زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر ریاض

شهر ریاض

ریاض یک شهر زیبا و پایتخت کشور عربستان می‌باشد و یکی از آبادترین و پررونق‌ترین شهرهای عربستان است که در این پست به معرفی آن می‌پردازیم.

شهر ریاض (Riyadh) یکی از شهرهای در حال توسعه غرب آسیا در عربستان سعودی است. شهری که به سرعت رشد می‌کند و ساختمان‌های بسیار مدرنی دارد. سعودی‌ها برای تبدیل آن به یک شهر مدرن سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این شهر در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید. 

شهر ریاض

کشور عربستان
استان ریاض
مساحت ۱٬۸۱۵ کیلومتر مربع (۷۰۱ مایل مربع)
پیش شماره ۱ ۹۶۶+
دین اسلام
زبان گفتاری عربی

معرفی شهر ریاض

نقشه ریاض پایتخت عربستان
نقشه ریاض پایتخت عربستان

تاریخ برای شهر ریاض از دو قبیله مشهور طسم و جدیس که پیش از اسلام در این منطقه که به اسم حجرالیمامه شهرت داشت می‌زیسته‌اند، شروع شده است. بعدها این دو قبیله منقرض شدند و بر ویرانه‌های حجرالیمامه شهر کنونی ریاض به دست قبیله بنی حنیفه بنا گردید و این قبیله در آن ساکن شدند. آثار و بقایای کاخ‌های آنان تا صدر اسلام نیز باقی مانده بوده است. این شهر جایگاه سیاسی و استراتژیک خود را زمانی پیدا کرد که تقریبا چند دهه قبل محمدبن سعود اول و محمدبن عبدالوهاب با یکدیگر متحد شدند. سپس ملک عبدالعزیز، پدر پادشاه کنونی عربستان، این شهر را به عنوان مرکز حکومت سعودی‌ها معرفی نمود.

آب هوای شهر ریاض

شهر ریاض از نظر آب و هوایی در منطقه چندان مناسبی قرار ندارد. دما در فصل تابستان در این شهر به بالای چهل و پنج درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در حالی که در زمستان دمای هوا بیش از صفر درجه است. شب‌های تابستان معمولاً به مراتب قابل تحمل‌تر از روزهای آن است. چون نسیم‌های دلچسب و خنکی دارد. در پایان ماه جولای و اوت هوای شهر ریاض به شدت گرم شده و به حدود پنجاه درجه سانتی‌گراد می‌رسد  و بنابرابن، این موقع از سال زمان مناسبی برای سفر به ریاض نخواهد بود.

حمل و نقل در شهر ریاض

گروهی از معماران آلمانی ایستگاه مترویی بسیار بزرگ و زیبا در شهر ریاض احداث کردند که در محل‌ تقاطع خیابان‌‌های اصلی و معروف شهر واقع شده است. از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این ایستگاه که آن را در میان سایر ایستگاه‌های متروی این کشور متمایز کرده است، می‌توان به وجود مکانی مختص پیک‌نیک، پوشش وای‌فای رایگان و همچنین وجود باغ‌های عمومی اشاره کرد.
ایستگاه مترو شهر ریاض که دارای  حدود 70 هزار متر مربع مساحت است با الهام از تپه‌های شنی عظیم عربستان و به شکل تپه‌ای بزرگ و پوشیده از درختان سر سبز احداث شده است. وجود یک فضای باز و روشن در داخل ایستگاه که شامل دو خط مترو و چهار طبقه گالری حلقه‌مانند است زیبایی ایستگاه را زیادتر کرده است. در قسمت ورودی ایستگاه متروی ریاض یک پایانه اتوبوسرانی و یک ایستگاه تاکسیرانی و 750 جایگاه برای پارک خودور احداث شده است.

 جاهای دیدنی ریاض

ریاض دارای جاهای دیدنی بسیار زیبا و فراوان و دلنشین می‌باشد در ادامه به بخشی از این مکان های دیدنی اشاره خواهیم کرد.

قلعه المصمک (Al Masmak) 

قلعه یا قصر المصمک در ریاض عربستان
قلعه یا قصر المصمک در ریاض عربستان

قلعه یا قصر المصمک یکی از مکان‌های بسیار دیدنی و جذاب در شهر ریاض است که در قرن 19 ساخته شده است. این قلعه که از گل و آجر ساخته شده است از اهمیت بالایی در عربستان سعودی برخوردار است  و با اشیاء باستانی درون خود، داستان پادشاهی که در این کشور فرمانروایی می‌کرده است را روایت می‌کند.

موزه ملی و مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز (King Abdulaziz) 

اگر شما یکی از علاقه‌مندان به تاریخ و نسبت به تاریخ شبه جزیره عربستان کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنیم که‌حتما از این موزه ملی و مرکز تاریخی واقع در شهر ریاض بازدید کنید‌. این موزه ملی پر از آثار تاریخی و مجسمه‌ها و اشیاء عتیقه است که سنت و فرهنگ مردم عربستان را به نمایش گذاشته است و دید عمیقی نسبت به این کشور ارائه می‌دهد. این موزه زیبا دارای هشت گالری اصلی و یک پارک و یک مسجد و یک مینی تئاتر است که تا یک روز  می‌توانید با آن مشغول شوید.

برج الفيصلية (Al Faisaliah) 

برج الفیصلیه در ریاض عربستان
برج الفیصلیه در ریاض عربستان

یکی از  مکان‌های زیبای شهر ریاض برج الفیصلیه در مرکز الفیصلیه است که به‌ عنوان یک شاهکار مهندسی نماد مدرن‌سازی شهر ریاض به حساب می‌آید. داخل این برج رستورانی با نام کره قرار دارد که غذاهای اروپایی بسیار خوش مزه را ارائه نموده و همزمان نمای 360 درجه شهر را از درون پنل‌های شیشه‌ای خود به نمایش می گذارد.

بهترین هتل های شهر ریاض

اقامت در شهر ریاض می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های عمرتان باشد البته همه چیز به بودجه‌ایی که برای این کار اختصاص داده‌اید، بستگی دارد. اگر می‌خواهید در هتل‌های لوکس و خاص اقامت داشته باشید حتما به هتل‌هایی که در زیر نام برده‌ایم سری بزنید.

  1. هتل نارسیس ریاض
    این هتل زیبا شامل سالن بدنسازی، رستوران، بار و اسپا است و جزو لوکس‌ترین هتل‌ها است.
  2. هتل ریتز-کارلتون ریاض
    از امکانات این هتل رویایی می‌توان به صندوق امانات، کافه، استخر و خدمات نگهداری از کودکان اشاره کرد.
  3. هتل کوپثورن ریاض
    این هتل زیبا 142 اتاق دارد و دارای پرسنل چند زبانه است.

تصاویر شهر ریاض عربستان

نمای شهر ریاض از بالا
نمای شهر ریاض از بالا
نمای شهر ریاض از رستوران برج فیصلیه
نمای شهر ریاض از رستوران برج فیصلیه
خیابان های شهر ریاض همراستا با درختان نخل
خیابان های شهر ریاض همراستا با درختان نخل
ریاض پایتخت عربستان در حدود 60 سال پیش
ریاض پایتخت عربستان در حدود 60 سال پیش
گردشگری در ریاض
  گردشگری در ریاض

 

نظر خود را درباره «شهر ریاض» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شهر ریاض فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.