زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به دوران مهرورزی، موفق در دهه متوسط ها!

نگاهی به دوران مهرورزی، موفق در دهه متوسط ها!

مادر و دختر با هم زندگی می کنند. دختر با جوانی که معلم است و درآمد چندانی ندارد ازدواج می کند. مادر دختر با این ازدواج مخالف است و...

یکشنبه 13 تیر 1400

دوران مهرورزی؛ فیلمی موفق در ضیافت اسکار!

فیلم دوران مهرورزی در سال 1983 و تو سط جیمز ال بروکس ساخته شده است. با نگاهی به کارنامه کاری  این کارگردان کهنه کار هالیوود چیزی که جالب توجه است، کم کاری وی در عرصه کارگردانی سینماست. زیرا "جیمز ال بروکس "بیشتر یک تهیه کننده و نویسنده است و مهمترین اثرش در مقام تهیه کننده مجموعه مشهور "سیمپسون ها"است. در واقع فیلم موفق و اسکاری "دوران مهرورزی "یکی از مهمترین کارهایش در مقام کارگردان است.

در این فیلم بازیگران مطرحی چون "شرلی مک لین "،"جک نیکلسون"، "جف دانیلز "و "دانی دوویتو "به ایفای نقش پرداختند. فیلم دوران مهرورزی یک درام کمدی است که با هزینه هشت میلیون دلار ساخته شده و در دهه هشتاد توانست به یکی از فیلم های موفق هالیوود تبدیل شود و بیش از صد و شصت میلیون دلار در سالن های سینما بفروشد.

داستان این فیلم درباره چالش های یک زن (شرلی مک لین) در آستانه میانسالی است. او زودتر از آنچه که انتظارش را دارد دخترش ازدواج می کند و خیلی زود مادربزرگ می شود. شرلی مک لین که بسیاری او را با فیلم هایی چون “آپارتمان “و “ایرما خوشگله “در اوج جوانی اش می شناسند. با ایفای این نقش بسیار از آن کاراکتر زن جوان و سرزنده فاصله می گیرد و با این فیلم به دوران میانسالی حرفه خود پا می گذارد.

حضور مک لین، پاشنه آشیل فیلم است. او به خوبی نقش یک زن با دیسیپلین را ایفا می کند که زندگی از ایده آل هایش بسیار فاصله گرفته و این برایش عذاب آور است، ولی او در مواجهه با این مشکلات به مرور متوجه می شود که باید واقع گراتر باشد و با مشکلات زندگی کنار بیاید!

حضور دیگر بازیگران و شخصیت ها در کنار “شرلی مک لین “ضروری است اما آنها فقط در پیشبرد داستان کمک می کنند. “جک نیکلسون” که در زمان بازی در این فیلم یکی از مهمترین ستاره هالیوود بود، تقریبا نقش خودش را بازی کرده است. مردی خوش گذران و پر انرژی که با وجود پا گذاردن به دوران میانسالی هنوز دست به کارهای غیر عادی می زند و زندگی را خیلی سخت نمی گیرد. شخصیت او در تضاد با شرلی مک لین همسایه اش است، اما این دو مدتی با هم دوست می شوند و دوستی شان بسیار مضحک جلوه می کند.

فیلم دوارن مهرورزی یکی از فیلم های بسیار موفق سال 1983 بود و توانست در پنجاه و ششمین دوره اسکار در پنج رشته از جمله بهترین فیلم، جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد. “شرلی مک لین “توانست اسکار بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص دهد و “جک نیکلسون “نیز علی رغم نقش کوتاهش موفق به کسب دومین جایزه اسکار خود در رشته نقش مکمل شد. نکته جالب توجه اینجاست که این بازیگر اسکار بعدی خود را نیز با فیلم دیگری از جیمز ال بروکس یعنی فیلم بهترین از این نمی شه به دست آورد. این فیلم همچنین در بخش بهترین فیلم نامه اقتباسی نیز جایزه اسکار را به خود اختصاص داد.

با وجود تمامی موفقیت های فیلم دوارن مهرورزی اما بسیاری از فیلم های تاریخ سینما با گذشت زمان عیارشان مشخص می شود که آیا بعد از سالها هنوز هم فیلمهای مهمی در تاریخ سینما هستند و یا اینکه به راحتی فراموش شده اند. شاید تنها چیزی که باعث می شود بعد از 38 سال هنوز این فیلم دیده شود، تنها حضور ستارگان مطرح هالیوود در این فیلم باشد.

در واقع در این فیلم شاهد یک ملودرام طولانی هستیم که در زمان بیش از دو ساعت خود مرتبا تغییر لحن می دهد. بر خلاف فضای سرخوشانه و کمدی اوائل فیلم، پایانش به شدت اشک آور و غم انگیز است و این تغییر لحن به فیلم ضربه بزرگی می زند. 

اما دهه هشتاد میلادی پر است از فیلم های معمولی که به دلیل کم بودن فیلم های خوب، جایزه اسکار برده اند و مورد توجه قرار گرفته اند! اکافی است مقایسه ای داشته باشیم میان فیلمی نظیر “دوران مهرورزی “و فیلم های موفق دهه شصت و هفتاد میلادی تا به خوبی متوجه معمولی بودن این فیلم شویم.

حتی بازیگر بزرگی چون “جک نیکلسون “که در شصت میلادی مطرح شد و دهه هفتاد به اوج دوارن بازیگری اش رسید در این فیلم یکی از متوسط ترین و معمولی ترین بازی های خود را ارائه داده است.

شاید داستانی چون دوران مهرورزی در این دوره بیشتر مناسب یک سریال چند قسمتی ملودرام خانوادگی باشد تا ساخت یک فیلم سینمایی، اما در دهه هشتاد که اوج فیلم های خیالپردازانه “جرج لوکاس “و “اسپیلبرگ “بود، حتی همین ملودرام های معمولی هم تبدیل به شاهکار می شدند و همه این دلایل باعث می شود که متوجه شویم چرا این ملودرام متوسط این همه اسکار برده است!

نظر خود را درباره «نگاهی به دوران مهرورزی، موفق در دهه متوسط ها!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به دوران مهرورزی، موفق در دهه متوسط ها! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.