قبل در معرض خطر قرار دادن پول خودتون حتما تحقیق کنید

ارز دیجیتال
ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به همان اندازه که سود فراوانی نصیب سرمایه گذاران می کند از ریسک بالاتری هم برخوردار هستند. از آنجا که معاملات ارزهای دیجیتال به طور شبانه روزی انجام می گیرد ممکن است دربازه کوتاهی نوسان های شدیدی رخ دهد. مثلا در دسامبر 2017 قیمت بیت کوین از 20000 دلار فراتر رفت اما در مارس 2018 به 8500 دلار سقوط کرد. با توجه به اینکه نرخ مصوبی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد ریسک سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال بیشتر است. البته برای کاهش ریسک معاملات شما میتوانید با روش های مدیریت سرمایه، سرمایه گذاری امن تری تجربه کنید.

سرمایه گذاری در این بازار مثل بند بازی است که اگر به آن سمت برسد حتما سود زیادی کرده است اما احتمال اینکه یکی از آن طرف یک تکان محکم به طناب بدهد هم وجود دارد. در این میان اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به صورت لحظه ای نیز مهم است. حقیقت این است که بسیاری از جهش‌ها را نمی‌توان حدس زد و حتی خوش‌بین‌ترین طرفدار چین لینک هم فکر نمی‌کرد که این ارز دیجیتال در یک سال 700٪ رشد کند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که اگرچه چین لینک در کوتاه‌ مدت توانست چند هزار درصد رشد کند، اما تا حد زیادی هم اصلاح شد و عملکرد سالانه اتر و چین لینک تقریباً برابر بوده است. یا دوج کوین از سال گذشته تا اکنون بیش از 1,500 درصد رشد داشته است که عاملی جز حواشی مربوط به حمایت ایلان ماسک و حمایت قوی از آن در شبکه‌های اجتماعی ندارد.

در آینده نه چندان دور ارز دیجیتال جای پول را می گیرد

ارزدیجیتال به جای پول
ارزدیجیتال به جای پول

به هرحال باید پذیرفت در دنیای امروز و آینده نزدیک چیزی به نام ارز دیجیتال جای پول و دلار را می گیرد، برای مثال کشوری مثل آلمان قصد دارد در سال 2028 خرید خودرو را براساس ارزهای دیجیتال پایه‌گذاری کند. در کشور انگلستان هزینه گواهینامه رانندگی و دانشگاه یا حتی خرید یک شیشه شیر را با ارز دیجیتال انجام می‌دهند. همچنین در ایالت کویینزلند استرالیا می‌توانید با بیت‌کوین خرید و فروش خانه انجام دهید.

با این حال همیشه با مقدار پولی سرمایه‌گذاری کنید که اگر تمام آن هم از بین رفت، مشکلی در زندگی شما ایجاد نشود. همچنین طبق قاعده کلی بازار، اگر با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید، ریسک شما کاهش خواهد یافت، زیرا تاریخچه بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بلندمدت برنده میدان هستند؛ به ‌شرطی که روی پروژه‌های درستی سرمایه‌گذاری شود.

شاید این سوال مطرح شود که در ایران سرمایه گذاری بر روی بورس بهتر نیست؟

بورس ایران
بورس ایران

در کشور های مختلف بورس ساعت کاری مشخصی دارد. در ایران ساعت رسمی بورس 9 صبح تا 12:30 ظهر روزهای کاری است و پنجشنبه‌ها تعطیل است. اما در ارزهای دیجیتال ساعت کاری خاصی وجود ندارد و صرافی ها به صورت 24 ساعت در کل هفته قابل معامله هستند. با این حال حتی در بورس ایران هم ریسک وجود دارد که شاید حتی ریسک بیشتری طلقی شود چون در ارز های دیجیتال به دلیل استفاده از دلار می توانید علاوه بر نوسان گیری، از افزایش قیمت دلار هم سود کسب کنید، ولی در بورس ایران انواع سهام را با ریال مبادله می کنید و افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی بر آن ندارد.

اما چیزی که کاملا واضح است این است که بازار ارز های دیجیتال هنوز هم با مشکلات قانون گذاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. مثلا هر زمان که تعدادی از دولت‌ها خرید ‌و فروش ارزهای دیجیتال را در کشور خود ممنوع اعلام می‌کنند، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. یا همچنین زمانی که فیس‌بوک و گوگل تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کردند، نقدینگی در بازار کاهش یافته و بازار به لحاظ حجم معاملات به طور قابل توجهی کوچک‌تر شد.

هنوز وضعیت قانونی ارز های دیجیتال در ایران در هاله ای از ابهام است، اما چیزی که مشخص است این است که خرید و فروش ارز های دیجیتال به طور کلی غیر قانونی نیست. از طرف دیگر بورس کاملا قانونی است و تخلفات صورت گرفته در آن قابل پیگرد است. در نهایت می توان گفت با وجود جدید بودن فضای ارزهای دیجیتال رویکرد دولت در این خصوص شفاف و قطعی نیست، هرچند که اخیرا واکنش های بسیار خوبی از مسئولین را شاهد بوده ایم. پرواضح است که اگر از این تکنولوژی در راستای اهداف مفید استفاده شود هیچ مشکل شرعی و قانونی ندارد و میتواند یکی از بهترین راه های رفع تحریم تلقی گردد.

شاید از اصلی ترین عیب بورس را بتوان تاثیر گذاری بیش از حد اخبار داخلی، دامنه نوسان کم و محدودیت کف سفارشات اشاره کرد.

نظر خود را درباره «در این روزهای ایران سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آیا سوددهی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره در این روزهای ایران سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آیا سوددهی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.