زمان مطالعه: 2 دقیقه
سریال هزار دستان

سریال هزار دستان

یکی از بهترین و ماندگار ترین فیلم های علی حاتمی، سریال هزار دستان است که این فیلم در سال ۱۳۵۸ ساخته شده است.

فیلم هزار دستان داستان رضا خوش نویسی می‌باشد که گذشته پر ماجرایی را سپری کرده است. وی به همراه همسرش قمر بانو به دور از جنجال های سیاسی تهران و هیاهو در مشهد زندگی می کند؛ تا این که حضور یک بازرس آرامش آن ها را در به هم زده و با دستگیر کردن رضا و شکنجه و تهدید کردن او می‌خواهد به یک جرمی که نامشخص است اعتراف نماید. در این مقاله ما قصد داریم شما را به صورت کامل با سریال هزار دستان آشنا کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

سریال هزار دستان
سریال هزار دستان

 

معرفی سریال هزار دستان


حدود 34 سال پیش یعنی سال 1366 سریال تلویزیونی هزار دستان به کار گردانی علی حاتمی ساخته شده است. سریال هزار دستان توانست از ۱۰، نمره ۷.۶ را در مرجع ارزش گذاری از طرف مردم به دست آورد که نشان می‌دهد بیشتر مردم سریال هزار دستان را با ارزش و با کیفیت ارزیابی می‌کنند. لازم به ذکر است که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۳ سریال هزار دستان پخش خود را آغاز نمود.
داستان سریال هزار دستان
اول از همه باید بپرسیم که چقدر از داستان سریال هزار دستان اطلاع دارید؟
اگر هیچ‌ اطلاعی ندارید و یا در این مورد اطلاعات کمی دارید توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب با ما همراه شوید.
تحقیق و پژوهش سریال هزار دستان به عهده‌ی علی حاتمی بوده و فیلم نامه هزار دستان نیز توسط علی حاتمی نوشته شده است.
این سریال در باره رضا خوش نویسی می‌باشد که گذشته پر ماجرایی را سپری کرده است. وی به همراه همسرش قمر بانو به دور از جنجال های سیاسی تهران و هیاهو در مشهد زندگی می‌کند؛ تا این که حضور یک بازرس آرامش زندگی آن ها را به هم زده و با دستگیر کردن رضا و شکنجه و تهدید کردن، از او می‌خواهد به جرمی نامشخص اعتراف کند.
لازم به ذکر است که سریال هزار دستان از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است که بخش اول داستان رضا تفنگچی می‌باشد که واقع در دوران احمدشاه و آغاز حکومت رضا شاه می‌باشد و بخش دوم در رابطه با زندگی رضا خوشنویس است که همزمان با دوران آغاز حکومت محمد رضا شاه و پایان حکومت رضا شاه می‌باشد. بعد از مرگ علی حاتمی، دو فیلم سینمایی با تدوین واروژ کریم مسیحی طبق سریال هزار دستان ساخته شده است.
از نظر فرم و محیط، تولید سریال هزار دستان به آثار های گوناگونی شباهت دارد. از آثار های مرتبط با هزار دستان می‌توان به سریال سلطان صاحبقران، افسانه سلطان و شبان، سریال روشن تر از خاموشی، سریال امیر کبیر و سریال امام علی علیه السلام اشاره نمود.

هزاردستان

بازیگران سریال هزار دستان


بازیگران سریال هزار دستان شامل موارد زیر می‌باشند:
جمشید مشایخی در نقش رضا خوش نویس
داوود رشیدی در نقش مفتش شش انگشتی
اصغر همت در نقش سرباز ارتش ایران
عزت الله انتظامی در نقش خان مظفر
منوچهر آذری در نقش دربان گراند هتل
محمد علی کشاورز در نقش شعبون
جهانگیر الماسی در نقش پزشک تازه از فرنگ برگشته
جمشید لایق در نقش نشاط پیش خدمت مخصوص خان مظفر در تهران جدید
محمد مطیع در نقش غلام عمه
افسر اسدی در نقش شاهدخت
فرهنگ مهر پرور در نقش دکتر خندان
علی نصیریان در نقش ابوالفتح
سروش خلیلی در نقش متولی سقّاخانه در تهران قدیم
جهانگیر فروهر در نقش کفیل شعبه تامینات در تهران قدیم
حدود سی و دو بازیگر در سریال هزار دستان نقش داشته‌اند. باید بگوییم که هزار دستان را می‌توان به یک اثر بزرگ، از نظر تعداد شخصیت های داستانی و تعداد بازیگران عنوان کرد. با توجه به این که بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آن ها از لحاظ کارگردانی کار بسیار سختی می‌باشد؛ بنابراین به عنوان کارگردان و بازیگردان علی حاتمی و همین طور گروه بازیگری سریال هزار دستان برای تهیه این فیلم زحمت زیادی کشیده‌اند.

فیلم

جوایز و افتخارات سریال هزار دستان


سریال هزار دستان رتبه سی وششم را با امتیاز و رای مردم از میان صد سریال برتر تاریخ ایران دریافت نموده است.

هزار دستان

 

نظر خود را درباره «سریال هزار دستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سریال هزار دستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.