زمان مطالعه: 6 دقیقه
سطح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال

سطح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال

سطح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال به چع معناست و چگونه می توان آنها را شناسایی کرد.

حضور در بازار سرمایه، به خصوص ارزهای دیجیتال، نیازمند کسب دانش و تحلیل تکنیکال و در صورتی که به صورت تخصصی در آن فعالیت می کنید، تحلیل فاندامنتال است. تحلیل تکنیکال شامل المان ها و متغیرهای متفاوتی است که شناخت آنها باعث خواهد شد تا نقاط ورود و خروج را بتوان تشخیص داد و سرمایه گذاری کم ریسکی را انجام داد.

یکی از مواردی که در مباحث تحلیل تکنیکال معرفی و تدریس می شود، سطح و نقاط حمایت و مقاومت است که در این مقاله آسمونی به معرفی آن خواهد پرداخت. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نمودارهای کندل

در بازارهای مالی نظیر بورس ها و ارزهای دیجیتال، برای نشان دادن میزان رشد و یا سقوط یک سهم یا ارز دیجیتال، از نمودارهای مختلفی استفاده می شود که معروف ترین آنها نمودار های کندل (Candle) است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، هر تکه شمع مانندی که مشاهده می کنید، بسته به زمان بندی انجام شده (که به صورت پیشفرض به صورت روزانه است)، نشان دهنده رشد و یا سقوط ارزش سهم و یا ارز دیجیتال، در بازی زمانی انتخاب شده می باشد.

نمودارهای کندل
نمودارهای کندل

 

در صورتی که یک ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهید، مطمئنا می توان برخی از کندل ها را به رنگ قرمز و یا سبز مشاهده کرد. کندل های سبز نشان دهنده رشد ارزش در طول بازه زمانی و کندل قرمز نشان دهنده افت ارزش آن می باشد. به عنوان مثال، اگر بازه زمانی را بر روی یک روز قرار دهید. اگر ارزش ارز دیجیتال، در ابتدای روز 1 دلار باشد و در پایان روز 98 سنت شود، کندل رسم شده به صورت قرمز رنگ خواهد بود.

از سمت دیگر اگر قیمت ارز 1 دلار باشد و سپس در پایان روز 1.02 دلار شود، کندل به صورت سبز رنگ خواهد بود و نشان دهنده افزایش قیمت ارز در طول روز می باشد. حال باید در نظر داشت که ممکن است در طول روز، قیمت رشد کرده باشد و یا دچار افت نیز شود، اما با این حال در حالت کلی، طول کندل نشان دهنده برایند اتفاقات افتاده در پایان روز است.

به صورتی که اگر کندل سبز را به صورت یک مستطیل در نظر بگیریم، ضلع پایینی این کندل، نقطه کف قیمت ارز می باشد که در آن روز شروع به خرید و فروش شده است. در این حالت ضلع بالایی نشان دهنده حداکثر قیمت ارز در آن روز می باشد که ارز بر روی آن ایستاده است. همین قضیه برای کندل قرمز رنگ به صورت معکوس نمود پیدا میکند. به این صورت که در کندل قرمز، قیمت ابتدایی، ضلع بالایی کندل را تشکیل می دهد و بعد از افت قیمت ارز دیجیتال، قیمت نهایی به واسطه ضلع پایینی نشان داده می شود.

حال باید توجه داشته باشید که این مستطیل ها اکثرا شامل دنباله هایی به صورت یک خط هستند که معمولا به آنها "دم" می گویند. این دم، نشان دهنده افزایش یا کاهش ارز دیجیتال به صورت هیجانی است که قیمت ارز بر روی آن ثابت باقی نمانده است. در نتیجه نباید به واسطه آن وارد و یا خارج شد.

نقاط حمایت و مقاومت

باید در نظر داشت که در دنیای ارز دیجیتال و سهام های بورسی، یک عبارت کلی وجود دارد که "همه موارد در قیمت لحاظ می شود." این بدان معنا است که افزایش ارزش سهام یا ارز و کاهش آن، به واسطه اتفاقات روزمره اتفاق میافتد و همه موارد می تواند در قیمت ها تاثیر داشته باشد. اصول تحلیل های تکنیکال نیز شناخت وضعیت های پیش رو و تشخیص احتمالاتی است که ممکن است در آینده بر روی قیمت ها ایجاد شود. به این صورت که می توان پیش بینی کرد که ارز دیجیتال در صورتی که روند مشخصی را طی کند، در آینده می تواند صعودی و یا نزولی باشد.

سطح مقاومت

حال در تحلیل های تکنیکال، زمانی که چارت را مشاهده می کنید، مطمئنا نقاطی را خواهید دید که ارز دیجیتال با رسیدن به آن، دچار ریزش شده است. به این صورت که ارز در ابتدا افزایش قیمت داشته و مثلا از قیمت 1 دلار به 1.5 دلار رسیده است و سپس دچار افت قیمت شده است. در صورتی که این روند برای مدت زمانی ادامه دار باشد، می توان سطحی را که ارز به آن رسیده و سپس افت ارزش داشته است را به عنوان یک سطح مقاومت در نظر گرفت.

سطح مقاومت
سطح مقاومت

 

به این معنا که ارز با رسیدن به آن قیمت، با یک سطح مقاومتی برخورد کرده است و نتوانسته از پس آن بر بیاید و قیمت آن شکسته است. این اتفاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما اصلی ترین دلیل آنرا می توان اقدام به فروش احساسی و استرسی دانست که آن را به صورت کامل شرح می دهیم:

فرض کنید، یک ارز روندی صعودی دارد و یک فرد اقدام به خرید ارز در قله می کند. سپس قیمت ارز فرو می ریزد و شخص دچار استرس شده و ارز خود را می فروشد. حال این فرد دوباره در کف قیمت ارز مربوطه را خریداری میکند و این بار با دانستن آنکه ارز تا نقطه ای رشد خواهد کرد و دوباره فرو خواهد ریخت، منتظر می ماند و ارز را در قله قبلی به فروش می رساند. 

در این صورت به دلیل آنکه ارز در منطقه مشخصی توسط افراد مختلفی به فروش می رسد، دوباره با افت ارزش مواجه می شود و قیمت آن فرو خواهد ریخت. این روند می تواند برای مدتی ادامه داشته باشد. در صورتی که فروش بر روی قله ها صورت نگیرد و یا میزان این تبادلات در قله ها کمتر از میزان نگهداری و هولد باشد، ممکن است ارزش ارز از این قله بالاتر رود.

سطح حمایت

از طرف دیگر عکس مطلب بالا نیز وجود خواهد داشت. فرض کنید فردی در کف قیمت یک ارز را خریداری می کند و سپس با رسیدن به یک قله آن ارز را می فروشد. حال منتظر می ماند تا دوباره در نقطه ورود قبلی و یا حتی این بار پایین تر از آن، ارز را بازخرید کند. در این حالت به دلیل تقاضای زیاد ارز در آن نقطه، ارزش آن بعد از رسیدن به پایین ترین حالت، دوباره افزایش خواهد یافت. در صورتی که این روند چندین بار در نمودار تکرار شود و یا نزدیک ترین دره به حالت فعلی ارز را سطح حمایت در نظر گرفت.

سطح حمایت
سطح حمایت

 

به عنوان مثال، ارزی به تازگی وارد سطح حمایت جدیدی شده است و قیمتی معادل 1.7 دلار دارد. افراد اقدام به خرید ارز کرده و آنرا در 2 دلار می فروشند. حال افراد منتظر می شوند تا روند نزولی ارز به حد 1.7 برسد و یا حتی تا 1.5 سقوط کند. در این صورت ارز را مجددا خریداری می کنند و منتظر خواهند ماند تا در سطح مقاومت آنرا به فروش برسانند. در این حالت به دلیل آنکه میزان استقبال از این سهم و یا ارز بالا می رود، قیمت ارز بعد از آن افزایشی خواهد بود و با بررسی های لازم می توان نقاط ورود را شناسایی و اقدام به خرید کرد.

تبدیل حمایت و مقاومت به یکدیگر

اگر ارزش یک سهام و یا ارز دیجیتال به صورت مداوم بین دو سطح حمایت و مقاومت نوسان کند، آن سهم و ارز دیجیتال به صورت راکد خواهد بود. همچنین با پیشبردها و رسیدن به هدف های جدید شرکت، ارزش سهام ها می توانند دچار افزایش ارزش به صورت شدید شوند. در این صورت ممکن است ارز سطح مقاومت قبلی خود را شکسته و به سطحی جدید وارد شود. همچنین عکس این موضوع نیز امکان دارد. یک شرکت ممکن است با مشکلات و دشواری های مختلفی مواجه شود. در این صورت ممکن است قیمت و ارزش سهم یا ارز با افت شدیدی مواجه شود و به سطح پایین تری وارد شود.

تبدیل حمایت و مقاومت به یکدیگر
تبدیل حمایت و مقاومت به یکدیگر

 

بگذارید با ذکر یک مثال این موضوع را کاملا شرح دهیم: فرض کنید ارزش یک سهم و یا ارز دیجیتال در حال حاضر 15 دلار، سطح مقاومت آن 18 دلار و سطح حمایت آن 12 دلار است. حال این ارز به یکی از پیش بینی هایی که در زمان عرضه منتشر شده بود دست پیدا می کند و ارزش آن تا 20 دلار افزایش پیدا می کند. در این صورت سطح مقاومت قبلی که مقدار 18 دلار بوده است، به سطح حمایت تبدیل می شود. به این معنا که اگر قیمت ارز در آینده افت کند، به مقدار 18 دلار واکنش نشان خواهد داد.

همچنین اگر قیمت یک ارز افت شدیدی داشته باشد و وارد کانال 10 دلار شود، در این صورت نقطه حمایت قبلی که 12 دلار بوده است، تبدیل به نقطه مقاومت جدید خواهد شد و در صورت افزایش قیمت آن، بعد از رسیدن به اوج، به قیمت 12 دلار واکنش نشان خواهد داد.

در حالت کلی برای کسب درآمد از بازارهای سرمایه، شناخت نقاط حمایت و مقاومت الزامی می باشد. با این حال باید توجه داشت که دانستن این موارد به تنهایی کافی نیست و باید رفتار و عملکرد کندل ها را طبق تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار داد. زیرا ممکن است یک ارز نه تنها به نقطه حمایت قبلی واکنش نشان ندهد، بلکه حتی بیشتر از آنچه که امکان دارد افت کند. (نظیر اتفاقی که برای ارز دیجیتال لونا رخ داد.)

همچنین همواره باید در نظر داشت که در بازار سرمایه، همه چیز بر قیمت تاثیر گذار خواهد بود و در ارزش آن دخیل است. بنابراین باید همواره منتظر اخبار جنجالی، انگیزشی و ... در بازار سرمایه بود تا میزان سود را به حداکثر رساند و میزان ضرر را تا حد امکان کاهش داد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سطح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سطح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.