زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال لیگ قهرمانان اروپا(1967)؛ سلتیک گلاسکو و تکمیل سه گانه

فینال لیگ قهرمانان اروپا(1967)؛ سلتیک گلاسکو و تکمیل سه گانه

تیم سلتیک گلاسکو نخستین تیم اروپایی بود که موفق به کسب سه گانه لیگ، جام حذفی و مسابقات اروپایی شد.

در دوازدهمین دوره جام باشگاه های اروپا( فصل 67-66) ، تعداد تیم ها به 33 افزایش یافت. و به این ترتیب نمایندگان مالت، بلغارستان، آلمان شرقی و ایرلند جنوبی در یک مرحله مقدماتی شرکت کردند و با حذف دو تیم، تعداد مسابقات مرحله بعد به 15 رسید تا 15 تیم پیروز به همراه مدافع  عنوان قهرمانی (رئال مادرید) راهی دور بعد شوند.

 

نمایندگان بلغارستان، چکسلواکی و اسکاتلند در نیمه نهایی

فصل 67-66 یکی از عجیب ترین ادوار جام باشگاه های اروپا بود. آژاکس لیورپول را حذف کرد و خود در برابر دوکلاپراگ چک حذف شد.  نماینده آلمان( مونیخ 1860) توسط رئال مادرید حذف شد و رئال توسط اینتر کنار رفت. اتلتیکو مادرید را ووی وودینا نماینده یوگسلاوی حذف کرد و به این ترتیب چهار تیمی که به نیمه نهایی رسیدند عبارت بودند از: دوکلاپراگ از چکسلواکی، سلتیک اسکاتلند،  زسکا بلغارستان و اینتر ایتالیا.

 

پایان عصر هررا

 تیم اینتر باز هم با هلینیو هررا موفق واقع شد و با برتری مقابل تورپدو مسکو (1-0)، واشاش مجارستان (4-1)، رئال مادرید (3-0) و پرچم سرخ زسکا به فینال رسید که مسابقه این تیم با زسکا (2-2) مساوی شد تا کار به دیدار سوم کشیده شود که در این مسابقه اینتر با یک گل نماینده بلغارستان را شکست داد. و در فینال مقابل سلتیک اسکاتلند قرار گرفت. شاگردان جاک استین با برتری مقابل زوریخ سوئیس (5-0)، نانت فرانسه (6-2)، ویودینا یوگسلاوی (2-1) و دوکلاپراگ چکسلواکی (3-1) به این مرحله صعود کرده بودند.

فینال در استادیو ناسیونال لیسبون برگزار شد و سلتیک که در دقیقه هفتم با گل ماتزولا از حریف عقب افتاده بود، در 30 دقیقه پایانی به بازی بازگشت و با دو گل خود موفق شد قهرمان اروپا شده و سه گانه خود  در فصل 67-66 در لیگ، جام حذفی اسكاتلند و جام قهرمانان اروپا را کامل کند.  سلتیکی ها در آن روز در بین پرتغالی ها محبوب تر از اینتر بودند اما به چه علت؟ یکی از بازیکنان آن تیم توضیح می دهد

 

برنی بویل:  محلی ها را طرفدار خودت کن

قسمت اعظم هواداران سلتیک را کاتولیک ها تشکیل می دادند، برای همین کلیساها پر شده بود از هواداران. زیرا فینال مقابل اینتر مصادف شده بود با روز مقدس تکلیف. فکر می کنم این باعث شد تا در قلب آنها جا پیدا کنیم. محلی ها منتظر دیدن اسکاتلندی های سرد بودند، اما وقتی ما را دیدند، با ما خواندند و رقصیدند و رنگ ها را نشان دادند.

The legend and legacy of the Lisbon Lions

سلتیك پس از سه سال

تیم سلتیك سه سال بعد نیز به فینال این بازی‌ها رسید تا مشخص شود كه كار شاگردان استین اتفاقی نبوده است. در بین شاگردان این مربی اسكاتلندی، كاپیتان « بیلی مك نیل»، تامی گمل، بابی موردوك، جیمی جانستون، ویلیام والاس و بابی‌لنوكس همچنان در تركیب ثابت تیم بازی می‌كردند و یك بار دیگر آمده بودند تا قهرمانی بازی‌ها را از آن خود سازند. اما از بد حادثه به فاینورد هلند برخوردند. تیمی كه توسط اینتت هایل اتریشی هدایت می‌شد و همچون سلتیك 1967 در پی كسب سه جام در یك فصل بود. این دیدار به وقت اضافی كشیده شد و فاینورد با پیروزی(2-1)، افتخار سال قبل سلتیك را تكرار كرد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فینال لیگ قهرمانان اروپا(1967)؛ سلتیک گلاسکو و تکمیل سه گانه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا(1967)؛ سلتیک گلاسکو و تکمیل سه گانه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.