زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرز تهیه کوکی شکلاتی

طرز تهیه کوکی شکلاتی

شیرینی کوکی شکلاتی یکی از شیرینی های عید نوروز است که می توان به راحتی برای مهمانی های عید آنرا تهیه نمود.

شیرینی کوکی شکلاتی یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که می توان آنرا برای مهمانی های عید نوروز در منزل تهیه نمود. در ادامه با آشپزی آسمونی باشید تا طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه کوکی شکلاتی

طرز تهیه کوکی شکلاتی + نکاتی برای ترد و خوشمزه شدن آن
کوکی شکلاتی
  • آرد سفید قنادی یک پیمانه
  • پودر کاکائو 3 قاشق سوپ‌خوری
  • کره نصف پیمانه
  • شکر قهوه‌ ای سه‌ چهارم پیمانه
  • زرده تخم مرغ  2 عدد
  • نمک یک‌ چهارم قاشق چای‌ خوری
  • بکینگ پودر سه‌ چهارم قاشق چای‌ خوری
  • جوش شیرین نصف قاشق چای‌ خوری
  • شکلات چیپسی تلخ نصف پیمانه
  • شکلات چیپسی‌ نسوز و ضد حرارت برای روی کوکی به مقدار لازم

طرز تهیه کوکی شکلاتی

ابتدا کره و شکر قهوه‌ ای را با لیسک مخلوط می‌ کنیم تا یکدست شود. زرده‌ های تخم مرغ را اضافه می‌ کنیم و با لیسک مخلوط می‌ کنیم تا کاملا یکدست شود. آرد، بکینگ پودر، جوش شیرین و پودر کاکائو را داخل ظرفی مخلوط می‌ کنیم و دو بار الک می‌کنیم.

مخلوط بالا را به مواد داخل ظرف اضافه می‌ کنیم و بعد نمک را هم اضافه می‌ کنیم. با لیسک مواد را مخلوط می‌ کنیم تا کاملا یکدست شود. در آخر شکلات چیپسی را اضافه و کاملا مخلوط می‌ کنیم.

داخل سینی فر کاغذ روغی پهن می‌ کنیم، از مواد گلوله‌هایی برمی‌داریم داخل دست گرد می‌ کنیم و در سینی با فاصله قرار می‌ دهیم. چون بعد از پخت پهن و باز می‌ شود، اگر فاصله کم باشد، بهم می‌ چسبند. روی کوکی‌ها شکلات چیپسی نسوز (به دلخواه) قرار می‌ دهیم و کمی با دست فشار می‌ دهیم. شیرینی را به مدت 30 الی 60 دقیقه داخل یخچال قرار می‌دهیم. (استراحت دادن کوکی‌ها داخل یخچال قبل پخت باعث بالا رفتید کیفیت کوکی شما می‌شود.) بعد از طی این زمان، شیرینی‌ها را داخل فر 180 درجه که از قبل گرم شده به مدت 10 دقیقه قرار می‌دهیم.

نکته: موقع خارج کردن کوکی از فر، روی کوکی کاملا شل و نرم است. فکر نکنید که نپخته است؛ اجازه دهید توی سینی کاملا خنک شود و خودش را بگیرد و به بافت نرم و ترد برسد. (ممکن است با دیدن نرم بودنشان بخواهید کوکی‌ها را مدت بیشتری توی فر بگذارید. این کار باعث خشک شدنشان می‌شود.)

نکات مهم در پخت کوکی شکلاتی

طرز-تهیه-کوکی-شکلاتی
تزئین کوکی شکلاتی
  • سینی خود فر مناسب پخت کوکی نیست و جنس و رنگ تیره آن باعث می‌شود کف کوکی‌ها بسوزند. بهتر است از سینی رنگ روشن مثل گالوانیزه به جای سینی اصلی فر استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌وجه از مقدار شکلات کم نکنید؛ اما می‌توانید مقداری از آن را با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنید. در ضمن می‌توانید برای زیبایی، قبل از پخت تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی‌ها بچینید.
  • این کوکی داخل ظرف در دار و در فضای خانه تا چند روز نرم باقی می‌ماند و قابل مصرف است. اگر کوکی را داخل یخچال نگهداری کردید، توجه کنید که به علت داشتن کره بعد از در آوردن از یخچال کمی سفت می‌شود، پس اجازه دهید به دمای محیط برسد و بعد مصرف کنید.
  • علت گلوله و گرد کردن خمیر قبل از گذاشتن داخل فر، این است که معمولا شیرینیهایی که در آنها کره به مقدار قابل توجهی استفاده می‌شود موقع پخت توی فر خودشان را پهن میکنند. باید دقت داشته باشید گلوله‌های خمیری را که درست کردید پهن نکنید و به همان شکل توپی توی فر بگذارید تا حین پخت که پهن می‌شود خیلی نازک و خشک نشود.
  • حتما قبل از گذاشتن همه شیرینی‌ها داخل فر، یک عدد کوکی را روی یک کاغذ روغنی کوچیک داخل فر قرار دهید تا زمان پخت و بافت شیرینی بعد از خنک شدن دستتان بیاید و بقیه کوکی‌ها را با خیال راحت داخل فر قرار دهید.
  • استفاده از کاکائو و شکلات مرغوب باعث خوش‌طعم شدن کوکی‌های شما می‌شود؛ بهتر است از کاکائوی هلندی یا ترک استفاده کنید.
  • استفاده از چیپس شکلاتی تلخ، باعث ایجاد نوعی توازن در میزان شیرینی کوکی می‌شود. بسته به ذائقه‌تان می‌توانید از شکلات چیپسی معمولی و شیرین هم استفاده کنید اما توجه کنید که این امر باعث بیشتر شدن شیرینی کوکی شما می‌شود.
نظر خود را درباره «طرز تهیه کوکی شکلاتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره طرز تهیه کوکی شکلاتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.