جمعه 18 تیر 1400

اختصاصی آسمونی نوشته نرگس خرقانی

ویویِن لی که در نزد اکثر مردم به مهمترین نقش دوران بازیگری اش “اسکارلت اوهارا” مشهور است، نمود کامل یک شخصیت خود ویرانگر است که تمامی هر آنچه سالها با تلاش فراوان به دست آورده بود در مدت چند سال از دست داد!او همه نکات مثبت ستاره شدن و ستاره ماندن را داشت. از جذابیت چهره گرفته تا بازی قدرتمند و البته پشکار و غرور مثال زدنی به همراه جاه طلبی. با این خصوصیات ویوین به همه چیز رسید اما مشکل این بود که با خود ویرانگی از عرش سقوطی عجیب به فرش داشت!

نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر
نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر

هشتم جولای سالگرد مرگ ویوین لی یکی از مهمترین ستارگان تاریخ سینمای جهان و هالیوود است. این بازیگر با نام اصلی "ویوین مری هارتلی "در 5 نوامبر 1913 در شهر دارجلینگ در ایالت بنگال غربی کشور هند متولد شد.

در آن دوران کشور هند هنوز مستعمره بریتانیا بود و پدر و مادر ویوین نیز از بریتانیایی تبارهایی بودند که آن زمان در هندوستان زندگی و کار می کردند بنابراین "ویوین "نیز در این کشور متولد شد و سال های ابتدای زندگی اش را در کشور هندوستان گذراند، اما برای ادامه تحصیل به بریتانیا رفت و در نوجوانی وارد آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک شد و در آنجا رشته بازیگری خواند.

ویوین خیلی زود و در 19 سالگی با "لی هورمن "که یک وکیل بود ازدواج کرد. فامیل "لی "را نیز از نام کوچک همسرش وام گرفت تا اسم و فامیلی جذاب تر در دنیای هنر داشته باشد. علی رغم مخالفت همسرش با حرفه بازیگری ویوین اما او به کارش ادامه داد و در تئاتر با لارنس الیویه آشنا شد! در آن زمان الیویه در مقایسه با ویوین لی چهره ای بسیار شناخته شده و مطرح در تئاتر بریتانیا بود.

زندگی-فیلم-ویوین-لی
زندگی-فیلم-ویوین-لی

گفته می شود ویوین لی از زمانی در هالیوود مطرح شد که قرار شد بر اساس رمان مشهور برباد رفته نوشته "مارگارت میچل "فیلمی ساخته شود. "ویوین لی "خود را مهمترین فرد برای این نقش اول این فیلم می دانست. چون تمامی خصوصیات ظاهری اسکارلت اوهارا شخصیت اصلی داستان را داشت و البته جاه طلبی و پشتکار لازم برای رسیدن به این نقش!

با وجود اینکه ویوین لی تنها دو فیلم نه چندان مطرح در بریتانیا بازی کرده بود و در تئاتر هم هنوز چهره ای سرشناس نبود اما با "لارنس الیویه "به هالیوود سفر کرد تا شانس خود را برای بدست اوردن نقش "اسکارلت "امتحان کند. "لارنس الیویه "برای بازی در فیلم "بلندی های بادگیر "به آمریکا دعوت شده بود اما ویوین لی از هیچ چیز مطمئن نبود. با این وجود توانست نظر کمپانی "مترو گلدن مایر "را برای حضور در این فیلم جذب کند. برای این فیلم بازیگران زیادی تست داده بودند و پذیرفته نشده بودند، از جمله سوزان هیوارد که برای نقش اسکارلت اوهارا رد شده بود!

نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر
نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر

اما ویوین لی به آنچه که می خواست رسید و فیلم برباد رفته زندگی هنری اش را به شدت تغییر داد و یک شبه ره صد ساله را پیمود. او بازیگر اصلی فیلم شد که هنوز هم یکی از مهمترین فیلم های تاریخ سینماست. حتی زدن برچسب های نژاد پرستی طی سال های اخیر به این فیلم هم نتوانسته از محبوبیت این فیلم در میان بسیاری از مخاطبان سینما بکاهد.

سال 1940 ویوین لی با این فیلم اسکار بهترین بازیگری را گرفت و دیگر در هالیوود ناشناخته نبود. او در اوج شهرت از همسر اولش جدا شد و در همان سال با لارنس اولیویه ازدواج کرد.

لارنس اولیویه هم از همسر اولش جدا شده بود و از نظر بسیاری عشق میان این دو بازیگر سرشناس دهه چهل سینما کم نظیر بود و هر روز تیتر بسیاری از روزنامه ها و رسانه های آمریکا و دیگر کشورهای جهان.

زندگی-فیلم-ویوین-لی
زندگی-فیلم-ویوین-لی

ویوین لی تا بیش از یک دهه در هالیوود بسیار موفق بود.. او در آن دوران در فیلم های مهمی چون پل واترلو،سزار و کلئوپاترا و آنا کارنینا بازی کرد و بسیار بر محبوبیتش افزوده شد. تا اینکه الیا کازان برای بازی در فیلم اتوبوسی به نام هوس در اوائل دهه پنجاه میلادی از او دعوت کرد. این فیلم بر اساس نمایشنامه بسیار مشهوری به همین نام از "تنسی ویلیامز "نمایش نامه نویس افسانه ای آمریکا ساخته شد. کازان در این فیلم از مارلون براندو در مقابل ویوین لی استفاده کرد، بازیگری که مهمترین استعداد نو ظهورهالیوود در در آن زمان بود.

این فیلم اوج دوباره ای برای ویوین لی بود و دومین اسکار را در سال 1952 برایش به ارمغان آورد. اما این نقش چالش برانگیز باعث شد که بیماری روانی ویوین لی تشدید شود و پس از این فیلم مدتی تحت درمان قرار گرفت.

نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر
نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر

رابطه ویوین لی با همسرش لارنس الیویه روز به روز بدتر شد و به نظر می رسید خود ویرانگری های این بازیگر همه آنچه را که تا به آن روز به دست آورده بود، ظرف چند سال از دست داد. در واقع اواخر زندگی ویوین لی بسیار شباهت داشت به شخصیت بلانش دی بویس در فیلم اتوبوسی به نام هوس. کسی که در گذشته ای باشکوه مانده بود و همین حسرت ها بیش از گذشته او را به سوی نابودی سوق داد.

ویوین لی در اواخر عمرش دیگر آن موفقیت و جذابیت های گذشته اش را نداشت و در هشت جولای ، معادل 18 تیر ، سال 1967 در حالی فقط 53 سال داشت بر اثر بیماری سل در شهر لندن در گذشت.

نظر خود را درباره «نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به زندگی و فیلم های ویوین لی به مناسبت سالگرد درگذشت این بازیگر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.