زمان مطالعه: 4 دقیقه
فاصله دوزهای انواع واکسن های کووید 19

فاصله دوزهای انواع واکسن های کووید 19

برای هر یک از انواع واکسن ها، مهلت معینی برای تزریق وجود دارد. در صورت عدم تزریق به موقع، سطح ایمنی ایجادشده ناشی از دوزهای قبلی به شدت کاهش می یابد.

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره آمار واکسیناسیون کرونا در ایران اظهار کرد: «بر اساس آخرین آمار تا شنبه 25 دی 1400، مجموعاً 60 میلیون و 289 هزار و 939 نفر دوز اول واکسن کرونا، 53 میلیون و 64 هزار و 275 نفر دوز دوم واکسن کرونا؛ و 12 میلیون و 205 هزار و 821 نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند.» در ادامه مطلب آسمونی به بحث درباره هر یک از واکسن ها بصورت مجزا می پردازیم.

نوع واکسن فاصله دوز اول تا دوم فاصله دوز دوم تا سوم فاصله سوم تا چهارم
سینوفارم  28 روز 3 الی 4 ماه 4 ماه
آسترازنکا 12 هفته 3 الی 6 ماه نامشخص
برکت 1 ماه 3 ماه 4 ماه
اسپوتنیک 21 روز 3 ماه نامشخص
اسپایکوژن 21 روز 3 ماه نامشخص
بهارات 1 ماه 3 ماه نامشخص
فایزر 3 هفته الی 21 روز برای افراد بالای 65 سال 6 ماه نامشخص
مدرنا یک ماه الی 28 روز - -
جانسون اند جانسون تک دوزی - -

فعلا دوز چهارم بیشتر برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می‌شود.

فاصله دوزهای واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم از نوع واکسن غیرفعال شده ویروس کووید 19 است که توسط کشور چین ساخته شده است. اثربخشی این واکسن 79% می باشد. برای ایجاد ایمنی کافی باید دو نوبت تزریق واکسن به فاصله 28 روز الی یک ماه انجام شود. اگر تجویز دوز دوم بیش از چهار هفته به تأخیر افتاد، باید در اولین فرصت ممکن تجویز شود. نوع واکسن در تزریق اول و دوم کاملاً یکسان است. اما برای دوز سوم می توان از واکسن های سینوفارم، آسترازنکا یا پاستو کووک پلاس استفاده کرد. فاصله دوز دوم وسوم باید حداقل 4 ماه باشد.

فاصله دوزهای واکسن آسترازنکا

واکسن سینوفارم از نوع واکسن ضعیف شده ویروس کووید 19 است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا کره تولید شده است. اثربخشی این واکسن بیش از 80% است. برای ایجاد ایمنی کافی باید دو نوبت اول و دوم تزریق واکسن حداقل به فاصله 12 هفته انجام شود. اگر تجویز دوز دوم بیش از 12 هفته به تأخیر افتاد، موردی ندارد و باید در اولین فرصت ممکن تجویز شود. نوع واکسن در تزریق اول و دوم کاملاً یکسان است. اما برای دوز سوم می توان از آسترازنکا یا پاستو کووک پلاس استفاده کرد. فاصله دوز دوم و سوم نیز حداقل به فاصله سه ماه الی 6 ماه باشد.

فاصله دوزهای واکسن برکت

کوو ایران برکت یک نمونه واکسن کووید 19 غیرفعال است که توسط گروه صنعتی ایرانی شفا فارمد تولید شد. اثربخشی این واکسن بیش از 93% است. برای ایجاد ایمنی کافی باید دو نوبت اول و دوم تزریق واکسن حداقل به فاصله یک ماه انجام شود. اگر تجویز دوز دوم بیش از یک ماه به تأخیر افتاد، موردی ندارد و باید در اولین فرصت ممکن تجویز شود. نوع واکسن در تزریق اول و دوم کاملاً یکسان است. اما برای دوز سوم می توان از برکت، سینوفارم، آسترازنکا یا پاستو کووک پلاس استفاده کرد. فاصله دوز دوم و سوم نیز حداقل به فاصله سه ماه باشد.

فاصله دوزهای واکسن اسپوتنیک

اسپوتنیک یک نمونه واکسن کووید 19 است که توسط موسسه گامالیا تولید شد. اثربخشی این واکسن 91.6% است. برای ایجاد ایمنی کافی باید دو نوبت اول و دوم تزریق واکسن حداقل به فاصله 21 روز انجام شود. اگر تجویز دوز دوم بیش از یک ماه به تأخیر افتاد، موردی ندارد و باید در اولین فرصت ممکن تجویز شود. تاکید می شود که نوع واکسن برای نوبت اول و دوم با یکدیگر متفاوت است. ویال آبی رنگ برای نوبت اول و ویال قرمز رنگ برای نوبت دوم است. برای دوز سوم می توان از آسترازنکا یا پاستو کووک پلاس استفاده کرد. فاصله دوز دوم و سوم نیز حداقل به فاصله سه ماه باشد.

فاصله دوزهای واکسن پروتئین نوترکیب اسپایکوژن

اسپایکوژن یک نمونه واکسن کووید 19 است که توسط یک شرکت استرالیایی تولید شد. اثربخشی این واکسن 60 الی 65 درصد است. برای ایجاد ایمنی کافی باید دو نوبت اول و دوم تزریق واکسن حداقل به فاصله 21 روز انجام شود. اگر تجویز دوز دوم بیش از یک ماه به تأخیر افتاد، موردی ندارد و باید در اولین فرصت ممکن تجویز شود. نوع واکسن در تزریق اول و دوم کاملاً یکسان است. اما برای دوز سوم می توان از واکسن های اسپوتنیک، آسترازنکا یا پاستو کووک پلاس استفاده کنید. فاصله دوز دوم و سوم نیز حداقل به فاصله سه ماه باشد.

فاصله دوزهای واکسن بهارات

این واکسن نوع غیرفعال شده تمام ذره ویروسی است که به شکل مایع سفید شفاف حاوی 6 میکروگرم ذره ویروسی کامل آنتی ژن ویروس کرونای غیر فعال شده است. واکسن بهارات برای افراد 18 تا 55 سال قابل استفاده است. اثر بخشیواکسن بهارات نسبت به ابتلاء 78 درصد و نسبت به بستری 78 درصد خواهد بود. دوزهای این واکسن مانند واکسن برکت است. فاصله دوز اول و دوم باید 1 ماه باشد و فاصله دوز سوم باید 3 ماه بعد از تزریق دوز دوم باشد.

فاصله دوزهای واکسن فایزر

واکسن فایزر-بیون تک ایمنی پایداری را در برابر ویروس کووید 19 ایجاد می کند. این واکسن ایمنی را برای 6 ماه حدود 90 درصد برای افراد فراهم می کند. البته این ایمنی بعد از تزریق 2 دوز تقریباً 6 ماه از ابتلا به کرونا ایجاد می شود. اثر بخشی فایزر در برابر تمام سویه های کرونا ازجمله دلتا بالای 90 درصد است. این واکسن بصورت دو دوزی است و دوز سوم فقط برای افراد بالای 65 سال، 6 ماه بعد از دوز دوم تزریق می شود.

فاصله دوزهای واکسن مدرنا

واکسن مدرنا هم یکی از پایدارترین واکسن های کووید 19 است. ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا، بعد از دریافت دو دوز، تقریباً ثابت باقی می ماند و نیازی به دوز سوم ندارد. دانشمندان اثربخشی مدرنا را بهتر و پایدارتر از فایزر اعلام کرده اند. ایمنی این واکسن پس از دریافت دوز دوم 93 درصد و پس از آن 92 است.

فاصله دوزهای واکسن جانسون اند جانسون

واکسن جانسون اند جانسون نیز یکی دیگر از بهترین واکسن های کووید 19 می باشد. این واکسن بصورت تک دوزی است. ایمنی لازم بعد از تزریق 2 هفته از تک دوز این واکسن ایجاد می شود. اثربخشی واکسن جانسون اند جانسون تا 94 درصد می باشد. 

 

بخاطر شیوع سویه اومیکرون کرونا به محض رسیدن موعد دوز سوم، حتما واکسن بوستر خود را تزریق کنید. بهترین واکسن، واکسنِ در دسترس است پس تا دیر نشده برای ارتقای سیستم ایمنی بدن خود عجله کنید.

نظر خود را درباره «فاصله دوزهای انواع واکسن های کووید 19» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فاصله دوزهای انواع واکسن های کووید 19 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.