زمان مطالعه: 4 دقیقه
بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند

بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند

بی شک، طلاق یکی از پدیده هایی است که بروز و وقوع آن در هر شرایطی نا خوشایند و نا مطلوب می باشد.

اما باید توجه داشت که بسیاری از تلخی های به وجود آمده در این فرآیند ناشی از عدم آگاهی می باشد. طلاق توافقی، نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی ‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، توافق می کنند.

همچنین دریافت گواهی عدم امکان سازش، مقدمه انجام یک طلاق خلع یا طلاق مبارات را فراهم می ‌کند. در حال حاضر، طلاق توافقی یک قرارداد همه ‌جانبه میان زن و شوهر است. بر خلاف تصور، اقدام برای طلاق حتی نوع توافقی آن قدرها هم ساده نبوده و نیاز به رعایت اصولی دارد. زوجینی که بدون شرکت در جلسه مشاوره حقوقی و کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری ، برای انجام طلاق توافقی مراجعه می ‌نمایند به دلیل عدم تعریف درستی که از این عبارت دارند دچار سردرگمی شده و چیزی جز یک دعوای حقوقی دیگر به زندگی آن ها اضافه نخواهد شد.

در چه مراحلی از طلاق توافقی نیاز به جلسه مشاوره حقوقی خواهیم داشت؟

بهترین ایده در این ‌گونه از طلاق شرکت در جلسه مشاوره قبل از هر اقدامی است. اما با این وجود متقاضیان بایستی یک روند ثابت را پی گرفته و در صورت لزوم در مراحل مورد نیاز از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری استفاده نمایند. اولین مرحله اصلی در طلاق توافقی بعد از ثبت درخواست در سامانه‌ های مربوطه، تنظیم یک دادخواست برای ارائه به دادگاه است. مسلما تنظیم چنین دادخواستی که بار حقوقی دارد، نیاز به مشورت با یک وکیل پایه یک دادگستری داشته و بایستی از خدمات مشاوره حقوقی استفاده نمایید. از این گذشته روند پیگیری چنین پرونده ‌های برای کسانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند، بسیار سخت شده و عدم آشنایی آن ها به قوانین پیچیدگی مراحل را بیشتر خواهد کرد. بنابراین در اینجا است که اهمیت حضور یک وکیل حقوقی مشخص می ‌شود.

مراحل درخواست طلاق توافقی 

به طور کلی مراحل درخواست طلاق توافقی به شرح زیر می ‌باشد:

  • مراجعه به مرکز غربالگری : زوجین قبل از هر کاری  در زمینه طلاق توافقی باید به سایت تصمیم مراجعه نموده و با ثبت نام در این سایت و تعیین وقت به مرکز غربالگری نزدیک محل سکونت خود رفته تا به یک روانشناس جهت طی جلسات مشاوره زوجین معرفی گردند. حداقل تعداد جلسات مشاوره زوجین 5 جلسه است. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد که زوجین قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می ‌کند.
  • ثبت دادخواست طلاق توافقی : در این مرحله، زوجین و یا وکیل طلاق آن ها باید با همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه، عقدنامه و گواهی عدم انصراف از طلاق جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات قضایی و یا واحد ثبت دادخواست مراجعه می کنند.
  • تعیین محل دادرسی : پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، بر اساس محل سکونت مشترک زوجین، دادگاه صالح رسیدگی به موضوع تعیین، و تاریخ رسیدگی مشخص می گردد که از طریق پیامک به زوجین اطلاع داده می ‌شود.
  • داوری و مراجعه به مرکز مشاوره : دادگاه به منظور صدور گواهی عدم امکان سازش به زوجین اعلام می‌ کند که از بین بستگان یا افراد مورد اعتماد خود داورانی به دادگاه نمایند. در صورت عدم معرفی داور از سوی زوجین، دادگاه راسا داور را انتخاب می‌ نماید. همچنین، قاضی زوجین را به منظور برقراری سازش به مراکز مشاوره‌ ای ارجاع می ‌دهد. 
  • صدور گواهی عدم امکان سازش : بعد از ارسال نظر مشاور و داور و بررسی توسط قاضی، گواهی عدم امکان سازش در سه نسخه صادرمی شود. به هر کدام از زوجین یک نسخه داده خواهد شد. به منظور تسریع در روند صدور گواهی عدم امکان سازش می ‌بایست در جلسه دوم، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ساقط گردد. 
  • مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق : پس از صدور گواهی عدم امکان عدم سازش زوجین می‌ تواند با در دست داشتن مدارک، برای ثبت طلاق اقدام کنند. قبل از اجرای صیغه طلاق می ‌بایست وضعیت باکره یا مدخوله بودن زوجه مشخص گردد. چنانچه در توافقات اولیه، زوجه اعلام کند که باکره است، می بایست گواهی سلامت بکارت صادر شده از سوی پزشکی قانونی را به دفتر ثبت طلاق ارائه دهد. 
بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند
بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند

هزینه طلاق توافقی

هزینه های تحت عنوان هزینه طلاق توافقی به طور معمول شامل مواردی نظیر هزینه ثبت دادخواست، هزینه مشاوره خانواده در دادگاه هزینه آزمایش بارداری، هزینه طلاق در محضر و هزینه یا حق الوکاله وکیل می باشد. با توجه به اینکه طلاق به صورت توافقی بوده، هزینه دادرسی در صورتی که دادخواست از سوی هر دو نفر ارائه داده شود این هزینه بین آن ها تقسیم خواهد شد. پس از ثبت دادخواست و تعیین شعبه دادگاه و با توجه به این که داوری از طلاق توافقی حذف گردیده و جای آن را مشاوره خانواده گرفته است، واحد مشاوره دادگاه نیز هزینه ای بابت حق مشاوره از زوجین دریافت می کند که این هزینه در شهرهای مختلف کشور و مجتمع های خانواده متفاوت می باشد. 

تعیین مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی بر اساس توافقی است که زوجین انجام داده اند که چند حالت دارد. اولین حالت این است که زوجه تمام مهریه خود را بذل می کند و چیزی بر عهده شوهر نمی ماند. و در حالت دوم بخشی از مهریه خود را می بخشد و طرفین توافق می کنند که باقی مهریه را یا به صورت یک جا و یا به صورت قسطی، شوهر به زن پرداخت کند. حالت دیگر این است که تمام مهریه درج شده در عقد نامه به صورت یک جا و یا قسطی به زوجه پرداخت شود.

عوامل-طلاق-توافقی
عوامل-طلاق-توافقی

نتیجه گیری

با توجه به پیچیده شدن شرایط زندگی و گسترش روابط اجتماعی و افزایش مشکلات و ناسازگاری ها بین زوجین، نرخ طلاق در جامعه ایران افزایش پیدا کرده است. از آن جایی که انجام تشریفات قانونی طلاق با توجه به قانون مدنی ممکن است زمان بر باشد و مشکلات عدیده روحی و روانی را برای زوجین به خصوص فرزندان آن ها فراهم آورد، بسیاری از زوجین، طلاق توافقی را به عنوان راهی آسان و کم هزینه برای انجام این جدایی انتخاب می کنند. بنابراین هنگامی که زن و مرد بنا به هر دلیلی زندگی مشترک برایشان امکان پذیر نباشد و راهی جز جدایی پیش روی خود نبینند تصمیم به طلاق می گیرند و در مورد تمام مسائل مربوط به زندگی با یک دیگر به توافق می رسند. طلاق توافقی دارای شرایطی است که البته کاملا به زوجین بستگی دارد و این مواردی که زوجین با یک دیگر توافق می کنند نیز برای دادگاه محترم است و در رای دادگاه ذکر می گردد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.