سه شنبه 21 تير 1401
نرگس خرقانى

همیشه یک بازیگر خوب کارگردان خوبی نخواهد بود. فیلم «آب یاب »که در برخی منابع «آبشناس» نیز ترجمه شده است نخستین و تنها فیلم راسل کرو به عنوان کارگردان است که در سال 2014 ساخته شده است. این فیلم محصول مشترک استرالیا، ترکیه و آمریکاست و بخش زیادی از فیلم در ترکیه فیلمبرداری شده و درباره یک واقعه مهم تاریخی در جنگ اول جهانی است. در واقع فیلم آب یاب به نبرد معروف «گالیپولی» در تاریخ انگلیسی زبان ها یا همان نبرد «چاناق قلعه » در تاریخ ترکیه می پردازد.

پوستر فیلم آب یاب

این نبرد مهم میان امپراطوری بریتانیا و امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی رخ داد و طی آن سربازانی از استرالیا و نیوزلند برای نبرد به عثمانی و جایی در ترکیه امروزی اعزام شدند. اما نیروهای امپراطوری بریتانیا شکست بسیار سختی خوردند و بسیاری از آنها در این نبرد جان خود را از دست دادند. اما پیروز اصلی جنگ اول امپراطوری عثمانی نبود و حتی این امپراطوری از هم پاشید و کشورهای زیادی از جمله ترکیه از دل این امپراطوری بیرون آمدند. همین امر باعث شد که ترکها مجبور شدند به بازماندگان و کشته شدگان استرالیایی و نیوزلندی که از جانب امپراطوری بریتانیا در این جنگ شرکت کرده بودند احترام بگذارند و برای آنها یک قبرستان درست کردند. در حال حاضر این قبرستان یکی از مکان های توریستی و مورد علاقه استرالیایی ها و نیوزلندی ها در کشور ترکیه است که هر سال از آن بازدید می کنند.

این مقدمه طولانی به این دلیل بود که خوانندگان این یادداشت به خوبی با فضای فیلم آب یاب نخستین ساخته راسل کرو در مقام کارگردان آشنا شوند. فیلمی تاریخی که به تاریخ مشترک میان ترکیه و استرالیا می پردازد. از آنجایی که راسل کرو نیوزلندی است و بیشتر عمر خود را نیز در استرالیا گذرانده است، پرداختن به این داستان از سوی او چندان عجیب نیست و به نوعی در نخستین اثر خود در مقام کارگردان به سراغ تاریخ نه چندان طولانی این دو کشور رفته است.

راسل کرو در فیلم آب یاب

راسل کرو در این فیلم به عنوان بازیگر اصلی فیلم نیز به ایفای نقش پرداخته است و یک آب یاب در کشور استرالیا است که در صحراهای خشک این کشور پهناور برای مزارع و زمین های کشاورزی جاهایی مناسب برای زدن چاه آب می یابد. هم زمان با جنگ اول جهانی سه پسر جوان او برای جنگ به امپراطوری عثمانی می روند. سفری که بی بازگشت است، زیرا که سه پسر او در این جنگ جان خود را از دست می دهند.

همسرش از غم از دست دادن سه پسر می میرد و او که طی این مدت سکوت پیشه کرده است، تصمیم می گیرد که کاری کند و از همین روی راهی استانبول می شود تا چیزی از پسرانش بیابد.
روایت کلی این داستان بسیار هیجان انگیز و جذاب است و مشکل فیلم آب یاب نیز همین است ایده جذابی دارد که متاسفانه در پرداخت به هدر رفته.
این مرد ساده استرالیایی با نقش آفرینی راسل کرو به یک مسافرخانه در استانبول می رود و در آنجا به زن جوانی که مدیر مسافرخانه است دل می بازد. در این میان انتخاب «اولگا کوریلنکو »در نقش این زن مسافرخانه چی یکی از بزرگترین اشتباهات فیلم است. مدل و بازیگر اوکراینی فرانسوی که به هیچ وجه در نقش زنی بیوه که پسری نوجوان دارد قابل قبول و باورپذیر نیست. به نظر می رسد که خانم کوریلنکو هم با بازی بسیار بد و تصنعی خود در این فیلم، بارها به راسل کرو می خواهد بفهماند که کاش من را در یک فیلم جیمز باند انتخاب می کردی نه در نقش یک زن ساده ترک!
بقیه بازیگران بخش استانبول عمدتا بازیگران ترک هستند و از همین روی بسیار باور پذیرتر از عایشه زن مسافرخانه دار جلوه می کنند.

فیلم آب یاب

از دیگر نکات منفی فیلم می توان به فیلمنامه سردرگم این فیلم خصوصا در بخش ترکیه اشاره کرد. به نظر می رسد «آندرو آناستیوس »فیلمنامه نویس فیلم آب یاب اطلاعاتی بسیار سطحی از تاریخ عثمانی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور ترکیه دارد. شخصیت های ترک فیلم به هیچ روی پرداخت نشده اند. همه چیز در ترکیه بسیار سطحی و پیش پا افتاده به جلو می رود. انگار که عوامل فیلم همگی یک سفر توریستی به استانبول آمده اند تا از جاذبه های این شهر تاریخی لذت ببرند!
پایان بندی فیلم نیز بسیار سریع و بی منطق پیش می رود و پیدا شدن یکی از پسرهای این مرد استرالیایی به صورتی بسیار تصادفی و اتفاقی در حال رقص سماع بیش از پیش ثابت می کند که سازندگان این فیلم به ترکیه نگاهی بسیار توریستی داشته اند و چیز زیادی از این کشور و رقص سماع و باقی چیزها نمی دانند.

این فیلم در اکران نیز چندان موفق نبود و اکثر منتقدان چندان روی خوشی به نخستین تجربه کارگردانی راسل کرو نشان ندادند. از همین روی این ستاره مشهور هالیوود هشت سال پس از ساخت یک فیلم سینمایی دوباره به سراغ فیلمسازی نرفته است و ترجیح داده که فقط بازیگر باشد و پا در کفش کارگردانان نکند! چون بدون شک او تنها بازیگز خوبی است و در کارگردانی حرفی برای گفتن ندارد.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم آب یاب تنها ساخته راسل کرو به عنوان کارگردان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم آب یاب تنها ساخته راسل کرو به عنوان کارگردان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.