زمان مطالعه: 4 دقیقه
سقف انتقال وجه در بانک‌های مختلف

سقف انتقال وجه در بانک‌های مختلف

لیست کامل شیوه‌های انتقال وجه و حداکثر میزان وجه انتقالی در بانک های مختلف

 سقف انتقال وجه بر اساس تدابیر جدید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، دستخوش تغییر شده است که به منظور انجام امور بانکی می‌بایست از آنها اطلاعات کافی داشت.

این محدودیت در راستای کاهش پولشویی، تروریسم مالی و کاهش اموال از دست رفته به واسطه خفت گیری و ... می باشد. شیوه های مختلفی در خصوص پرداخت های بانکی وجود دارد که در این مقاله قرار است به آنها بپردازیم.

سقف انتقال وجه ساتنا و پایا

سامانه ساتنا به منظور انتقال مبالغ کلان، مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از حواله های بانکی، مبتنی بر حساب بانکی است و به صورت آنی و یا با تاخیری نهایتا تا یک ساعت صورت میگیرد. حداقل مبلغ حواله های ساتنا مبلغ 15 میلیون تومان می باشد. در خصوص انجام این گونه حواله، می بایست یا به صورت حضوری در بانک این فرایندها طی شود که به دلیل حضور شخص، حداکثر مبلغ جهت انتقال در نظر گرفته نمی شود و یا به صورت غیرحضوری و آنلاین با استفاده از اینترنت بانک می توان انتقال وجه را انجام داد. در این صورت حداکثر مبلغ قابل انتقال با استفاده از رمز ثابت 50 میلیون تومان، و در صورت داشتن دستگاه توکن 200 میلیون تومان می باشد.

سامانه پایا، کاربردی دقیقا مشابه با سامانه ساتنا دارد با این تفاوت که مبلغ جا به جا شده کمتر می باشد. در این صورت حداکثر مبلغ قابل انتقال در صورت مراجعه حضوری مبلغ 50 میلیون تومان می باشد. در صورتی که به وسیله اینترنت بانک انتقال وجه صورت بگیرد، هر حواله را می توان با ارزش 15 میلیون تومان منتقل کرد و سقف میزان کلی این حواله ها در روز 60 میلیون تومان می باشد.

در صورت استفاده از موبایل بانک به منظور انتقال وجه از طریق سامانه پایا، حداکثر مبلغ قابل انتقال 15 میلیون تومان خواهد بود. در این روش، انتقال وجه به صورت فوری انجام نمی گیرد و طی دو یا سه سیکل در طول شبانه روز تسویه می شود.

به طور خلاصه می توان گفت:

جدول حواله ساتنا و پایا

نوع حواله شیوه انجام حداکثر مبلغ انتقالی (تومان) مدت زمان تاخیر
ساتنا حضوری ندارد ندارد
اینترنت بانک

رمز ثابت

دستگاه توکن

کمتر از یک ساعت
50.000.000 200.000.000
پایا حضوری 50.000.000 ندارد
اینترنت بانک 60.000.000 کمتر از یک ساعت
موبایل بانک 15.000.000 دو یا سه سیکل 

 

سقف انتقال وجه با دستگاه کارت خوان (POS)

با افزایش استفاده از کارت های بانکی به جای حمل پول نقد، استفاده از دستگاه های کارت خوان، رفته رفته بیشتر شد. به حدی که هم اکنون، استفاده از دستگاه های کارت خوان بسیار رایج شده است و بودن آن ضروری در نظر گرفته می شود. حداکثر مبلغ قابل انتقال به واسطه خرید از طریق دستگاه های کارت خوان با هر کارت بانکی در هر روز مبلغ 50 میلیون تومان می باشد. این در حالیست که به ازای هر کد ملی، میزان انتقال وجه از طریق دستگاه های کارت خوان، مبلغ 100 میلیون تومان می باشد.

به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سقف مبلغ حواله بانکی و بین بانکی (تجمیع بانکها) در محیط غیر حضوری روزانه 1.000.000.000 ریال تعیین گردیده است و واریز مبلغ حواله های صادره به حساب مقصد مشروط به رعایت این اصل می باشد.

سقف انتقال وجه با درگاه اینترنتی

 استفاده از درگاه های اینترنتی جهت خرید، همانند استفاده از دستگاه های کارت خوان است. با این تفاوت که شخص می بایست رمز دوم پویای خود را فعال داشته باشد و بتواند به واسطه آن اقدام به خرید نماید. حداکثر مبلغ قابل انتقال به وسیله درگاه های اینترنتی دقیقا مشابه با دستگاه کارت خوان می باشد.

سقف انتقال وجه پرداخت لحظه‌ای (پل)

جدیدترین شیوه پرداخت و انتقال وجه، پرداخت لحظه ای می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع پرداخت بدون تاخیر بوده و به سرعت وجه انتقالی، منتقل می شود. میزان وجه قابل واریز در سامانه پل، 15 میلیون تومان می باشد. در نتیجه در صورتی که شخص نیازمند انتقال وجه به فرد دیگری باشد، می بایست یا از سامانه پل استفاده کند و یا از طریق حواله های ساتنا و پایا استفاده کند. در صورت استفاده از سامانه پرداخت لحظه ای، وجه انتقال یافته بدون وجود تاخیر به حساب فرد دیگر واریز می شود.

نقطه تمایز سامانه پل نسبت به سامانه سحاب، در کارمزد کمتر آن، نیاز به شماره حساب و مبلغ قابل انتقال بیشتر آن است. برای استفاده از سامانه پل می توان با مراجعه حضوری، استفاده از اینترنت بانک و یا نصب موبایل بانک، نسبت به انتقال وجه اقدام کرد. در حال حاضر بانک های ملی، ملت، آینده، کشاورزی، پارسیان، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، توسعه تعاون، صادرات و دی، در این سامانه قرار گرفته اند.

به طور خلاصه می توان گفت:

جدول پرداخت لحظه‌ای

سامانه حداکثر مبلغ قابل انتقال (تومان) کارمزد (تومان) مدت زمان تاخیر
پرداخت لحظه ای 15.000.000 2.000 ندارد

 

سقف کارت به کارت روزانه

از کارت به کارت به منظور پرداخت ها و انتقال های وجه نقد به صورت عمومی استفاده می شود و رایج ترین شیوه انتقال پول می باشد. در این نوع شیوه پرداخت، با استفاده از رمز پویا، می توان به صورت آنی پول را از حسابی به حساب دیگر منتقل کرد. شیوه پرداخت کارت به کارت با توجه به استفاده از تکنولوژی های مالی (فین‌تک) از دو شیوه قابل حصول است.

در صورتی که از دستگاه خودپرداز جهت انتقال وجه استفاده شود، حداکثر مبلغ انتقالی به میزان 10 میلیون تومان خواهد بود. این در حالیست که استفاده از نرم افزارهای پرداخت، محدودیت های بیشتری را اعمال می کند و بسته به بانک مبدا، این مقدار 1 یا 10 میلیون تومان می باشد. 

به طور خلاصه می توان گفت:

جدول میزان کارت به کارت

شیوه کارت به کارت پیش نیاز حداکثر مبلغ (تومان) مدت زمان تاخیر
دستگاه خودپرداز ندارد 10.000.000 ندارد
نرم افزارهای پرداخت رمز دوم پویا بانک مبدا
10.000.000

 

جدول بانک ها

نوع بانک اسم بانک
بانک مبدا (1)

ملی، پارسیان، ملت، رفاه، تجارت، قوامین، کشاورزی، سینا، سپه، مسکن، توسعه تعاون، شهر، دی، صنعت و معدن، ایران زمین، حکمت ایرانیان، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، مهر ایران، موسسه اعتباری نور، موسسه اعتباری ملل (عسکریه)

بانک مبدا (2) کار آفرین، انصار، سامان، پاسارگاد، سرمایه، گردشگری، صادرات، توسعه صادرات، خاورمیانه، مهر اقتصاد

 

در انتها لازم به ذکر است که موارد اعلام شده در صورت استفاده از موبایل بانک، بسته به نوع بانک می تواند متغیر باشد. اما در صورت استفاده از نرم افزارهایی نظیر آپ، همراه کارت و... سقف مبلغ قابل انتقال به وسیله سامانه سحاب (کارت به کارت) طبق جدول اعلام شده می باشد.

میزان تراکنش واریزی روزانه

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار، بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده است که در پی آن هر فرد روزانه فقط 20 تراکنش واریزی و در نهایت در طول ماه تا 80 تراکنش واریزی می‌تواند داشته باشد.

نظر خود را درباره «سقف انتقال وجه در بانک‌های مختلف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سقف انتقال وجه در بانک‌های مختلف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.