زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی سید حسن رزاز، پهلوان کشتی ایران

بیوگرافی سید حسن رزاز، پهلوان کشتی ایران

پهلوان حاج سید حسن شجاعت( رزاز) از مشهورترین کشتی گیران باستانی کار ایرانی و پهلوانان دوره قاجار است.

 

یکتا گوهر درج سیادت حسن است- ماه شرف و مهر سعادت حسن است

 

متولد 1257 شمسی و از نامی ترین پهلوانانی ایران که در قدرت و کاردانی، صفای باطن، اجتهاد و تقوا، نظیر او در میان پهلوانان عصر قاجار و اوایل پهلوی دیده نشده است. کالسکه شش اسبه را در حال حرکت به قوت دست می گرفت و متوقف می کرد. شتر را با یک پا به آسانی از چاه بیرون می آورد و در زورخانه، حرکات او متجاوز از هزار بود.

 

 

کشتی های دوره او با 20 نفر از پهلوانان معروف، زبانزد خاص و عام بود و از عجایب امور این که هر حرکتی را دو بار تکرار می کرد و همه را با فنونی که اعلام می کرد بر زمین می زد.

سید حسن رزاز متولد و بزرگ شدهٔ تهران بود. او دورهٔ مقدمات علوم دینی را در تهران گذراند. آن گاه برای ادامه تحصیل به نجف رفت و در دروس یکی از رهبران مشروطه یعنی آخوند خراسانی شرکت کرد و تا درجه اجتهاد نیز پیش رفت. سید حسن به علت شغل برنج‌فروشی، معروف به رزّاز بود

حسین رضی زاده مدیر زورخانه پولاد درباره وی می گفت:

 

من با جمعی از ورزشکاران مراحل کشتی را نزد پهلوان رزاز طی می کردیم و پس از سالها که خوب کارآزموده شده بودم و حاج سید حسن تقریبا به دوران پیری رسیده بود و وزن اینجانب حدود 110 کیلو بود، یک روز حاج سید حسن در میان گود نشسته و از من خواست که از ایشان زیر بگیرم. با قوت تمام این کار را کردم. پهلوان گفت: مواظب باش که پرتاب نشوی. ناگهان مرا با سرعت و شدت در غرفه بالای گود انداخت. که از این عمل، حضار به حیرت افتادند.

 

سید قاخوتا پهلوان نامدار هندوستان که یا هشتاد قطعه مدال و نشان افتخار به ایران آماده و 52 من وزن داشت در کشتی مقهور پهلوان سید حسن گشت و در همان لحظات اول، شکست را پذیرفت. سید حسن در اروپا نیز کشتی های ممتازی گرفته و پیروز شد. در دوران جلوس خود، از دست هیچ کس به زمین نخورد و به آسانی رقبای خود را شکست داد.

پس از انقلاب مشروطه و در دوران استبداد صغیر، خدمات سید حسن رزاز نسبت به مشروطه‌خواهان تهران، توجه محمدعلی شاه را جلب کرد و به گونه‌ای که وی به جرم مشروطه‌خواهی، مدتی را در زندان قصر به سر برد، که گویا محکوم به اعدام هم بوده ولی یکی از درباریان خیراندیش، مانع قتل سید حسن شد.

بعدها در مراسم هزاره فردوسی که در سال 1313 در سراسر کشور برگزار شد، پهلوان رزاز نقشی مهم ایفا کرد و یکی از پهلوانانی بود که به اجرای نمایش پرداخت.

روزهای آخر عمر را در امامه لواسان می گذرانید. فرزندش سید جعفر شجاعت می گفت:

 

پدرم در 3 اسفند 1320 مسموم شد. او را به تهران آوردند و در 9 اسفند، داعی حق را لبیک گفت. مردم تهران و پهلوانان به خصوص خاج محمد صادق بلورفروش با تشییع جنازه شایسته ای که از این مرد بزرگ به عمل آوردند جسم بیجانش را در صحن بابویه( شهر ری) به خاک سپردند.

 

روی سنگ قبر وی نوشته شد: آرامگاه سید حسن شجاعت. پهلوان نامی ایران. فرزند مرحوم آقا سید اسماعیل کاظمینی. در 63 سالگی 9/12/1320 به رحمت ایزدی پیوست.

نظر خود را درباره «بیوگرافی سید حسن رزاز، پهلوان کشتی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی سید حسن رزاز، پهلوان کشتی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.