زمان مطالعه: 2 دقیقه
شایعه وقوع سونامی سرطان در ایران!

شایعه وقوع سونامی سرطان در ایران!

در چند وقت اخیر پیام های زیادی با ضمون وقوع موج جدید از ابتلا به سرطان در میان ایرانیان در شبکه های مجازی در حال دست به دست شدن است.

به گزارش آسمونی، در روز های اخیر محتوا های زیادی در قالب پیام های هشداری در خصوص ابتلای طیف زیادی از هموطنانمان به بیماری سرطان و شرح علت هایی بعضا عجیب و باور نکردنی و توصیه های غذایی و بهداشتی به افراد جامعه برای پیشگیری از ابتلا در شبکه های مختلف مجازی در حال دست به دست شدن است.

یکی از این پیام های هشدار دهنده را با هم بررسی می کنیم:

 

 

⛔️⛔️لطفا بادقت بخوانيد⛔️⛔️

????????سونامی سرطان در راه است????????

???? مبارزه با سرطان :

1 – سبزیجات و پوست ممنوع????
10 – استشمام گرد و غبارات ساختمانی ممنوع????
11 – استعمال قلیان میوه ای ممنوع????
12 – ایستادن بیش از 10 دقیقه در کنار دکل های برق و مخابراتی ممنوع????
13 – پاک کردن اثر ماژیک وایت بورد با دست ممنوع????
14 – خوردن چای داغ در لیوان پلاستیکی ممنوع????
15 – تنفس گرد و غبارات سیمان ممنوع????
16 – تنفس انواع دودها و سیگار ممنوع????
17 – نوشیدن آب سرد مابین غذا ممنوع????
18 – بی توجهی به تغییر رنگ خالهای پوستی ممنوع????

لطفا در منتشر کردن این پیام کوتاهی نکنید

????ﺗﺨﻤﻴﻦ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ 93% ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ اندیشند

 

همراهان عزیز آسمونی؛

این متن هم اکنون در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن می باشد، لذا درستی آن نیز توسط پورتال جامع آسمونی تایید یا تکذیب نمی‌شود و صرفا جهت در دسترس بودن حواشی شبکه های اجتماعی و بازخورد مخاطبین گرامی درج شده است.

اما با یک نگاه اجمالی می توان بر اساس ساختار این پیام فهمید که شایعه ای بیش نیست اما با این حال با بررسی های انجام شده دلایل لازم برای اثبات کذب بودن این پیام در ادامه خدمت شما ارائه خواهد شد:

  1. این شایه مربوط به سال 1397 می باشد و وزارت وقت بهداشت ایران با تکذیب این مطلب اعلام کرده است شیوع سرطان در همه کشورها در حال افزایش است اما متوسط آن در ایران، کمتر از متوسط جهانی است!
  2. در سال 1397 سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ادعای سونامی سرطان در ایران کاملا غلط و نادرست است، اعلام کرده بود در سال 2015، 17 میلیون سرطان جدید در دنیا داشتیم.
  3. در میان مواردی که در بالا ذکر شده برخی دانشمندان و محققان با انجام تحقیقاتی اثبات کرده اند که می توانند در نمایان شدن سرطان در بدن کمک شایانی داشته باشند اما اینکه آیا تنها فاکتور ایجاد سرطان در بشر هستند یا خیر قابل بیان با قاطعیت نیست.
  4. دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسفند 1396 علت 30 درصد از سرطان ها را سیگار و همچنین 30 درصد سرطان‌ها بر اثر چاقی، 15 تا 20 درصد بر اثر عفونت ها، 15 تا 16 درصد اختلالات هورمونی و دو درصد ناشی از شغل افراد است و 87 درصد کسانی که مبتلا به سرطان می‌شوند، افراد سیگاری هستند.عنوان کرده بود. در نتیجه موارد بالا را می توان به عنوان یکی از راه های پیشگیری از ابتلا در نظر گرفت اما این که آیا در حدی که در متن عنوان شده است موثر و تاثیر گذار است قابل تایید یا تکذیب نیست.

در نتیجه می توان گفت برخی از موارد ذکر شده بر اسا تحقیقات منتشر شده و منابع پزشکی و تحقیقاتی به عنوان عمل کمک کننده در ابتلا به سرطان قابل درک می باشد اما به عنوان یک فاکتور کاملا مستقل و اثر گذار نمیتوان از آن یاد کرد.

 

نظر خود را درباره «شایعه وقوع سونامی سرطان در ایران!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شایعه وقوع سونامی سرطان در ایران! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.