زمان مطالعه: 3 دقیقه
رکورد شکنان جام حذفی ایران

رکورد شکنان جام حذفی ایران

مردی با 5 قهرمانی. جلال اکبری؛ بازیکنی است که همراه با سپاهان و پرسپولیس به پنج قهرمانی در جام حذفی دست پیدا کرده است.

مهدی زارعی- جام حذفی در بسیاری از کشورها، به « جام شگفتیها» معروف  است. دلیل این نامگذاری هم نحوه برگزاری مسابقات می باشد. در بسیاری اوقات، تیمهای کوچک به لطف حوادث، بزرگان را از این مسابقات کنار می زنند و صاحب افتخار می شوند و به همین خاطر می توان تیمهای کوچک پرشماری را دید که در جام حذفی غول کُشی کرده و به شهرت رسیدند.

با این وجود، در جام حذفی ایران کمتر نشانی از شگفتی و غول کشی می توان مشاهده کرد. دلیل این امر هم قوانین این مسابقات در گذشته های نه چندان دور است. جدیدترها شاید به یادشان نیاید که در دهه 70 شمسی، مطابق قوانین جام حذفی، قبل از قرعه کشی مسابقات، دو تیم استقلال و پیروزی( پرسپولیس فعلی) در دو طرف جداگانه جدول حذفی قرار می گرفتند تا مبادا قبل از فینال به مصاف هم بروند!!

در نبردهای شهرستانی ها با سرخابی ها عموما شرایط به نفع تهرانیها بود؛ مثلا ملوان انزلی سه فینال جام حذفی خود- که یکی از آنها مقابل استقلال و دو تای آن در برابر پیروزی بود- را در تهران و در استادیوم آزادی برگزار کرد!!

به همین خاطر در لیست پرافتخارترین تیمهای جام حذفی ایران، باید ابتدا در جستجوی تهرانیها باشیم. استقلالی ها تا حالا 13 بار فینالیست جام حذفی شدند که یک رکورد به شمار می آید؛ آنها 7 فینال را با برد و کسب قهرمانی به پایان رسانده اند تا از این حیث هم رکورددار باشند. پرسپولیسی ها در جدول پرافتخارترین تیمهای جام حذفی در رده دوم هستند. آنها 8 بار فینالیست شدند که 6 بار را توانستند با قهرمانی به پایان برسانند.

 پس از تهرانی ها، نوبت به اصفهانی ها می رسد: ذوب آهن با 5 فینال و 4 قهرمانی و سپاهان با 4 قهرمانی و رکورد 100 درصد برد در بازیهای نهایی جام حذفی دیگر تیمهای پرافتخار جام هستند.

***

اما در این رقابتها نامهای ماندگار زیادی هم دیده می شوند؛ مردانی با 3، 4 یا حتی 5 عنوان قهرمانی. بعضی از آنها هرگز طعم ناکامی در فینال را نچشیده اند؛ همچون قاسم حدادی فر که در سالهای 88، 94 و 95 با ذوب آهن به فینال رسید و هر سه بار جام قهرمانی را بالای سر برد. مهدی رحمتی و مهدی رجب زاده هم با فجرسپاسی در سالهای 79 تا 81، سه بار پیاپی فینالیست جام حذفی شدند. البته بعدها مسیر این دو بازیکن جدا شد. رجب زاده به ذوب آهن رفت و تا سال 1395 مجموعا صاحب 3 قهرمانی و دو نایب قهرمانی در جام حذفی شد. رحمتی هم تا سال 1397 در استقلال، مجموع افتخارات خود در جام حذفی را به 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی رساند و از هم تیمی قدیمی خود، پیش افتاد.

****

در بین مربیان پرافتخار جام حذفی، بهمن صالح نیا تمام رکوردهای ادوار نخست این مسابقات را از آن خودش کرد. مربی اسبق ملوان از 1355 تا 1370 مجموعا شش بار به فینال جام حذفی رسید و صاحب 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی در این رقابتها شد تا همچنان پرافتخارترین مربی تاریخ رقابتها باشد. علی دایی هم با دو قهرمانی در پرسپولیس و یک قهرمانی با نفت تهران، دیگر مربی هست که 3 جام حذفی را از آن خودش کرده است.

دیگر مربی ماندگار تاریخ مسابقات، ساکت الهامی هست. مربی 47 ساله کنونی هوادار، هرچند هنوز به جمع مردان سه جامه وارد نشده، اما کار بزرگ او، قهرمانی دو تیم شهرستانی در این مسابقات بودهاست؛ تراکتور تو سال 1399 و نساجی در سال 1401.

****

اما می رسیم به انگشت شمار مردان پرافتخاری که بیشتر از سه قهرمانی در جام حذفی به دست آوردند. محرم نویدکیا کاپیتان سابق سپاهان، در سال های ۸۳، ۸۵، ۸۶ و ۹۲ موفق به کسب عنوان قهرمانی در این رقابتها شد و چهار قهرمانی جام حذفی را به عنوان کاپیتان سپاهان در کارنامه افتخارات خود، ثبت کرد.

محمد نوازی بازیکن سال های نه چندان دور استقلال و صبا، هم در دوران بازی خودش توانست چهار قهرمانی در جام حذفی کسب کند. نوازی در سال های ۷۸ و ۸۱ و ۸۷ همراه با استقلال و در سال ۸۴ با صبا باتری جام قهرمانی را بالای سر برد.

و سرانجام می رسیم به مردی با 5 قهرمانی. جلال اکبری؛ بازیکنی که همراه با زردپوشان دیار زاینده رود به سه قهرمانی در سال های ۸۳، ۸۵ و ۸۶ دست پیدا کرد. اکبری سپس به پرسپولیس پیوست و در این تیم هم موفق شد در دو سال متوالی در سال های ۸۹ و ۹۰ قهرمان جام حذفی ایران شود و صاحب رکوردی دست نیافتنی در جام حذفی ایران.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «رکورد شکنان جام حذفی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره رکورد شکنان جام حذفی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.