زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به زندگی کریستوفر لی به بهانه تولدش در خرداد ماه

نگاهی به زندگی کریستوفر لی به بهانه تولدش در خرداد ماه

کریستوفر فرانک کاراندینی لی معروف به کریستوفر لی در 27 ماه می 1922 و در بلگریویا شهر لندن در انگلستان متولد شد.
نام و نام خانوادگی سر کریستوفر فرنک کاراندینی لی
نام به انگلیسی
Sir Christopher Frank Carandini Lee
تاریخ تولد ۲۷ مهٔ ۱۹۲۲
محل تولد بلگریویا، انگلستان
تاریخ درگذشت ۷ ژوئن ۲۰۱۵ (۹۳ سال)
حرفه کاری بازیگر، نویسنده، خواننده

معرفی کریستوفر لی

دراکولا کریستوفر لی
دراکولا کریستوفر لی

دراکولا از محبوبترین شخصیت های ترسناک سینمای جهان است که اولین بار در سینمای آلمان شکل گرفت. اما سالها بعد در سینمای هالیوود دوباره فیلمی درباره دراکولا ساخته شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. کریستوفر لی بازیگر بلند بالای بریتانیایی با قد 195 سانتیمتر برای این نقش انتخاب شد و توانست به خوبی از پس ایفای این نقش برآید و موفق ترین دراکولای تاریخ سینما شود.

ایفای نقش یکی از ترسناک ترین شخصیت های تاریخ سینما برای کریستوفر لی فرصت مناسبی بود که بتواند خود را در قامت یک بازیگر مطرح و سرشناس در سینمای جهان مطرح کند، اما این نقش زمینه ای شد که او همواره در نقش های منفی و شرور انتخاب شود و به ایفای نقش بپردازد. از همین روی این بازیگر بریتانیایی به عنوان یکی از بهترین بدمن های تاریخ سینما همواره در تاریخ سینمای جهان مطرح بوده است.

معرفی سر کریستوفر فرانک کاراندینی لی

کریستوفر لی
کریستوفر لی

کریستوفر فرانک کاراندینی لی معروف به کریستوفر لی در 27 ماه می 1922 و در بلگریویا شهر لندن در انگلستان متولد شد. پدرش "کلنل جفری ترولوپه لی" عضو شصتمین دسته تفنگداران سلطنتی پادشاهی بریتانیا و مادرش "کنتس استل ماری کاراندینی دی سارزانو" از اشراف زادگان به نام انگلستان بود. لی در مدرسهٔ ابتدایی سامر فیلدز تحصیل کرد و سپس بورس تحصیل در کالج ایتون و کالج ولینگتون به او تعلق گرفت.

شروع فعالیت

کریستوفر لی پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان پیام ‌رسان در لندن مشغول به کار شد و در زمان جنگ جهانی دوم وارد نیروی هوایی بریتانیا شد و به پاس خدمات شایانش شایسته دریافت مدال شناخته شد و به ردهٔ ستوانی ارتقاء درجه یافت. با پایان جنگ دوم جهانی کریستوفر لی از ارتش خارج و با درجه ستوانی بازنشسته شد و در سال ۱۹۴۷ وارد عرصه بازیگری شد و برای مدتی با سازمانی به نام رنک قرارداد بست. اولین فیلم لی دالان آینه نام داشت که در ۱۹۴۸ ساخته شد. پس از بازی در این فیلم نقشی کوتاه در فیلم هملت لارنس اولیویه داشت اما اینها نقش هایی نبودند که این بازیگر را مطرح کنند.

این بازیگر بریتانیایی در طول دهه ۵۰ در نقش‌های تلویزیونی و سینمایی بسیاری ظاهر شد که برایش اعتباری نداشت و نتوانست آن طور که باید خود را به عنوان بازیگر مطرح کند. ولی پس از عقد قرار داد با کمپانی همر فیلم پروداکشنز و ایفای نقش شخصیت کنت دراکولا در سال ۱۹۵۹ به شهرت قابل توجهی دست پیدا کرد و همین امر باعث شد که این اشراف زاده انگلیسی در آستانه 40 سالگی در سینما بسیار مطرح شد.

 

کریستوفر لی پس از مطرح شدن در نقش دراکولا ­در دو دهه 60 و 70 میلادی در فیلم های دیگری در این نقش ظاهر شد و بیشتر در این نقش تثبیت شد. اما در فیلم های دیگری از جمله زندگی خصوصی شرلوک هلمز، فیلم تپانچه طلایی از سری فیلم های جیمز باند و سه تفنگدار به ایفای نقش پرداخت. کریستوفر لی در دهه هفتاد برای بازی در فیلم کاروان ها به ایران سفر کرد و در کنار بهروز وثوقی، آنتونی کوئین و محمد علی کشاورز به ایفای نقش پرداخت.  اما بدون شک بعد از فیلم دراکولا مهمترین نقش کریستوفر لی در سینما در سه گانه ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر جکسون بود. او در این فیلم نیز نقشی منفی ایفا کرد و همچنان ثابت کرد که می تواند شرور سینما باشد.

ازدواج

کریستوفر لی در سال 1961 با بریژیت گیته کرونکه مدل و نقاش دانمارکی ازدواج کرد و از او صاحب یک دختر شد. این ازدواج به مدت 54 سال یعنی تا زمان مرگ لی ادامه داشت و نشان داد که کنت دراکولا در زندگی خانوادگی اش فردی موفق و الگوی خوبی است! کریستوفر لی بازیگر با سواد و با دانشی بود و به 8 زبان دنیا تسلط داشت و در زندگی خانوادگی اش فرد بی حاشیه ای بود.

لی دارنده نشان فرمان مقدس سنت جان بود و در سال ۲۰۰۱ نیز نشان فرمان امپراتوری بریتانیا را به پاس خدماتش در صنعت سینما و تلویزیون دریافت نمود. او همچنین درجه شوالیه را در سال ۲۰۰۹ و در طی جشن تولد ملکه الیزابت دریافت کرد و از جمله بازیگران بریتانیایی بود که موفق به دریافت لقب سر از خاندان سلطنتی بریتانیا شد. 

درگذشت

کریستوفر فرانک کاراندینی لی
کریستوفر فرانک کاراندینی لی

کریستوفر لی در 7 ژوئن سال 2015 و در سن 93 سالگی و در چلسی انگلستان درگذشت. این در حالی است که این بازیگر بریتانیایی تا آخرین روزهای عمرش همچنان بسیار فعال بود و آخرین فیلم او با نام "شکار جانور شگفت انگیز" در سال 2017 یعنی دو سال پس از مرگش به نمایش درآمد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نگاهی به زندگی کریستوفر لی به بهانه تولدش در خرداد ماه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به زندگی کریستوفر لی به بهانه تولدش در خرداد ماه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.