زمان مطالعه: 5 دقیقه
شکایت در دیوان عدالت اداری

شکایت در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری، یک مرجع جامع برای رسیدگی به شکایات مردم و همچنین اشخاص حقوقی علیه سازمان ها، مامورها و آیین نامه ها دولتی است.

دیوان عدالت عمومی، سازمانی است تا مردم عادی یا حتی اشخاص حقوقی بتوانند شکایات خود را به بخش های بالاتر اعلام کنند و در مقام شاکی قرار می گیرند؛ اما خود سازمان های دولتی و عمومی غیردولتی حق ندارند در مقام شاکی باشند و به این دیوان مراجعه کنند. در ادامه مطلب آسمونی با مراحل طرح شکایت در آن آشنا می شویم.

نحوه ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

برای شکایت نیازی به مراجعه حضوری به آدرس دیوان عدالت اداری نیست. می توان برای ثبت غیرحضوری شکایت، به سامانه ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری مراجعه کرد و در همان جا شکایت خود را مطرح و همچنین پیگیری کرد.

سامانه ثبت و پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری چیست؟

سامانه ساجد، سامانه ای برای ثبت درخواست و پیگیری شکایت به دیوان عدالت اداری می باشد. به منظور دسترسی به سامانه ساجد به آدرس زیر مراجعه کنید:

sajed.divan-edalat.ir

  • در ابتدای آدرس، www وارد نکنید.
  • از بروز بودن مرورگر خود اطمینان حاصل کنید (بهتر است از کروم استفاده کنید).
  • بهتر است بجای موبایل، از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده شود.

همچنین چنانچه مدارک یا اسنادی باید برای شما پست شود می توانید از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی استفاده کنید.

مراحل ثبت نام و پیگیری شکایت در سامانه ساجد

  1. نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد بدین صورت است که وارد  سایت sajed.divan-edalat.ir می شوید. اگر قبلاً در سامانه ساجد ثبت نام نکرده اید بنابراین باید ثبت نام کنید. برای این کار باید کدملی خود را وارد کنید و بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.
  2. در مرحله بعد، تاریخ تولد و حاصل جمع اعدادی که به شما ارائه شده اند را وارد کنید. لازم به ذکر است که به منظور ثبت نام در سامانه ساجد باید از قبل در سامانه ثنا هم ثبت نام کرده باشید. بنابراین این سامانه طبق کد ملی شما، کد ثنا را استعلام می کند و اگر در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید به مرحله بعدی هدایت می شوید تا مابقی اطلاعات ثبت نامی خود را وارد کنید. سرانجام رمز عبور سامانه ساجد را دریافت می کنید.
  3. بعد از انجام ثبت نام در سامانه ساجد، به منظور پیگیری آنلاین شکایت دیوان عدالت اداری، وارد سامانه ساجد شوید. فقط کافیست کدملی و رمز عبور را وارد کنید.
  4. بعد از ورود به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری، صفحه ای باز می شوید که از طریق قسمت مشاهده و پیگیری پرونده، باید شکایت دیوان عدالت اداری خود را پیگیری کنید.
  5. در این مرحله، اطلاعات مربوط به پرونده هایی که در دیوان عدالت اداری وجود دارند قابل مشاهده هستند. تمامی اطلاعات ازجمله موضوع شکایت، تاریخ ثبت، شاکی و ... وجود دارند. فقط کافیست روی ردیف موردنظر کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به آن پرونده به شما نمایش داده شود.
  6. شایان ذکر است که روند کار پرونده دیوان عدالت اداری را می توان از طریق سامانه ثنا مورد پیگیری قرار داد (البته در صورتی که در سامانه ساجد امکان پذیر نباشد).

چگونه از رای دیوان عدالت اداری مطلع شویم؟

پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در خصوص اعمال ماده 79 و 80 قانون دیوان از طریق سامانه ساجد انجام می شود؛ ولی نحوه پیگیری پرونده آنلاین دیوان عدالت اداری که در شعب بدوی و تجدید نظر دیوان مورد رسیدگی قرار می گیرد از طریق سامانه ثنا می باشد.

موارد شکایت به دیوان عدالت اداری

  1. رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی
  2.  رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون‌های مالیاتی، هیات حل ‌اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (100) قانون شهرداری‌ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها
  3.  رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحدها و موسسات مذکور در بند (1) و مستخدمان موسساتی که شمول این قانون نسبت به آنها محتاج ذکر نام است اعم از لشکری و کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی

چه کسانی می توانند در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ثبت نام کنند؟

برای استفاده از سامانه ساجد باید در آن ثبت نام کرد. بنابراین افرادی مانند اشخاص حقیقی (مردم عادی) و وکلا و همچنین اشخاص حقوقی مجاز به ثبت نام هستند.

  • ثبت نام افراد حقیقی و وکلا

در صفحه اول سامانه، کدملی خود را وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در صورتی که قبلا ثبت نام نشده باشید، به طور خودکار به صفحه ثبت نام هدایت می شوید. مراحل ثبت نام را به ترتیب طی کرده، اطلاعات خود را بررسی و تایید نهایی کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود. نام کاربری اشخاص حقیقی و وکلا، کدملی آنها می باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین خواهید نمود.

  • ثبت نام اشخاص حقوقی

همه اشخاص حقوقی (دولتی و غیر دولتی) پس از ثبت نام در سامانه ثنا میتوانند نسبت به ثبت نام در سامانه ساجد اقدام کنند. به این منظور، لازم است فردی که به عنوان مدیر حساب کاربری در سامانه ثنا معرفی شده است، ثبت نام ساجد را انجام دهد. کدملی مدیر حساب کاربری را در صفحه ابتدایی سامانه ساجد وارد کنید و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در صفحه ثبت نام، و در قسمت نوع شخص ثبت نامی، گزینه شخص حقوقی را انتخاب کرده و با ورود اطلاعات خواسته شده و بررسی و تایید آنها، ثبت نام را تکمیل نمایید. لازم به ذکر است ثبت نام شخص حقوقی و حقیقی (مدیر حساب کاربری)، هر دو به صورت همزمان انجام می شود. نام کاربری اشخاص حقوقی، شناسه ملی آنها می باشد. پس از نهایی شدن ثبت نام؛ پیامکی حاوی رمز عبور نیز دریافت خواهید نمود.

هزینه دادرسی در مراحل مختلف دیوان عدالت اداری چقدر است؟

  1. هزینه دادرسی در مرحله بدوی 20 هزار تومان
  2. هزینه دادرسی در مرحله تجدیدنظر 40 هزار تومان
  3. هزینه دادرسی در ماده 79 رایگان
  4. هزینه دادرسی در هیات عمومی رایگان است.

در سایت ساجد اقدامات متعددی همچون موارد زیر انجام می پذیرد:

  1. ثبت دادخواست های بدوی (اولیه) و تجدیدنظر
  2. ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده 79 (درخواست بررسی مجدد رای شعبه، توسط رییس دیوان)
  3. ثبت و پیگیری درخواست ماده 89 (درخواست بررسی تعارض آرای شعب و صدور رای وحدت رویه) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
  4. ثبت دادخواست اعاده دادرسی (ماده 98)
  5. ثبت دادخواست اعتراض ثالث (ماده 57)
  6. ثبت دادخواست ورود ثالث (ماده 55)
  7. ثبت و پیگیری درخواست ابطال مصوبات در هیات عمومی دیوان (درخواست ماده 80)
  8. ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، ارسال لوایح و نامه ها به بخش های مختلف در دیوان عدالت اداری
  9. درگاه گزارش دهی مصوبات و مقررات مانع تولید و جهش اقتصادی

همراهان محترم سامانه ساجد در صورت بروز هرگونه مشکل، از دو طریق می توانند با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایند:
تماس تلفنی با شماره 51207535-021 (پاسخگویی در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 14:30 به جز ایام تعطیل)
گفتگو (چت) از طریق ایجاد گفتگوی جدید با پشتیبان و ارسال پیام که در قسمت پایین و سمت چپ صفحه موجود است (ویژه کاربران)

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شکایت در دیوان عدالت اداری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شکایت در دیوان عدالت اداری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.