زمان مطالعه: 3 دقیقه
یادداشتی بر فیلم محله چینی ها ساخته رومن پولانسکی

یادداشتی بر فیلم محله چینی ها ساخته رومن پولانسکی

فیلم محله چینی ها ساخته رومن پولانسکی شاهکار کلاسیک سینما در دهه هفتاد میلادی بود.

۱۷ خرداد ۱۴۰۲

فیلم محله چینی ها (Chinatown) ساخته رومن پولانسکی شاهکار کلاسیک سینما در دهه هفتاد میلادی بود. برخی فیلم ها هستند که با گذار زمان ارزش و مرتبه بالاتری پیدا می کنند و فیلم محله چینی ها ساخته دیدنی و فوق العاده رومن پولانسکی نیز از این دست فیلم هاست که هر چه از زمان ساختش می گذرد از ارزش و مرتبه بالاتری برخوردار می شود. به طوری که در حال حاضر تبدیل به یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین فیلم های کلاسیک تاریخ سینمای جهان بدل شده است.

معرفی فیلم محله چینی ها

فیلم محله چینی ها
فیلم محله چینی ها 

فیلم محله چینی ها در سال 1974 ساخته شده، یعنی در یکی از طلایی ترین دوران های هالیوود، زیرا بسیاری از فیلم های مهم و مشهور تاریخ سینمای هالیوود در فاصله دو دهه 60 و 70 میلادی ساخته است. دورانی که بسیار مشهور است به ساخت فیلم های اعتراضی و مدرن، هر چند که فیلم محله چینی ها چندان شباهتی به فیلم های آن دوره نداشت و با فیلم نامه سه پرده ای و کلاسیک خود بیشتر شبیه به فیلم های قدیمی هالیوود بود تا فیلمنامه ای مدرن که در آن دوران بسیار مد شده بود.  اما در محتوا و داستان فیلم متفاوتی بود، زیرا این فیلم روایت گر فساد نهفته در شهر لوس آنجلس بود. فسادی که از بحران آب شروع می شد و تا روابط خانوادگی اهالی این شهر نیز گسترش می یافت.

این فیلم سالهاست که یکی از فیلم های محبوب نه تنها منتقدان بلکه تماشاگران عامه سینما نیز هست و همچنان می تواند پیشنهاد بسیار خوبی برای تماشای یک شاهکار در سینمای کلاسیک جهان باشد.

فیلمنامه محله چینی ها

 فیلم محله چینی ها
فیلم محله چینی ها

به غیر از کارگردانی بسیار دقیق و استادانه رومن پولانسکی در این فیلم، بدون شک فیلمنامه بی نقص رابرت تاون نیز در شکل گیری این اثر ارزنده تاثیر گذار بوده است، به طوری که سید فیلد استاد فیلمنامه نویسی در هالیوود که بسیاری او را پدر فیلمنامه نویسی سه پرده ای می دانند، فیلمنامه محله چینی ها را یک شاهکار ارزیابی کرده بود و به بسیاری از شاگردانش توصیه می کرد که این فیلم را بارها ببینند، چون دستکمی از یک کلاس فیلمنامه نویسی ندارد. البته فیلمنامه محله چینی در مراسم اسکار سال ساختش نیز بسیار خوش درخشید و توانست جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص دهد.

رابرت تاون برای فیلمنامه این فیلم جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی، جایزه گلدن گلوب و جایزه آکادمی فیلم بریتانیا را به خود اختصاص داد. جک نیکلسون و فی داناوی بازیگران اصلی فیلم نیز توانستند کاندیدای اسکار بهترین بازیگر زن و مرد شوند و جک نیکلسون برای این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد.

کارگردان فیلم محله چینی ها

رومن پولانسکی کارگردان مطرح لهستانی که پس از ساخت فیلم موفق چاقو درآب راهی هالیوود شد با فیلم بچه رزماری توانسته بود به اعتباری نه تنها در هالیوود بلکه در جهان دست یابد. ساخت فیلم محله چینی ها باعث شد که رومن پولانسکی در هالیوود و سینمای جهان به اوج برسد و خود را به عنوان یک کارگردان ماندگار و صاحب سبک در سینمای جهان مطرح کند. از همین روی این فیلم در کارنامه حرفه ای این کارگردان شناخته شده نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بازیگران

سکانس هایی از فیلم محله چینی ها
سکانس هایی از فیلم محله چینی ها

تیم بازیگران این فیلم نیز بسیار به یادماندنی هستند. حضور جک نیکلسون افسانه ای در نقش یک کارآگاه خصوصی سمج و پیگیر در کنار فی داناوی در نقش زن زیبا و اغواگر و جان هیوستون در نقش بدمن این اثر بسیار بر جذابیت های فیلم افزوده است و سالهاست که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است. موسیقی این فیلم نیز توسط گری گلد اسمیت آهنگساز افسانه ای هالیوود ساخته شده است.

نقش ها

جک نیکلسون در نقش یک کارگاه خصوصی در ابتدا پرونده های ساده خیانت های زن و شوهری را پیگیری می کند و از این راه گذران زندگی می کند، اما در یکی از این پرونده ها با یک ماجرای پیچیده همراه می شود و در پی آن با زنی مرموز با نقش آفرینی فی داناوی آشنا می شود. در ابتدا او را مقصر همه چیز می داند اما در پایان فیلم متوجه می شویم که فی داناوی در واقع خودش یک قربانی است و از سوی پدرش با نقش آفرینی جان هیوستون مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته است.

بازی درخشان بازیگران فیلم و پایان بندی فوق العاده فیلم همگی در موفقیت چشمگیر فیلم محله چینی ها بسیار تاثیر گذار بود و این فیلم را به یکی از مهمترین آثار سینمایی دهه هفتاد میلادی بدل کرد. به طوری که این فیلم جزء ده فیلم برتر مجله تایم و یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما برای تمام دوران است.

نظر خود را درباره «یادداشتی بر فیلم محله چینی ها ساخته رومن پولانسکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره یادداشتی بر فیلم محله چینی ها ساخته رومن پولانسکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.