کش دادن یا کشش بیشتر در ادامه دار شدن سریال ها
کش دادن یا کشش بیشتر در ادامه دار شدن سریال ها

از یک جایی به بعد رسانه ها بعد از دیدن استقبال مردم از یک مجموعه تلویزیونی به ویژه با در معرض خطر قرار گرفتن از جانب سریال های خارجی و هواخواه زیاد داشتنش از طرف مردم ادامه دادن یک سریال را راهکار نگه داشتن و حتی بیشتر شدن مخاطبش دانست، اما واقعا داستان کشش ادامه دارتر شدن داشت؟ شخصیت پردازی ها از یک جایی به بعد در همان ظرفی که در فصل قبل ریخته شده بودند کرخت و گیر افتاده نمی شدند؟ مخصوصا وقتی با سریال دنباله داری مواجه هستیم که زمانی طولانی را به نمایش می گذارد و اصلی ترین و مهم ترین نکته گذر زمان تغییر است. آیا سریالی مثل ستایش قابلیت نشان دادن تغییز به مرور زمان چه در ظاهر و چه در ویژگی های کارکتری را داشت؟

برای مردم هر سرزمینی دیدن فیلم یا سریال به زبان مادری دلنشین است و به خصوص در سریال ها بعد از همزادپنداری مخاطب با شخصیت ها اینکه بعد از اتمام سریال چه می شوند؟ کجا می روند و سرنوشت شان چگونه رقم می خورد پر از جذابیت است اما اگر توانایی های لازم نباشد در اوج خداحافظی کردن بهتر نیست؟

برای مثال سریال «ستایش» مجموعه ای به کارگردانی سعید سلطانی ست که در سه فصل ساخته شده است.فصل اول این سریال علیرغم چاله و چوله های بزرگ و کوچکش با استقبال تماشاگران رو به رو شد اما به ادامه یافتن مجموعه و فصل های دو و سه ایرادات متعدد فیلمنامه، ضعف در شخصیت پردازی و ساختار با انتقادات گسترده ای مواجه شد.

چرا ادامه دادن قصه برایمان سخت می شود؟

سریال-ایرانی-فصل-بندی
سریال-ایرانی-فصل-بندی

به عقیده خیلی از منتقدین یکی از بهترین سریال های ایرانی سریال «شهرزاد» است. سریالی با بازی های جذاب، شخصیت پردازی های خوب و ساختاری درست و بازسازی زمانی دقیق اما حتی در این سریال هم فصل دوم آن به اندازه فصل اول بازخورد خوبی ندارد. انگار که توقع تماشگر بالا رفته باشد و یک دفعه با دیدن فصل دوم تمام رویاهایش به زمین کوبیده شود. 

داستان دیگر جذابیت فصل اول را ندارد، داستان فصل دوم کش دار و قابل پیش بینی است، بازیگران مطرح تری به سریال اضافه می کند سعی دارد مواد اولیه را جذاب تر و پر بیننده تر کند: امیر جعفری، رضا کیانیان و رویا نونهالی از جمله آن ها هستند.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و با تجربه سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص فصل دوم سریال «شهرزاد» گفت:

فصل دوم این سریال را به صورت کامل دنبال می‌کنم. در هر صورت من در فصل اول این مجموعه بوده‌ام و دوست دارم بدانم ادامه داستان به کجا خواهد کشید.او با اشاره وجود برخی ایرادات در فصل دوم این سریال تاکید کرد: به نظرم این سریال در فصل دوم بد نیست و داستان کار خودش را انجام می‌دهد اما آن کنشگر اصلی که در فصل یک وجود داشت در این فصل غایب بوده و جای خالی آن احساس می‌شود.وی در همین راستا ادامه داد: کنشگر اصلی قسمت اول که در داخل خانواده و بیرون جامعه تاثیرگذار بود و به نوعی همه را تفتیش کرده و دستور می‌داد در فصل دوم نیست. این شخصیت بر پا کننده بسیاری از آتش‌های داستان در فصل یک بود و حالا که حضور ندارد خلاء وجودی‌اش مشخص شده و از لحاظ کنشی تعادل داستان به هم خورده است.

وی در همین راستا ادامه داد: کنشگر اصلی قسمت اول که در داخل خانواده و بیرون جامعه تاثیرگذار بود و به نوعی همه را تفتیش کرده و دستور می‌داد در فصل دوم نیست. این شخصیت بر پا کننده بسیاری از آتش‌های داستان در فصل یک بود و حالا که حضور ندارد خلاء وجودی‌اش مشخص شده و از لحاظ کنشی تعادل داستان به هم خورده است.

باید قبول کرد به هر قیمتی ادامه دادن سریال ها نمی ارزد

کش دادن یا کشش بیشتر در ادامه دار شدن سریال ها
کش دادن یا کشش بیشتر در ادامه دار شدن سریال ها

وقتی نگاهی به لیست بهترین سریال های ایرانی می اندازیم می بینیم که اکثر بهترین ها ادامه دار نشدند، نه اینکه این یک ضعف در سریال های ایرانی به حساب نیاید که برای ساختن فصل های بعد دچار کمبود کشش و جذابیت می شویم اما باید متوجه این موضوع بود که ادامه دار کردن سریال ها تا زمانی که داستان و حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمی ارزد.

نظر خود را درباره «کش دادن یا کشش بیشتر در ادامه دار شدن سریال ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کش دادن یا کشش بیشتر در ادامه دار شدن سریال ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.