زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساندی اولیسه و ماندگار ترین شوت در تاریخ نیجریه

ساندی اولیسه و ماندگار ترین شوت در تاریخ نیجریه

فوتبالیست سابق نیجریه به لطف زدن یک گل کم نظیر، نام خود را در تاریخ جام جهانی ثبت کرده است.

مهدی زارعی- ساندی اولیسه یکی از بازیکنان نسل طلایی فوتبال نیجریه است که اولین بار با این تیم در جام جهانی 1994 به میدان رفت و دو سال بعد قهرمانی المپیک را در بازیهای 1996 آتلانتا به دست آورد.

اولیسه که متولد 14 سپتامبر 1974 در آباوو در ایالت دلتا در جنوب نیجریه بود، فوتبال حرفه ای را از نوجوانی با تیم لیژ بلزیک آغاز کرد و بعدها این شانس را داشت که قهرمانی لیگ هلند را با آژاکس و قهرمانی بوندس لیگا را با دورتموند به دست آورد.

اما نقطه اوج زندگی ورزشی او، یک شوت مرگبار در اولین مسابقه نیجریه در جام جهانی 1998 بود.

اولیسه درباره شرایط نیجریه قبل از جام جهانی می گوید:

 

 

خاطره انگیزترین لحظه من در جام‌های جهانی، نه فقط به خاطر زدن یك گل در جام‌جهانی، بلكه به خاطر اهمیتی كه برای تیم ملی نیجریه و برای خود من به عنوان یك فرد داشت زیرا تا قبل از آن مسابقه، روند آماده سازی ما بسیار بد پیش رفته بود. ما تك تك مسابقات دوستانه خود را شكست خورده بودیم و شك و شبهه‌های فراوانی درباره توانایی‌های تیم ما وجود داشت.

 

 

در این شرایط مربی مشهور تیم، چه برخوردی با مشکلات داشت؟ ساندی می گوید:

 

 

 من قبل از مسابقه به اتاق «بورا میلوتینوویچ» مربی‌مان رفتم و با او صحبت كردم من گفتم « این اولین باری است كه اعتماد به نفس زیادی ندارم» ولی او به من گفت: مهم نیست در چه شرایطی هستیم، مهم این است كه چگونه می‌توانیم از شرایط به نفع خودمان استفاده كنیم. من به اتاقم رفتم و خوابیدم. فردای آن روز از تمرینات متوجه شدم كه دوباره سرشار از قدرت شده‌ام.

 

 

اما او برای شوت زدن چه تمریناتی داشت. اولیسه چنین توضیح می دهد:

 

دوستم «تاریبو وست» به من گفت « ساندی! دوست‌داری چند شوت بزنی؟ من درون دروازه می‌ایستم.» من باید 10 توپ را پشت سر هم گل می‌كردم. یادم می‌آید كه 9 توپ را به گل تبدیل كردم البته تاریبو وست دروازه‌بان نبود؛ ولی گل كردن 9 توپ از 10 توپ، خیلی خوب بود.

 

سرانجام در برد(3-2) نیجریه مقابل اسپانیا، گل پیروزی به دنبال یک پرتاب اوت، دفع توپ توسط فرناندو هیرو و شلیگ اولیسه رقم خورد:

 

 گلی كه در آن مسابقه زدم، شباهت زیادی به یكی از همان توپ‌ها داشت كه وارد دروازه وست كردم. توپ درحال بازگشت بود و از محوطه جریمه خارج شده بود كه بدون معطلی و قبل از برخورد آن به زمین، شلیك كردم توپ به زیبایی وارد دروازه شد و آن گل در نیجریه مانند یك افسانه شد. مردم نیجریه مدام از آن گل می‌گفتند آن گل سبب صدرنشینی ما درگروه شد و تیمی بزرگ چون اسپانیا را حذف كردیم كه قبل از شكست مقابل‌ ما، در 14 یا 15 مسابقه شكست نخورده بود. این بی‌نظیر بود كه ما روند شكست ناپذیری آن‌ها را به پایان رساندیم. این گل، نام مرا برای همیشه در تاریخ فوتبال دنیا ثبت كرد. از این بهتر ممكن نبود!

 

Ranking the Super Eagles' 23 World Cup goals | Pulse Nigeria

پس از آن روند زندگی حرفه ای اولیسه حالت قهقرایی پیدا کرد. از آژاکس راهی یوونتوس شد و تنها هشت بار در لیگ برای این تیم به میدان رفت. از آنجا راهی دورتموند آلمان شد و در شرایطی که در سال 2002 کاپیتان تیم ملی نیجریه در جام ملتهای آفریقا بود، اعتراض او به مسائلی چون پاداشهای پرداخت نشده بازیکنان سبب شد که از تیم ملی کنار گذاشته شده و جام جهانی 2002 را از دست بدهد. او در طول 9 سال بازی در تیم ملی نیجریه 54 بار به میدان رفت و دو گل نیز به ثمر رساند.

ساندی که سال 2003 به تیم بوخوم قرض داده شده بود، با هم تیمی خود وحید هاشمیان در جریان بازی درگیر شد و با سر به صورت مهاجم ایرانی کوبید. امری که عملا به دوران حضور اولیسه در بوخوم خاتمه داد و پس از آن هم اظهاراتی که درباره باشگاه دورتموند بر زبان آورد، سبب شد که از این تیم هم اخراج شود تا عملا سال 2005 را بدون داشتن تیم سپری کند و با بازی در تیم خنک بلژیک در فصل 06-2005 دوران بازی وی به پایان برسد.

 

نظر خود را درباره «ساندی اولیسه و ماندگار ترین شوت در تاریخ نیجریه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ساندی اولیسه و ماندگار ترین شوت در تاریخ نیجریه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.