زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهدی مهدوی کیا و معافیت سربازی بعد از گلزنی در جام جهانی

مهدی مهدوی کیا و معافیت سربازی بعد از گلزنی در جام جهانی

مهدی مهدوی کیا اولین بازیکنی بود که با زدن یک گل ماندگار، از رفتن به خدمت سربازی معاف شد.

برای مهدی مهدوی کیا، سال 1377 برخلاف سال 1376 به بدترین شکل ممکن شروع شد. یک سال قبل، مهدوی کیا که تا آن زمان هرگز جز پست مهاجم، در مکان دیگری بازی نکرده بود، به خاطر خالی بودن دست مربیان تیم ملی و نداشتن پیستون راست با کیفیت، به سمت راست زمین منتقل شد تا عملا نقشی دفاعی به او داده شود. هرچند که سرعت بالای کیا و خصوصیات تهاجمی اش باعث می شد که بیشتر در زمین حریف دیده شود و در حمله به تیم ملی کمک کند.

همین تغییر پست بود که زندگی مهدوی کیا را متحول کرد. او ابتدا در تیم ملی بازیکن فیکس شد. کمی بعد در اواخر شهریور و در بازی با چین، گلهای حیرت انگیزی زد که در پایان سال به عنوان بهترین گل سال فوتبال آسیا انتخاب شد. حالا مهدوی کیا جایزه بازیکن جوان سال آسیا را هم از آن خودش کرده بود.

اما در شرایطی که همه امید داشتند مهدوی کیا پدیده ایران در جام جهانی هم باشد، او دچار مصدومیت شد. مصدومیتی بد موقع که می توانست آرزوهای او را برای درخشش در جام جهانی به باد دهد. هرچند که مهدوی کیا اگر چند هفته دیرتر مصدوم می شد، اصلا به جام جهانی نمی رسید ولی مساله مهم این بود که اگه به جام جهانی برسد، چقدر به دوران اوج نزدیک می شود؟

او در بسیاری از بازیهای تدارکاتی تیم ملی غایب بود. جام جهانی که نزدیک شد، بالاخره مهدوی کیا هم به ترکیب اصلی برگشت. هنوز تا روزهای آمادگی خود فاصله داشت. ولی می شد امیدوار بود که در جام جهانی، خاطرات یک سال قبل را به بهترین شکل تکرار کند.

در بازی با یوگسلاوی در اولین مسابقه ایران در جام جهانی، مهدوی کیا همون بازیکن همیشگی شده بود و یک شوت زمینی و محکم هم به سمت دروازه یوگسلاوی شلیک کرد که توسط دروازه بان حریف مهار شد.

اما در بازی مقابل آمریکا بود که تنها در چند ثانیه، ماندگارترین لحظات زندگی کیا رقم خورد. در نبرد قرن، ایران در نیمه اول از ایالات متحده پیش افتاد. اما برتری یک گله به هیچ عنوان برتری قاطعی نبود و هرلحظه امکان از بین رفتن آن وجود داشت.

نوع بازی ایران و تعویض های مربیان نشان می داد که می خواهند به هرشکل ممکن برتری یک گله را حفظ کنند. اما فرارهای مرگبار مهدوی کیا می توانست هرتیم دفاعی را در چند ثانیه از شرایط دفاعی به فاز حمله ببرد.

کمتر از ده دقیقه به آخر بازی مانده بود که علی دایی در زمین ایران و در شرایطی رو به دروازه ایران صاحب توپ شد. دایی توپ رو به کیا داد که چند سانتی متر با خط نیمه زمین فاصله داشت. فرار مهدوی کیا شروع شد. فقط سه ضرب کافی بود تا سریع ترین بازیکن ایران توپ را به دروازه حریف نزدیک کرده و به سمت دروازه کِیسی کِلِر شلیک کند. گل دوم ایران به ثمر رسید و مهدوی کیا با سرعت شروع به دویدن کرد. بدون این که اثری از شادی در چهره اش دیده شود؛ یک شادی بعد از گل نامانوس برای مهمترین مسابقه تیم ملی ایران در آن جام جهانی.

یکی دو دقیقه بعد از گل مهدوی کیا، ایران باز در ضد حمله مهدوی کیا می توانست دروازه آمریکا را باز کند و تنها به خاطر کند بودن و ضعف علی دایی در باز کردن دروازه خالی، این موقعیت را از دست داد تا شاهکار کیا بیشتر به چشم بیاید. بازیکنی که هر چه گذشت کمتر در تیم ملی گلزنی کرد تا معلوم شود گلی که وارد دروازه آمریکا کرد، چقدر خاص بود و تا چه قدر ماندگار و کمیاب.

همان یک گل باعث شد که مهدوی کیا به عنوان سرباز قهرمان از رفتن به خدمت سربازی معاف شود و کمتر از یک سال بعد از جام جهانی، با ورود به بوخوم آلمان، دوران طولانی مدت بازی در بوندس لیگا را آغاز کند.

نظر خود را درباره «مهدی مهدوی کیا و معافیت سربازی بعد از گلزنی در جام جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مهدی مهدوی کیا و معافیت سربازی بعد از گلزنی در جام جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.