بعد از پیدایش بیت کوین و افزایش نجومی ارزش آن، بسیاری از سرمایه گذاران، شرکت ها و سازمان های مختلف، اقدام به خلق ارز دیجیتال مختص خود را کردند تا بتوانند در بلاک چین فعالیت داشته باشند. از آنجایی که بیت کوین آغازگر این صنعت بسیار بزرگ بود، از آن به عنوان ارز اصلی نام برده می شود. با این حال سایر ارزهای دیجیتالی موجود در بازار با نام آلت کوین و یا بعضا شت کوین شناخته می شوند.

در این مقاله سعی داریم توضیحات کامل و جامعی در خصوص شت کوین ها ارائه دهیم تا بتوان نسبت به خرید و فروش ارزهای دیجیتال با دید بازتر اقدام کرد و ارزهایی با کمترین و بیشترین میزان ریسک را شناسایی کرد.

شت کوین چیست؟

شت کوین (ShitCoin)، همانطور که از نام آن بر می آید، از دو بخش "Shit" به معنای مودبانه (!) <<مزخرف، بی ارزش، آشغال و بدردنخور>> و همچنین "Coin" که به معنای <<سکه>> است تشکیل شده است. همانطور که از این نام بر می آید، این نام گذاری به این دلیل است که ارزهای این چنینی، گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری به حساب نمی آیند و ممکن است با ریزش شدید ارزش مواجه شوند.

اغلب این سکه های تولید شده، هدف مشخصی را دنبال نمی کنند و بیشتر به دلیل ترند جهانی و به منظور همراه شدن با موج افزایش ارزش بیت کوین، در جهت رقابت با بیت کوین تولید شده اند. در نتیجه می توان شت کوین ها را آلت کوین هایی در نظر گرفت، که در رقابت با بیت کوین، با شکست بسیار بزرگی مواجه شده اند.

دوج کوین (Dogecoin)
دوج کوین (Dogecoin)

همانطور که اشاره شد، شت کوین ها، هیچ هدف خاصی را دنبال نمی کنند. برای مثال اگرچه ارز دیجیتال اتریوم، ممکن است در آینده ای نه چندان دور، به واسطه متاورس به غایت هدف خود برسد، اما ارز دیجیتال دوج کوین، که صرفا به دلیل پرطرفدار شدن استفاده از یک میم (meme)، ایجاد شده است، هیچ هدفی را در انتهای راه خود نخواهد دید.

در صورتی که مقاله مربوط به بلاکچین و ارزهای دیجیتال را در آسمونی دنبال کرده باشید، خواهید دید که در خصوص ارزهای دیجیتال مختلف و نحوه عملکرد آنها بحث ها و مشکلات متعددی وارد شده است که یکی از این موارد، مربوط به عدم نظارت یک سازمان خاص می باشد.


در صورتی که هنوز مقالات مربوط به بلاکچین و رمز ارزها را نخوانده اید، پیشنهاد می کنیم در ابتدا آنها را مطالعه کنید:

بلاک چین را بهتر بشناسیم

بیت کوین چیست + جایگاه بیت کوین در ایران


یکی از معضلات نبود نظارت بر بازار رمزارزها، پدید آمدن شت کوین ها خواهد بود. هر شرکت و سازمانی که توانایی راه اندازی یک بلاک چین اختصاصی را داشته باشد، می تواند با تبلیغات گسترده، مردم را به سمت رمز ارزهای خود بکشاند. این در حالیست که با گذشت مدت زمان اندک و به دلیل عدم پایداری استقبال مردم، ارزش آن فرو خواهد ریخت و به این صورت، ضررهای سرمایه گذاری بر روی آنها تنها به مردم عادی تحمیل خواهد شد.

  • شت کوین های معروف

معروف ترین شت کوین هایی که تا الان عرضه شده اند را می توان به صورت زیر لیست کرد:

نام رمزارز به انگلیسی
دوج کوین

Dogecoin

شیبا اینو

Shiba Inu

سیف مون

SafeMoon

ایپ کوین

ApeCoin

موناکوین Monacoin
نام رمزارز به انگلیسی

دوجلون مارس

Dogelon Mars

ساموید کوین

Samoyed Coin

فلوکی اینو

Floki Inu

لاکی بلاک

Lucky Block

بیبی دوج کوین

Baby Doge Coin

 

ویژگی های شت کوین

قبل از ورود به بازار رمز ارزها، باید اطلاعات مختلف آنها را بررسی کرد. انجام مقایسه و انتخاب بهترین گزینه ممکن، نه تنها باعث افزایش سودآوری خواهد شد. بلکه میزان ریسک از دست دادن سرمایه را کاهش خواهد داد. اگرچه شت کوین ها به صورت کلی ویژگی های طلائی از خود نشان نمی دهند، اما زنجیره رویدادها می تواند به گونه ای به هم وصل شود، که سودآوری آن بسیار زیاد و از سمت دیگر، ضررهای آن نیز سرسام آور شود. 

ویژگی های شت کوین ها عبارت اند از:

  1. عدم وجود هدف مشخص و اطلاع رسانی از نحوه انجام کار

  2. مشخص نبودن افراد پشت پرده و صاحبان شت کوین ها

  3. تبلیغات دروغین و وعده های سرمایه گذاری پوشالی

  4. ارزش گذاری بر اساس حدس و گمان و بدون محاسبات اصولی و دقیق

  5. عدم جذب سرمایه گذاران بزرگ به دلیل قیمت بسیار پایین

  6. تلاش برای تقلید و شکست به دلیل سطحی نگری

  7. دستکاری ارزش رمز ارز به روش Pump & Dump

در ادامه راجع به برخی از این ویژگی ها به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

روش پامپ و دامپ
روش پامپ و دامپ

 

  • رویکرد Pump & Dump 

یکی از روش های درآمد زایی، البته به روش کاملا گمراه کننده و دروغین، رویکرد Pump & Dump یا به صورت مختصر P&D است. این روش نه تنها در ارزهای دیجیتال، بلکه در بازارهای بورس نیز اتفاق می افتد. در این روش، شخص سهام دار و یا دارنده بخش اعظمی از ارزهای دیجیتال و به خصوص شت کوین ها، اقدام به فریب مردم در جهت خرید کردن و سرمایه گذاری می کنند. 

این افراد شت کوین هایی را که خود با ارزش بسیار پایین خریداری کردند را به روش هایی با وعده های پوشالی و تضمین سود مناسب، باعث افزایش تقاضا در سراسر جهان می شوند، به واسطه این افزایش تقاضا، یک تورم شدید بر روی رمز ارز مربوطه ایجاد می شود و قیمت آن به شدت بالا می رود. در نتیجه این افراد، رمز ارزهایی که با قیمت پایین خریداری کرده بودند را با قیمت نسبتا بالا به مخاطبان می فروشند که به آن Pump می گویند.

بعد از آنکه سود لازم از فروش شت کوین ها به دست آمد و میزان تقاضا برای شت کوین ها کاهش پیدا کرد، افزایش قیمت نجومی از بین می رود و ارزش ارزهای دیجیتال خریداری شده، با سقوط آزاد مواجه می شود و به این صورت فردی که با قیمت بالا آنها را خریداری کرده است، سرمایه خود را کاملا از دست خواهد داد.

میزان ریسک شت کوین

میزان ثبات ارزش یک محصول، رابطه معکوس با میزان ریسک آن دارد. هر محصولی را که با ریسک پایین خریداری می کنید، در اصل در حال انبار کردن جنسی هستید که مطمئنید ارزش آن در طول زمان، نه تنها پایین نخواهد آمد، بلکه با افزایش ارزش نیز مواجه خواهد شد. به عنوان مثال، خرید طلا و جواهرات، ارزهای خارجی و موارد این چنینی یک نوع سرمایه گذاری با ریسک بسیار پایین به حساب می آید زیرا رفته رفته قیمت آن افزایش پیدا می کند و در عین حال در حالت نزول نیز با شیب کمی کاهش می یابند.

شت کوین (Shitcoin)
شت کوین (Shitcoin)

ارزهای دیجیتال نیز دقیقا به همین صورت است. اگرچه معاملات مختلفی با استفاده از ارزهای دیجیتال صورت می گیرد، اما یکی از کاربردها آن در سراسر جهان، بحث ماین و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین می باشد. حال اگر ارز دیجیتالی را خریداری کنید که بعد از گذشت چند مدت، ارزش آن با سقوط آزاد مواجه شود، مطمئنا از سرمایه گذاری خود پشیمان خواهید شد.

شت کوین ها، همانطور که اشاره شد، صرفا با عنوان آلت کوین، جهت حضور در بازار رمز ارزها و با خیال رقابت با بیت کوین وارد عرصه شدند، اما نتوانستند ارزش خود را همانند بیت کوین، اتریوم و سایر آلت کوین های موفق، حفظ کنند. با این حال، سرمایه گذاری های مختلفی بر روی شت کوین ها صورت می گیرد که بسیاری از آنها به سودآوری های کلانی تبدیل شده اند.

شت کوین ها اگرچه هدفی ندارند و بر اساس حدس و گمان قیمت گذاری می شوند، اما در صورتی که فرد این سکه ها را در تعداد بالا و با قیمت نسبتا پایین خریداری کند، در صورتی که ارزش آنها بالا رود، سود مناسبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. نکته ای که در خصوص میزان ریسک شت کوین ها بسیار حائز اهمیت است، آن است که باید در زمانی اقدام به خرید آنها کرد که در کف نسبی قیمت باشند. مزایای سرمایه گذاری کردن بر روی شت کوین ها را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. امکان خرید و نگه داری در زمان کف قیمت 
  2. افزایش ارزش شت کوین ها و فروش در زمان رشد قیمت
  3. ارزش پایین شت کوین ها و قابلیت خرید تعداد بالا و ارزهای مختلف
سرمایه گذاری روی شت کوین
سرمایه گذاری روی شت کوین

 

دلیل تمایل به سرمایه گذاری روی شت کوین ها

اگر مطلب را تا به اینجای کار دنبال کرده باشید، مطمئنا متوجه شده اید که آلت کوین ها و به خصوص شت کوین ها، ارزش بسیار کمتری نسبت به بیت کوین دارند و در زمان عرضه در کف قیمت حضور دارند. بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری بر روی رمز ارزهای جدیدالورود می کنند زیرا احتمال موفقیت آنها تحت عنوان آلت کوین وجود خواهد داشت.

در صورتی که پشتوانه یک ارز جدید قوی و با برنامه ریزی باشد، اما شیوه معرفی آن مناسب نباشد، ممکن است با شت کوین ها مشابه در نظر گرفته شود و میزان استقبال از آنها کم باشد. اما بعد از خرید و سرمایه گذاری روی آن رمز ارز، با رویکرد موفق آن، ممکن است میزان سود آوری این سرمایه گذاری بسیار زیاد شود و این در حالیست که رمز ارز مذکور با شت کوین ها اشتباه در نظر گرفته شده است.

همچنین باید در نظر داشت که زمانی که رمزارزها و به خصوص شت کوین ها (به دلیل ارزش بسیار پایین تر و قابلیت خرید در تعداد بالا) در کف قیمت خود هستند، می توانند یک سرمایه گذاری نسبتا کم ریسک باشند. زیرا افراد سرمایه گذار ممکن است بازار را با خرید بالای شت کوین ها جمع کنند و بعد با تبلیغات گوناگون باعث ایجاد رویکرد P&D شوند.  در این صورت ارزش شت کوین مورد نظر بسیار بالا خواهد رفت و شما به عنوان یک فرد صاحب شت کوین خاص، می توانید از فرصت استفاده کرده و سود مناسبی را بدست آورید. 

نظر خود را درباره «آشنایی با شت کوین؛ ویژگی و نحوه سودآوری با سکه هایی بی ارزش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با شت کوین؛ ویژگی و نحوه سودآوری با سکه هایی بی ارزش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.