاديه فوتبال حق شركت در اين مسابقه‌ها را خواهند داشت. هر تيم شامل 11 بازيكن باشد.
  3. هيچ بازيكني حق ندارد در طول يك فصل در بيشتر از يك تيم بازي كند. تغيير باشگاه تنها در پايان فصل امكان‌پذير مي‌باشد.
  4. باشگاههايي كه تمايل دارند در بازي‌ها شركت كنند، حتماً بايد همه ساله تا قبل از پانزدهم آگوست، علاقه‌مندي خود را در قالب اطلاعيه‌اي در اختيار دبير اتحاديه فوتبال قرار دهند.
  5. زمان هر مسابقه جام، يك ساعت و نيم مي‌باشد.
  6. اتحاديه مي‌بايست باشگاههاي شركت‌كننده را به صورت جفت در برابر هم قرار دهد. بازنده‌ها از رقابت‌ها كنار رفته و برندگان به صورت يك حذفي با هم مسابقه مي‌دهند تا در پايان دو تيم باقي بماند. برنده رقابت نهايي جام را براي يك سال تصاحب خواهد كرد.
  7. در صورتي كه دو تيم با يكديگر مساوي كنند، اتحاديه اين حق را دارا خواهد بود كه يكي از دو تيم را براي مرحله بعد انتخاب كند. اما اگر دو تيم مساوي كننده از يك استان باشند، اتحاديه آن استان بايد شرايط يك ديدار تكراري را بين آن‌ها فراهم آورد.
  8. اگر ديدار دو تيم به تساوي كشيده شد و اتحاديه دستور ديدار تكراري را به آنها داد، تيمي كه از مسابقه مجدد خودداري كند، از دور بازي‌ها حذف شده و تيم ديگري بدون مسابقه به دور بعد صعود خواهد كرد.
  9. در صورتي كه مسابقاتي به صورت مقدماتي بين برخي از تيمها برگزار گردد، تيم مدافع عنوان قهرماني از حضور در اين بازي‌ها معاف خواهد بود. اين بدان معناست كه مدافع عنوان قهرماني، مستقيماً به فينال فصل آينده صعود خواهد كرد[!]
  10. پس از برگزاري هر مسابقه، مدير باشگاه پيروز مي‌بايست تا قبل از يك هفته، نتيجه بازي را در اطلاعيه‌اي به دبير اتحاديه برساند.
  11. بازي‌هاي تكراري مي‌بايست تا قبل از يك ماه پس از ديدار ابتدايي دو تيم در برنامه ديدارهاي دو باشگاه گنجانده شود.
  12. تيمي كه برنده جام مي‌شود تا قبل از فوريه سال بعد مي‌بايست جام را به دبير اتحاديه پس بدهد. تنها در صورتي كه يك تيم براي سه سال متوالي برنده جام شود، مي‌تواند آن را براي هميشه به خانه ببرد. اتحاديه نيز مؤظف است كه علاوه بر جام، يازده مدال يا «بَج badge» مدالهای كوچكي كه به سينه سنجاق مي‌كنند) به تيم برنده اهدا كند.
  13. سندي كه توسط مدير تيم برنده جام به دبير اتحاديه اعطا مي‌گردد، بايد اين گونه نوشته شود: «اينجانب AB (مدير باشگاه) و G.H و E.F و CD (نماينده باشگاه ذكر شده) جامي را كه توسط J.K (دبير اتحاديه) به ما اعطا شده بود را برطبق قوانين و شرايط ذكر شده به ايشان بازگردانديم. ضمن آن‌كه درستي نامهاي ذكر شده در اين نامه را تأييد مي‌نماييم. (دو حرف بزرگ انگليسي نماينده نام و نام خانوادگي اشخاص ذكر شده مي‌باشد)
  14. ديدار فينال فصل ابتدايي بازي‌ها (72ـ1871) در يكي از زمين‌هاي شهر لندن كه توسط اتحاديه تعيين گرديده، برگزار مي‌گردد. اما در ادوار آتي، مدافع جام حق انتخاب زمين ديدار فينال را دارا مي‌باشد.
  15. اتحاديه مؤظف است كه براي هر مسابقه يك داور و دو كمك داور تعيين كند. هيچ يك از اين داوران نبايد عضوي از دو تيم شركت‌كننده باشند. تصميم كمك داوران، تصميم نهايي مسابقه است و تيمها حق اعتراض ندارند. اما اگر تصميم دو كمك داور با يكديگر تفاوت داشته باشد، آن‌گاه تصميم نهايي برعهده داور مي‌باشد.
  16. در مواقع اختلاف، تفسير قوانين ذكر شده برعهده كميته مخصوص اتحاديه فوتبال مي‌باشد.
  17. مالكيت قانوني جام به رئيس و خزانه‌دار اتحاديه باز مي‌گردد. اما به صورت امانت.
  18. در صورتي كه گذشت زمان، نياز به تغيير در قوانين ذكر شده را الزامي مي‌سازد، اتحاديه اين قدرت را دارد كه موارد جديدي را به مواد فوق بيفزايد. و يا آن كه مواد ذكر شده را اصلاح نمايد.
نظر خود را درباره «قدیمی ترین مقررات فوتبالی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره قدیمی ترین مقررات فوتبالی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.