دیدار بیستم دو تیم روز 18 اردیبهشت 1356 برگزار شد. آمار و نفرات این دیدار به شرح زیر بودند:

پرسپولیس 0 - 3 استقلال( تاج)

گل‌های تیم تاج: محرم عاشری ۴۵‌، حسن روشن ۸۳‌، سعید مراغه چیان ۸۸

بازیکنان پرسپولیس: حسین قره خانلو، بیژن ذوالفقارنسب، محمد دادکان، جمشیدرشیدی، یعقوب فاطمی مقدم، پرویز قلیچ خانی، علی پروین (کاپیتان)، محمدمایلی کهن (حسن شفیع نیا)، علیرضا عزیزی، محمود خوردبین (محمد زادمهر)، اسماعیل حاج رحیمی‌پور

مربی: منصور امیر آصفی

بازیکنان تاج: حجت خاکسار تهرانی، ‌هادی نراقی، حسن نظری، مصطفی مسلمی (هوشنگزرین کمر ـ محرم عاشری)، ایرج دانایی فرد، عباس نوین روزگار، اصغر حاجیلو، شاهرخ مطیعی، حسن روشن (کاپیتان)، آندرانیک اسکندریان، سعید مراغه چیان

مربی: جگیچ

داور: شوایلر (آلمان)

ورزشگاه: امجدیه

اخطار: شاهرخ مطیعی و عباس نوین روزگار (تاج)

 

تا آن زمان علی پروین تنها یه عنوان یک بازیکن کلیدی و یک کاپیتان در پرسپولیس شناخته می شد اما وقتی تیم پرسپولیس در اردیبهشت 55 با 3 گل در دربی باخت، ناگهان اختلافات در باشگاه به اوج رسید و باشگاه باید از یک طرف حمایت می کرد؛ یا سرمربی و یا کاپیتان. بقیه اتفاقات را از کیهان ورزشی مرور می کنیم.

 

امیر آصفی

 

بازیکنان خاطی را باید برای همیشه کنار گذاشت.

 

گروه پروین

 

ما حق داریم بدانیم چه بر سر پرسپولیس می اید.

 

پرسپولیس روزهای بحرانی را می گذراند و هفته گذشته اختلاف گروهی از بازیکنان با مربی به حدی بالا گرفت که سرانجام تیم مجبور به کناره گیری شد. گرچه ظاهرا این جدایی موقت است اما از آنجایی که شرایط مربی برای بازگشت سنگین عنوان شده و از طرفی بازیکنان همچنان بر محق بودن خود پابرجا هستند لذا بازگشت اوضاع پرسپولیس به یک ماه پیش بسیار مشکل به نظر می رسد مگر اینکه یک طرف از عقایدی که امروز با اطمینان بیان و از آن دفاع می کنند عدول کند.

از آنجا که این یک اختلاف داخلی است همان طور که روش همیشگی کیهان ورزشی بوده است بدون اینکه بخواهیم طرف گروه پروین یا امیر آصفی را بگیریم و یا اینکه بگوییم کدام یک در اشتباهند به شرح رویدادهای اردوهای پرسپولیس که این روزها توفانی است می پردازیم و این در شرایطی است که رهبران این تیم کوشش می کنند فعلا آتش را زیر خاکستر بپوشانند تا زمان تعطیل جام فرا رسد.

در پرسپولیس چه گذشت؟

در حقیقت در پایان مسابقه نیرو- پرسپولیس اختلاف گروهی از شاگردان با مربی علنی شد و کار به جایی کشید که آنان تقریبا رودرروی هم ایستادند و با علنی شدن این اختلافات بحران به اوج رسید.

ماجرا از آنجا شدت گرفت که پس از شکست تیم پرسپولیس در برابر تاج این تیم برای آمادگی طبق معمول سه برنامه تمرین برگزار کرد که نخستین تمرین پروین غایب بود و در دومین و سومین تمرین به گفته امیر آصفی مربی تیم نتوانست آنطور که باید و شاید تمرین ها را انجام دهد تا اینکه روز جمعه گذشته کلیه بازیکنان پرسپولیس برای بازی با تیم نیرو به امجدیه آمدند.

در اینجا امیر آصفی مربی تیم اسامی بازیکنان ثابت و ذخیره را قرائت کرد که در میان آنها پروین، جاج رحیمی پور، رضا وطن خواه و ادیبی جزو بازیکنان نبودند. ناگفته نماند که در فصل جاری وطن خواه هیچ وقت در میان بازیکنان نبوده و ادیبی نیز تنها در یکی، دو بازی حضور داشته که این حضور هم برای تمام وقت بوده است. کنار گذاشتن این دو به این دلیل است که امیر آصفی می گوید وطن خواه به طور ثابت در تمرین ها حاضر نمی شود و ادیبی نیز در آمادگی نیست و نمی تواند تیم را همراهی کند.

اما نکته تازه کنار گذاشتن پروین و حاجی رحیمی پور بود که در دیدار قبلی به طور ثابت بازی کرده بودند اما مربی تیم معتقد بود که هر دو کم کار بوده اند و در تمرین های هفته بعد از آن نیز نتوانسته اند به اندازه های مورد نظر برسند. در این میان برخلاف هفته پیش صفر ایرانپاک در ردیف بازیکنان ثابت قرار می گیرد در حالی که در مسابقه با تاج حتی در ردیف بازیکنان ذخیره هم قرار نداشت و همین امر مورد اعتراض پروین بود.

سرانجام تیم با ترکیبی که امیر آصفی اعلام می کند برای مسابقه با نیرو به میدان می رود و پس از اینکه پرسپولیس باز تن به شکست می دهد، پروین، حاجی رحیمی پور، وطن خواه و ادیبی با اعتراض وارد رختکن می شوند و از وضع موجود شکایت می کنند و پروین و حاجی رحیمی پور از امیر آصفی می خواهند که درباره علت کنار گذاشتن آنها توضیح بدهد که در اینجا امیر آصفی با تندی به آنها می گوید که آرام سر جایشان بنشینند زیرا او وظیفه ندارد به آنها در این باره توضیح بدهد.

مربی تیم پرسپولیس با عصبانیت می گوید که من مربی هستم و هر کس را که دلم خواست و تشخیص دادم که بهتر است در تیم می گذارم.

پس از این درگیری لفظی و بی سابقه بین امیر آصفی از یک سو و پروین و حاجی رحیمی پور از سوی دیگر، امیر آصفی از امینیان و رضایی سرپرست و عضو کمیته فوتبال باشگاه پرسپولیس می خواهد که فردای آن روز برای بررسی این ماجرا یک جلسه رسیدگی برگزار شود.

 روز شنبه این جلسه تشکیل شد و طی آن امیر آصفی یادآور شد که من با این شرط به پرسپولیس آمدم که مربی تام الاختیار باشم اما حالا احساس می کنم که گروهی از بازیکنان می خواهند در کارم دخالت کنند و نظرشان را درباره ترکیب تیم به من تحمیل کنند. از آنجایی که قادر نیستم به این وضع ادامه دهم تنها دو راه باقی است یا اینکه بازیکنان خاطی کنار گذاشته شوند یا اینکه من خودم را کنار خواهم کشید. مربی تیم پرسپولیس در پایان همین جلسه به امینیان و رضایی یادآور می شود که در قبال بازیکنان اخراجی از تیم جوانان پرسپولیس استفاده خواهد کرد.

در پایان همین جلسه امیر آصفی تاکید می کند وقتی کارش را در تیم پرسپولیس دنبال خواهد کرد که مساله کنار گذاشتن بازیکنان خاطی رسما اعلام شود. بدین ترتیب امیر آصفی در اولین تمرین یکشنبه پرسپولیس حاضر نشد و از طرف علی عبده رئیس باشگاه، مهراب شاهرخی به عنوان کمک مربی تیم معرفی شد و همین بازیکن روز یکشنبه به اتفاق پرویز قلیچ خانی کار تمرین را به عهده گرفت. در تمرین های هفته گذشته کلیه بازیکنان حاضر بودند.

تا اینکه روز پنجشنبه پرسپولیس با هواپیما برای دیدار با تیم ملوان به رشت رفت. در طول هفت روز گذشته هیچ گونه کوشش موثری برای حل مسائل مربی و شاگردان به عمل نیامد زیرا همگی ترجیح دادند دو هفته بازی های باقی مانده را بدون مربی به انجام برسانند. با این امید که در زمان تطعیل جام تخت جمشید به شکلی به این ماجرا خاتمه داده شود.

درخواست های مربی و بازیکنان را به این ترتیب می توان خلاصه کرد:

 امیر آصفی

 

باید پروین، حاجی رحیمی پور، وطن خواه و ادیبی از پرسپولیس خارج شوند زیرا یا جای آنها در تیم است یا جای من.

پروین و یارانش

ما سال هاست که برای این تیم زحمت کشیده ایم و حاضر نیستیم ساکت بنشینیم و شاهد نابودی پرسپولیس باشیم. ما باید در تصمیم گیری های شرکت داشته باشیم و درباره ترکیب تیم کاپیتان حق مشورت با مربی را دارد.

آقای امیر آصفی می خواهند با خودخواهی های بیش از حد خود تیم پرسپولیس را متلاشی سازند اما ما نمیگذاریم بلایی که یک روز بر سر شاهین نازل شد بر سر پرسپولیس هم بیاید. ما سال هاست که به پرسپولیس توان داده ایم و اجازه نمیدهیم به همین آسانی درباره سرنوشت پرسپولیس و زندگی ورزشی ما تصمیم گرفته شود.

ما میدانیم که تصیمم مربی قابل احترام است اما وقتی او خیلی راحت تقاضای کنار گذاشتن ما را عنوان می کند ما نمی توانیم در مقابل او ساکت بنشینیم.

پایان ماجرا

پس از آن که باشگاه طرف بازیکنان را گرفت، امیرآصفی کنار رفت. شاهرخی مربی شد و او نیز در بهمن 1360 به همین سرنوشت دچار شد. این بار محمد دادگان بازیکن پرسپولیس بود که مربی را عزل کرد تا دوران اقتدار پروین به عنوان بازیکن- مربی آغاز شود. پروین می رفت که سلطان شود...

 

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «عواقب باخت(3-0) در دربی؛ اولین کودتای پروین در پرسپولیس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره عواقب باخت(3-0) در دربی؛ اولین کودتای پروین در پرسپولیس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.