زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترفندهای زنده ماندن در شرایط سخت

ترفندهای زنده ماندن در شرایط سخت

در این مقاله چند سناریوی خطرناک که ممکن است در فیلم ها دیده باشید و ترفندهای زنده ماندن در شرایط سخت را بخوانید.

برای بسیاری از ما، دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، یک دوره پر خطر بوده است. به احتمال زیاد، از این فرصت استفاده کردید و مهارت هایی را یاد گرفته اید - از کوتاه کردن موهای خود گرفته تا تسلط بر یک دستور العمل جدید پخت کیک. با دوری از زندگی روزمره در جامعه، امورات خود را به دست گرفتید و زنده ماندید. اما از آنجایی که آینده همچنان غیرقابل پیش بینی است، اکنون زمان خوبی است تا مهارت های عمومی را برای حفظ بقای خود تقویت کنید.

بنابراین بهتر است با یادگیری چند مهارت مفید برای زنده ماندن در شرایط خطرناک آماده باشید.

کمک های اولیه هنگام خفه شدن با غذا

به گفته شورای ملی ایمنی سازمان ملل، سالانه حدود 5000 نفر بر اثر خفگی جان خود را از دست می دهند.

در این شرایط اولین قدم این است که خونسردی خود را حفظ کرده و از گریه کردن یا فریاد زدن خودداری کنیم. هیچ کدام از این کارها به بهبود شرایط کمک نخواهد کرد. اگر کسی غیر از ما و فردی که در حال خفگی است، در آن مکان حضور دارد، باید فورا از او درخواست کنیم که با اورژانس تماس بگیرد.

اگر خودمان تنها امدادگر بودیم چه کاری باید انجام دهیم؟ در این هنگام باید نزدیک و دقیقا پشت فرد قرار بگیرید. یک دست خود را مشت کرده و در قسمت بالای ناف او قرار دهید و با دست دیگر خود، دور مشت خود را بپوشانید (حالتی که دو دست خود را دور شکم فرد حلقه کرده اید).

پس از آن، مانند تصویر زیر شروع کنید و به صورت عمیق با مشت، داخل شکم فرد را رو به بالا قشار دهید. تا 5 بار این کار را تکرار کنید تا خفگی برطرف شود.

خفگی با غذا

وقتی تنها هستید و غذا در گلویتان گیر کرد:

اگر می توانید، نفس های آهسته بکشید و سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اگر چیزی در گلوی شما گیر کرده است، به سرفه های شدید ادامه دهید. اگر نمی‌توانید غذا را با سرفه بیرون بیاورید و نمی‌توانید نفس بکشید، دست خود را مشت کنید و در بالای ناف قرار دهید. سپس مشت خود را به سمت بالا و قفسه سینه فشار دهید. این کار را شش یا 10 بار تکرار کنید.

اگر این کار جواب نداد، دستان خود را روی کابینت یا صندلی بگذارید و خم شوید و دوباره این حرکت را تکرار کنید. در این مورد، خطراتی مانند شکستن دنده وجود دارد، اما اگر واقعاً نمی توانید نفس بکشید، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا انسداد را از بین ببرید.

زنده ماندن در ازدحام جمعیت

از دهه 1990 به این سو، تعداد افرادی که جان خود را در جمعیت هایی مانند فستیوال و کنسرت از دست داده اند افزایش داشته است. آخرین مورد در 6 نوامبر 2021 در تگزاس بود که در آن هشت نفر در کنسرت تراویس اسکات، خواننده آمریکایی کشته و صدها نفر زخمی شده اند. مرگبارترین حادثه ازدحام جمعیت، سپتامبر 2015 در مکه بود که 2300 کشته برجای گذاشت. هنگام گرفتار شدن در ازدحام جمعیت کار های زیر را انجام دهید:

  1. چشمان خود را باز نگه دارید

هدف شماره یک این است که هر چه سریع تر از دریای جمعیت خارج شوید. به اطراف خود نگاه کنید: بهتر است به عقب برگردید یا به جلو بروید؟

  1. سعی کنید مکان را ترک کنید

اگر ازدحام جمعیت در اطراف شما زیاد شود، آزادی حرکت شما به تدریج کاهش می یابد. هر چه بیشتر منتظر بمانید، فرار سخت تر خواهد بود. با توجه به این موضوع، به محض اینکه احساس ناراحتی کردید، و در حالی که هنوز فضای کافی برای حرکت دارید، منطقه را ترک کنید.

  1. در حالت عمودی بمانید

اگر برای فرار خیلی دیر شده، مهمترین کاری که باید انجام دهید حفظ تعادل و ایستادن است. اگر زمین بخورید، وزن بدن های دیگر قبل از اینکه فرصتی برای بلند شدن داشته باشید، شما را له خواهد کرد. پس روی پای خود بمانید.

  1. نفس خود را حفظ کنید

در این شرایط، اکسیژن با ارزش ترین منبع شماست. اکثریت قریب به اتفاق مرگ و میر در ازدحام ناشی از خفگی است. تا حد ممکن از جیغ زدن خودداری کنید.

  1. بازوها را در سطح سینه قرار دهید

اگر فشار شدید شد، دستان خود را مانند یک بوکسور در مقابل سینه خود جمع کنید. با این کار می توانید چند سانتی متر فضای اطراف دنده ها و ریه های خود را حفظ کنید تا بتوانید نفس بکشید.

زنده ماندن در ازدحام جمعیت

در هنگام آتش سوزی چه باید کرد؟

زنده ماندن در آتش سوزی خانه به توانایی شما در فرار سریع بستگی دارد. درست زمانی که متوجه آتش سوزی شده اید، فریاد بزنید تا دیگران باخبر شوند.

در قدم دوم، با آتش نشانی تماس بگیرید.

پنجره ها را باز کنید و یک پارچه رنگی از آن آویزان کنید تا زودتر شناسایی شوید.

به سمت در فرار کنید اما اگر دستگیره داغ بوداز باز کردن آن خودداری کنید. دستگیره داغ به این معنی است که آتش آن سوی در آن طرف در جریان است.

اگر لباستان آتش گرفت روی زمین بخوابید، صورت خود را بپوشانید و غلت بزنید تا آتش خاموش شود.

در آتش سوزی خانه، اغلب این خود آتش نیست که بزرگترین تهدید شماست، بلکه دود حاصل از آن است. بسیاری از مردم در آتش سوزی جان خود را از دست داده اند زیرا دود زیادی استنشاق کرده اند و شعله های آتش بعداً آنها را از بین برده است. به همین دلیل بسیار مهم است که همیشه دهان خود را بسته نگه دارید.

اگر نمی‌توانید فرار کنید، حوله‌ یا ملافه‌های مرطوب را در اطراف شکاف‌ درها قرار دهید. اگر فرار کردید، از آسانسور استفاده نکنید.

نکات ایمنی حمله سگ به انسان

هنگامی که سگی در حال آمدن به سمت شماست ممکن است بترسید و فرار کنید. این یک واکنش طبیعی است و البته کاملا اشتباه! وقتی سگ به سمت شما می آید نباید هیچ واکنشی نشان دهید و به هیچ وجه نباید بدیود و فرار کنید. اگر سعی کنید در آن شرایط در جای خود بایستید و تکان نخورید، سگ آسیبی به شما نمی رساند.

هنگام گروگان گیری یا آدم ربایی چکار کنیم؟

سعی کنید آرام بمانید، مودب باشید و با گروگان گیر خود همکاری کنید.

فرار نکنید، مگر اینکه شانس بسیار خوبی وجود داشته باشد. مطیع بودن و اطاعت از گروگان گیر برای شما امن تر است.

جوری صحبت کنید که انگار اتفاق مهمی رخ نداده است. با لحن بد حرف نزنید و از همه دستورات او پیروی کنید.

با حرکات ناگهانی، نظرات یا نگاه های بد، توجه خود را به خود جلب نکنید.

به چهره گروگان گیرها خوب نگاه کنید و سعی کنید ویژگی های فیزیکی، صدا، لباس یا سایر جزئیات را که می تواند به ارائه توضیحات شناسایی چهره آن ها کمک کند، به خاطر بسپارید.

هنگام گروگان گیری چکار کنیم

سعی کنید در صورت امکان از قرار گرفتن جلوی در پنجره ها یا درها دور بمانید. اگر پلیس وارد شد، به سرعت روی زمین بنشینید. پلیس معمولا به بزرگترین قسمت بدن (کمر به بالا) تیراندازی می کند.

گروگان برای گروگان گیر ارزشی ندارد و تنها ابزاری است برای به دست آوردن آنچه از دیگران می‌خواهد. فقط پاسخ‌های بله یا خیر بدهید. اگر در یک موقعیت تروریستی قرار گرفتید به هیچ وجه در مورد دین خود صحبت نکنید.

و در آخر سعی کنید برای زنده ماندن در شرایط خطرناک، شماره های اضطراری را حفظ کنید:

شماره های اضطراری ایران

نظر خود را درباره «ترفندهای زنده ماندن در شرایط سخت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ترفندهای زنده ماندن در شرایط سخت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.