زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال فصل 69-68 لیگ قهرمانان اروپا؛  میلان - آژاکس 

فینال فصل 69-68 لیگ قهرمانان اروپا؛  میلان - آژاکس 

میلانی های خرافاتی در تمام فینالها ترجیح می دهند سفید بپوشند تا این رنگ برایشان شانس بیاورد. اما سال 1969 آنها ناچار شدند پیراهن اصلی شان را در فینال بپوشند!

چهاردهمین دوره جام باشگاه های اروپا از 18 سپتامبر 1968 تا 28 می 1969 برگزار شد. طی 52 مسابقه 176 گل به ثمر رسید که بهترین آمار از آن دنیس لوی منچستری بود. اما یونایتد در نیمه نهایی (2-1) مغلوب میلان شد. میلانی ها قبل از این مسابقه مقابل مالمو سوئد (5-3) و سلتیک اسکاتلند (1-0) به برتری دست یافتند.

اسپارتاک ترناوا از چکسلواکی دیگر نام کوچکی بود که حضور در جمع بزرگان اروپا را در فصل 69-68تجربه کرد. این تیم حتی در نیمه نهایی جام باشگاه ها(2-0) آژاکس را شکست داد اما به دلیل باخت(3-0) در بازی رفت، شانس صعود به مرحله فینال را از دست داد.

1969 UEFA European Cup Final Programme AC Milan v Ajax VGC | eBay

 در سوی دیگر تیم آژاکس هلند با مربیگری رینوس میشل در ابتدای روزهای درخشان تاریخ خود موفق شد نورمبرگ آلمان (5-1)، فنرباغچه (4-0)، بنفیکا و اسپارتاک ترناوا چکسلواکی را  شکست دهد. آژاکس در برابر بنفیکا نبردی دراماتیک داشت؛ وقتی در 12 فوریه 1969 آژاکس در ورزشگاه المپیک آمستردام با گلهای سانتوس(31)، تورس(36) و ژوزه آگوستو(61) در برابر تنها گل دانیلسون(48) مغلوب بنفیکا شد، به نظر می رسید کار نماینده هلند در این رقابتها به پایان رسیده است. اما یک هفته بعد در حضور 31019 تماشاکر ورزشگاه دالوژ، بازگشتی حیرت انگیز رقم خورد. در این مسابقه دانیلسون و کرویف در 12 دقیقه نخست دو گل برای آژآکس به ثمر رساندند و کرویف با گل دقیقه 32 خود اختلاف را به عدد 3 رساند. تورس در دقیقه 70 تنها یک گل را جبران کرد تا مسابقه(3-1) به پایان برسد. همه چیز مساوی شده بود و حالا همه چیز باید در دیدار سوم در پاریس مشخص می شد. یک دیدار فشرده و نفس گیر که بدون گل به پایان رسید و کار دو تیم به وقتهای اضافی کشیده شد. اما ناگهان آژاکس در وقت اضافی غرید و ابتدا با گل کرویف(93) پیش افتاد و سرانجام کرویف با گلهای دقایق 195 و 108 روز درخشان آژاکس را تکمیل کرد. این تیم (3-0) پیروز و به مرحله بعد رسید.

Opstellingen AC Milan - Ajax 4 - 1 (28/05/1969 - EC1)

 فینال در سانتیاگو برنابئو مادرید در حالی برگزار شد که تنها حدود 32 هزار نفر به تماشای این مسابقه آمدند. تیم میلان این بار نتوانست با پیراهن های سفید خود در فینال حاضر شوند، زیرا رقیب آنها در فینال- آژاکس- هم سفید و قرمز می پوشید و تشخیص دو تیم از یکدیگر دشوار می شد. به این ترتیب روسونری با پیراهن سیاه و قرمز راهی فینال شد و از قضا بد هم نشد. در این بازی میلان خیلی زود و در دقیقه هفتم با گل پیرینو پراتی پیش افتاد و همین بازیکن در دقیقه 40 اختلاف را دو برابر کرد. در نیمه دوم و در دقیقه 60 آژاکس با پنالتی ولیبور واسوویچ بازیکن یوگسلاو خود اختلاف را کاهش داد. اما تنها هفت دقیقه بعد آنجلو سورمانی باز هم برای میلان گلزنی کرد. سرانجام در دقیقه 75 گل بعدی میلان به ثمر رسید تا این تیم به لطف هت تریک پیرینو پراتی در این مسابقه (4-1) پیروز شده و دومین قهرمانی خود را در جام باشگاه اروپا به دست آورد.

 

 

نظر خود را درباره «فینال فصل 69-68 لیگ قهرمانان اروپا؛  میلان - آژاکس » در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فینال فصل 69-68 لیگ قهرمانان اروپا؛  میلان - آژاکس  فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.