زمان مطالعه: 4 دقیقه
به بهانه برد مجارستان مقابل تیم ملی انگلیس: داستان قدیمی ترین تیم ملی دنیا

به بهانه برد مجارستان مقابل تیم ملی انگلیس: داستان قدیمی ترین تیم ملی دنیا

تیم ملی مجارستان با کسب نتیجه ای درخشان مقابل تیم ملی انگلیس در لیگ ملتهای اروپا، بار دیگر خاطرات شیرین گذشته های دور را زنده کرد.

مهدی زارعی- مجارستان اولین كشوری بود كه عنوان مركز فوتبال اسلاو  و «مكتب دانوب» در فوتبال به شهرت رسید. صرفنظر از این‌كه اولین مسابقه بین‌المللی در قارّه اروپا در این كشور برگزار گردید، این كشور بود كه فوتبال مبتنی‌ بر هنر فردی بازیكنان را به جهانیان معرّفی كرد. مجارستان در سال‌های بعد از جنگ‌جهانی دوم تیم نیرومندی داشت كه همراه با «واندر تیم»، (اتریش دهه 30) و  «اسكوادرا آنرورا» (ایتالیا در دهه 30 میلادی) لقب تیم رؤیایی و تیم جادوگران را به خود اختصاص داد.

آغاز تاریخ فوتبال:

بیشتر از یك قرن پیش، خانواده «چارلز لورنسون» كه در لندن به سرمی‌بردند، به فرزند ارشدشان اجازه دادند كه به بوداپست مسافرت كند. این مسافرت در آن روزها طولانی و مشكل بود با این وجود چارلی جوان برای سرگرمی خود، جسم مخصوصی را حمل می‌كرد كه آن روزها در مجارستان ناشناخته بود. این ناشناخته عجیب چیزی جز یك عدد توپ فوتبال نبود. ما اكنون در سال 1896 به سرمی‌بریم و شاهد یك نمایشگاه بزرگ می‌باشیم. این نمایشگاه كه به عنوان «نمایشگاه میلیونر‌های بوداپست» معرّفی شده بود، در یكی از قسمت‌های خود اشیاء ناشناس را معرّفی می‌كرد. در همین قسمت توپ فوتبال هم به نمایش گذارده شد. «چارلز لورنسون» در این بخش قرار داشت و برای تماشاگران توضیح می‌داد كه این جسم چیست. او برای معرّفی كامل این شیء دچار مشكلات فراوانی شده بود. زیرا كسی نمی‌توانست باور كند كه این شی‌ء گرد و توخالی توانسته است در آن سوی آب‌ها چنین غوغایی را  ـ كه چارلز ادعا می‌كند ـ برپا سازد. او به همه قول داد كه در پایان این نمایشگاه، صحنه‌ای از آنچه كه در انگلستان جریان دارد را در زمین به وجود خواهم آورد تا همگان متوجه شوند كه این جسم گرد و توخالی چه نقش مهمی در جلب توجه اذهان دارد. متأسفانه چارلز در هفته‌های بعد، موفق نشد صحنه‌هایی از فوتبال را تكرار كند زیرا این بازی در نظر مجارها خطرناك جلوه كرد و آنان دیدند كه بسیاری از اجراكنندگان این نمایش آسیب‌ دیدند. «چارلی» پسر «چارلز» فراموش كرده بود كه در لندن مقرّراتی برای این بازی وجود دارد.

اولین مسابقه در بوداپست:

 به دنبال چارلز، پسرش نیز فوتبال را تعقیب كرد. او بسیاری از مقرّرات آن روزگار را فراموش كرده بود ولی چند نكته‌ اساسی را به خاطر داشت. از جمله آن كه هر تیم از یازده بازیكن تشكیل شده است. به علاوه این كه مسابقه در دو نیمه انجام می شود و شخصی نیز یك سوت دارد! و در مواقع مختلف بازی را متوقف می‌سازد. چارلی 21 نفر از داوطلبین را برگزید و با آنان شروع به كار كرد. بعد از سه‌ماه، این 22 نفر اولین مسابقه را در بوداپست برگزار كردند. مسابقه‌ در آغاز با مشكل بزرگی روبه‌رو شده بود. زیرا در شب اول نوامبر 1896 ابرهای آسمان شهر بوداپست چنان باریده بودند كه ارتفاع برف برروی زمین به 25 سانتیمتر رسیده بود. بازیكنان كه از سرما به خود می‌لرزیدند، حاضر نبودند لباسهای ضخیم، پالتو و كلاه خود را درآورند. چارلی هم ناچار شد كه با همان شرایط بازی را آغاز كند. مسابقه بیست دقیقه جریان داشت. در این دقایق با وجود آن‌كه چارلی دائماً در سوت خود می‌دمید، سه بازیكن به سختی مصدوم شده و از زمین خارج شدند. دو پا و یك دست شكسته حاصل این مسابقه بیست دقیقه‌ای بود! همسران بازیكنان آسیب‌دیده به شدّت به سوی چارلی حمله كردند و او به زحمت از چنگ آن‌ها فرار كرد. از آن پس فوتبال نیز مثل چارلی از میدان بوداپست فرار كرد!

تولّد واقعی فوتبال:

در مسابقه‌ای كه ذكر شد. سیصد تماشاگر نیز حضور داشتند. یك‌سال پس از این جریان، دو هزار نفر برای تماشای بازیكنان تیم «كریكیتر زوین» در میدان شهر جمع شدند. بعد از بازی كه برای این تماشاگران فوق‌العاده جالب بود، همگان دور بازیكنان اتریشی جمع شدند و از آن‌ها می‌خواستند كه درباره این بازی و مقررات آن توضیح بیشتری بدهند. در میان این بازیكنان 9 نفر انگلیسی بودند و میدان به كلاسی تبدیل شده بود كه این عده برای تماشاگران فوتبال را شرح می‌دادند! پس از آن فوتبال كم‌كم در بوداپست و شهرهای نزدیك آغاز شد. از سال 1897 تا 1900 مجموعاً 83 مسابقه در مجارستان برگزار شده بود كه به جز 20 بازی، همگی در بوداپست برگزار گردیده بود اما  بسیاری با این ورزش مخالف بودند، زیرا در اثر ناآشنایی با مقررات، هر ماهه به تعداد مصدومین افزوده می‌گشت. كار به جایی رسید كه عده‌ای از نمایندگان پارلمان پیشنهاد دادند كه این بازی «حیوانی!» در سراسر مجارستان ممنوع گردد. اما خوشبختانه نمایندگان شجاع و جوان نگذاشتند كه این طرح به تصویب مجلس برسد. یك سال بعد (1901) مسابقات قهرمانی باشگاه‌های مجارستان به وجود آمد. در آن سال هشت باشگاه در مجارستان وجود داشت كه مسابقات بین آن‌ها طبق فرمول انگلیسی‌ها جریان پیدا كرد.

اولین دوره مسابقات از ابتدای بهار تا اواسط پاییز برگزار گردید و «بوداپست كلوپ» اولین تیمی بود كه عنوان قهرمانی باشگاه‌های كشور را به دست آورد. روز 31 اكتبر 1901 تیم ملی مجارستان ـ كه به تازگی تاسیس شده بود ـ با اتریش مسابقه داد. این مسابقه به عنوان اولین مسابقه بین‌المللی در سطح اروپا و در خارج از بریتانیا معرفی گردید. ولی مجارها معتقد بودند كه اولین مسابقه بین‌المللی در تمامی دنیا همین مسابقه بوده است آنها می‌گفتند كه انگلستان، اسكاتلند و ایرلند مثل استان‌های یك كشورند و دیدارهایی كه بین آن‌ها برگزار شده است، دیدارهایی داخلی در فوتبال بریتانیا محسوب می‌شود. در هر حال مجارها از اتریش (0ـ2) باختند و یك سال بعد، نتیجه دیدار در تیم (0ـ5) به سود اتریش به پایان رسید. از آن پس مسابقات این دو كشور همه ساله ـ به جز دوران جنگ جهانی اول ـ بودن وقفه جریان داشت. مسابقات دو كشور اتریش و مجارستان از لحاظ تعداد بین كشورهایی كه زبان و آداب مختلف دارند مقام اول را دارا می‌باشد.

نظر خود را درباره «به بهانه برد مجارستان مقابل تیم ملی انگلیس: داستان قدیمی ترین تیم ملی دنیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره به بهانه برد مجارستان مقابل تیم ملی انگلیس: داستان قدیمی ترین تیم ملی دنیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.