زمان مطالعه: 1 دقیقه
طوفان قرمز چیست؟

طوفان قرمز چیست؟

طوفان سرخ یا همان طوفان قرمز را در همین چند روز گذشته در ایران شاهد بودیم. اما علت آن چیست و چرا به رنگ قرمز است؟

طوفان قرمز در اسفند 1400 اصفهان و یزد را در بر گرفت و باعث وحشت مردم این مناطق شد. این نوع طوفان بسیار نادر است و کمتر کسی آن را دیده است. طوفان قرمز معمولاً طوفان رایج در استرالیا می باشد اما در ایران نادر بوده و فقط در شهر های مرزی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان و همچنین یکبار در تهران دیده شده است. در ادامه مطلب آسمونی به شرح علت طوفان قرمز می پردازیم.

طوفان قرمز چیست؟

منشا دقیق این طوفان هنوز مشخص نیست اما احتمال می رود بخاطر وجود ذرات و عناصر خاصی در هوا است که در اثر برخورد با نور خورشید به رنگ قرمز در می آید. علاوه بر طوفان های سرخی که در مرز بین خوزستان و عراق و همچنین در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است، در سال 1393 شاهد طوفان قرمز تهران نیز بودیم که هنوز هم علت آن مشخص نشده و مردم از این اتفاق بسیار نگران شده بودند. برخی از کارشناسان بر این باور بودند که تغییرات اقلیمی و چرخند زایی در سمت جنوب دریای سیاه و شرق دریای مدیترانه باعث این پدیده نادر شده بود.

علت طوفان قرمز چیست؟

طوفان قرمز در اصفهان و یزد در اسفند 1400
طوفان قرمز در اصفهان و یزد

دکتر پروین غفاریان درباره اينكه اقيانوس‌ ها به چند طريق می توانند در شروع طوفان‌ها تأثيرگذار باشند، اعلام کرد که يكي از عوامل ناپايداری هوا، رطوبت داخل جو است. گرم شدن آب سطح اقيانوس‌ها رطوبت بيشتری وارد جو مي‌كند و منجر به تشديد چرخند‌ زايی می شود. چرخند‌زايي در واقع عامل ناپايداری در سطوح ميانی و پايينی جو است.

رئيس پژوهشكده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‎ شناسی و علوم جوی هم با بيان اينكه «چرخند زايي يك نوع سامانه جوی است كه ناپايداري جوی ايجاد مي‌كند.» به اطلاع رساند که يكي از دلايلي كه در يك ماه گذشته شاهد ناپايداری در جو بوده و اكثر شب‌ها رگبار و بعضاً بادهای شديد و طوفان داشتيم، چرخند‌زایی در سمت جنوب دريای سياه و شرق دريای مديترانه بوده است.

ویژگی طوفان قرمز

  • وجود عناطر خاص در غبار هوا (معمولاً خاک رس)
  • بادهای شدید با چندین هزار فوت ارتفاع، و با سرعت 110 کیلومتر در ساعت
  • به طول انجامیدن آن تا حدود 24 ساعت
  • قدرت این طوفان به حدی است که می تواند شیشه های اتومبیل ها را خرد کند.

در بخش زیر تصاویری از طوفان قرمز در مناطق مختلف دنیا را باهم می بینیم:

طوفان قرمز در سیستان و بلوچستان
طوفان قرمز در سیستان و بلوچستان
طوفان قرمز در سیدنی
طوفان قرمز در سیدنی
طوفان قرمز در نجف عراق
طوفان قرمز در نجف عراق
طوفان قرمز در خارطوم آفریقا
طوفان قرمز در خارطوم آفریقا
طوفان قرمز در استرالیا
طوفان قرمز در استرالیا
نظر خود را درباره «طوفان قرمز چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره طوفان قرمز چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.