زمان مطالعه: 3 دقیقه
سپاهان و ذوب آهن، غولهای تهرانی و روزهای پایانی لیگ

سپاهان و ذوب آهن، غولهای تهرانی و روزهای پایانی لیگ

برای قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران، باید در هفته های پایانی بهتر از سایر رقبا نتیجه گرفت. البته در این میان استثناء هایی را هم می توان مشاهده کرد.

در دومین دوره لیگ برتر فوتبال در فصل 82-81، سپاهان چنان از رقبا فاصله گرفت که در فاصله سه هفته مانده به پایان رقابتها و با تساوی(1-1) در خانه پیروزی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و پس از آن چنان بی انگیزه در باقی رقابتها حاضر شد که بعد از یک برد(1-0) در برابر استقلال اهواز، در خانه فجر سپاسی(2-0) باخت و سرانجام در هفته 26 مسابقات، در استادیوم نقش جهان(3-2) از پاس تهران شکست خورد؛ نتیجه ای که اگر برای سپاهان سود و ضرری نداشت، در عوض پاس را به رده دوم مسابقات آن فصل رساند. البته سپاهانی ها شرایط کاملا متفاوتی را هم بعدها تجربه کردند و در روزهایی که بهترین نتایج ممکن را کسب کردند، از کسب عنوان قهرمانی بازماندند.

****

نایب قهرمانی سپاهان به خاطر اشتباه در دربی پایتخت!

در فصل 1400-1399 دو تیم سپاهان و پرسپولیس رقابت پایاپایی را برای کسب عنوان قهرمانی آغاز کردند که به روز پایانی لیگ کشیده شد. لحظه کلیدی سرنوشت این لیگ، نه در جدال این دو تیم بلکه در دربی پایتخت رقم خورد که یک اشتباه مسلم داوری در پذیرفتن گل استقلال، پرسپولیس را صاحب برد(1-0) کرد و در پایان، همین نتیجه سرنوشت لیگ را مشخص کرد.

در آن فصل شاگردان محرم نویدکیا نتایج درخشانی کسب کردند و 17 هفته پایانی لیگ را بدون شکست سپری کردند. آنها در شش هفته پایانی لیگ صاحب 5 برد و یک تساوی شدند؛ نتایجی که در شرایط عادی برای قهرمانی آنها کفایت می کرد. اما از بد حادثه پرسپولیس هم در شش هفته پایانی دقیقا همین آمار را کسب کرد و سرانجام سپاهان 65 امتیازی بعد از پرسپولیس 67 امتیازی نایب قهرمان شد.

****  

بد و بدتر

دو نماینده اصفهان در فصل 99-98  در آخرین هفته ها مجموعه ای از نتایج ضعیف را از خود به جای گذاشتند. سپاهانی ها که حتی برای رسیدن به عنوان نایب قهرمانی هم شانس داشتند، در شش هفته پایانی لیگ 3 بار شکست خوردند و تنها 2 بار بردند تا با 46 امتیاز به کار خود خاتمه داده و با قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول رده بندی، حتی فولاد و تراکتور را هم بالاتر از خود ببینند. ذوب آن هم در 10 هفته پایانی فقط 2 بار برد و در مقابل 5 بار باخت تا مقامی بهتر از دوازدهمی لیگ به دست نیاورد. البته همیشه شرایط برای دو نماینده اصفهان تا این اندازه ناامیدکننده نبود و دربی اصفهان حتی گاهی در جدول لیگ هم نمایان می شد..

****  

دربی اصفهانی ها در جدول رده بندی

در فصل 96-95 هر دو نماینده اصفهان از صدر جدول جا ماندند و در مقابل، رقابتی پرشور بین این تیمها با پیکان و استقلال خوزستان برای کسب عنوان چهارم لیگ آغاز شد. پرسپولیس، استقلال و تراکتور هم حساب خود را از سایرین جدا کرده و برای قهرمانی می جنگیدند. در این دوره رقابتها ذوب آهن از هفته بیستم به بعد نتایج ناامیدکننده ای گرفت و 4 هفته پیاپی شکست خورد و عجیب این که سپاهان هم از همین هفته باختهای خود را آغاز کرد و سه بازی پیاپی باخت! اما هر دو تیم به موقع به اوج بازگشتند. ذوب آهن در 7 هفته پایانی هرگز شکست نخورد و سپاهان هم تا قبل از هفته پایانی بهترین نتایج خود را کسب کرد و از هفته 25 تا 29 لیگ 4 برد و یک تساوی به دست آورد. به نظر می رسید سپاهان صاحب عنوان چهارم و ذوب آهن برنده عنوان پنجم لیگ می شود. اما برد ذوب آهن در روز پایانی و شکست سپاهان در آخرین روز جای این دو تیم را در جدول عوض کرد تا ذوب آهن چهارم شده و سپاهان پنجم.

****  

مثلث مدعیان نایب قهرمانی

در فصل 97-96 و در روزهایی که سپاهان بدترین نتایج تاریخ خود را در رقابتهای لیگ برتر به دست می آورد، ذوب آهن همراه با استقلال و سایپا برای نایب قهرمانی لیگ نبرد داشتند. سپاهان در 5 هفته پایانی تنها 2 امتیاز کسب کرد! تا با 29 امتیاز و کسب رده چهاردهم لیگ به کار خود خاتمه دهد. اگر سپاهانی ها تنها در همین هفته ها در اوج آمادگی به سر می بردند و همین 5 مسابقه را با برد به پایان می رساندند، رتبه آنها در لیگ هفتم می شد! در مقابل، ذوب آهن، استقلال و سایپا در مقابل یکدیگر پا پس نمی کشیدند. ذوبی ها در 7 هفته پایانی لیگ صاحب 5 برد و 2 تساوی شدند، استقلالی ها در همین تعداد مسابقه 6 برد و یک تساوی کسب کردند و سایپا هم صاحب 5 برد، یک تساوی و یک شکست شد. همین نتایج کافی بود که ذوب آهن را با 55 امتیاز نایب قهرمان لیگ کرده و استقلال و سایپا هم با 54 امتیاز سوم و چهارم شوند. رقابت این سه تیم به مراتب جذاب تر از رقابت برای قهرمانی بود که با قهرمانی زودهنگام پرسپولیس و کسب 64 امتیاز توسط این تیم، هفته های پایانی لیگ را برای سرخپوشان فاقد جذابیت ساخته بود.

 

نظر خود را درباره «سپاهان و ذوب آهن، غولهای تهرانی و روزهای پایانی لیگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سپاهان و ذوب آهن، غولهای تهرانی و روزهای پایانی لیگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.