زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکوردهای هواداران در جام جهانی قطر

رکوردهای هواداران در جام جهانی قطر

آیا می توان جام جهانی را هم بدون تماشاگر تصور کرد؟ قطعا جواب منفی است.

مهدی زارعی- هواداران، یک بخش جدایی ناپذیر از مسابقات جام جهانی هستند. همه کسانی که رقابتهای باشگاهی فوتبال را دنبال می کنند، می توانند مسابقات لیگ هر کشوری را بدون حضور تماشاگر هم تصور کنند؛ خواه به دلیل محرومیت تماشاگران از بازیهای خانگی و چه به خاطر دلایل دیگر. مثل دوران اوج گیری پاندمی کرونا و برگزاری تمام لیگ ها بدون تماشاگر.

اما آیا می توان جام جهانی را هم بدون تماشاگر تصور کرد؟ قطعا جواب منفی است. طرفداران چه در استادیوم باشند و چه مسابقه را با تلویزیون، رادیو و سایر رسانه ها دنبال کنند، نقش بسیار مهمی در جام جهانی دارند.

می گویند در اولین دوره مسابقات جام جهانی در سال 1930 عمده کار ساخت استادیوم اصلی مسابقات- سنته ناریو- توسط فوتبالدوستانی صورت گرفت که می خواستند این مسابقات به بهترین شکل ممکن در اروگوئه برگزار شود و به همین خاطر گفته شده که هر آجر ورزشگاه سنته ناریو توسط یک نفر از مردم اروگوئه در جای خودش، قرار داده شده است.

بیست سال بعد اروگوئه در حالی قهرمان جام جهانی 1950 شد که در مسابقه این تیم با برزیل در ورزشگاه ماراکانا، 200 هزار نفر وارد ورزشگاه شدند که عمدتا برزیلی بودند و هرچند، در پایان مسابقه عزادار شدند، اما رکورد پرتماشاگرترین مسابقه تاریخ جام جهانی را از آن خود کردند.

البته همیشه نقش هواداران تا این اندازه هم مثبت نبوده است. مثل جام جهانی 1962 که طرفداران شیلی، خشم و نفرت خود از همگروهی شان- ایتالیا- را از مدتها قبل از جام نشان دادند و سرانجام در مسابقه دو تیم در مرحله گروهی رقابتها، با پرتاب سنگ و آب دهان از ایتالیایی هایی انتقام گرفتند که روزنامه هایشان به کشور شیلی توهین کرده بودند. در همان سال گارینشا ستاره برزیلی در نیمه نهایی از زمین اخراج شد و شانس بازی در فینال را از دست داد. اما اخراج او بخشیده شد، با این توجیه که هواداران عصبیش کرده بودند و نباید از زمین اخراج می شد.

At the World Cup Iran's Anthem Was a Tense Moment For Players and Fans -  The New York Times

چهار سال بعد هم نوبت به جیمی جامپهای انگلیسی در ومبلی رسید که یکی از مشهورترین جملات تاریخ فوتبال با توجه به حضور آنها در زمین ثبت شود. جایی که در دقیقه 120 آنها وارد زمین شدند و پلیس هم به دنبالشان به میدان آمد. بازی هنوز در جریان بود و ثانیه ای قبل از شوت جف هرست و زدن گل چهارم انگلیس، گزارشگر بازی درباره هواداران گفت:

 

اونها فکر می کنن کار تمومه...

 

و ثانیه ای بعد از زدن گل گفت:

 

حالا کار تمومه!

 

در دوره بعدی مسابقات در سال 1970 تماشاگران مکزیکی جنگ با تیم انگلیس را از هتل این تیم شروع کردند و هر شب با موسیقی و سر و صدا مانع از خوابیدن بازیکنای انگلیسی می شدند تا به این ترتیب برای شکست این تیم، تلاش خودشان را کرده باشند.

روشی که ظاهرا هیچ وقت قدیمی نمی شود و همین چهار سال پیش بود که تماشاگران ایرانی، شب بازی پرتغال و ایران تا توانستند مقابل هتل پرتغال سر و صدا کردند تا مانع خواب و استراحت رونالدو و یارانش شوند.

هوادارا البته با حضور در ورزشگاه و تغییر آمار و ارقام هم می توانند تاریخساز شوند. مثل همین جام جهانی 2022 که با میانگین بیش از 51 هزار تماشاگر برای هر مسابقه، رقابتهای قطر را به یکی از پرتماشاگرترین جام های جهانی تاریخ تبدیل کردند. البته نه این جام و نه هیچ جام دیگری نمی تواند رکوردهای جام جهانی 1994 در امریکا را جا به جا کند. جایی که میانگین 69 هزار تماشاگر برای هر مسابقه ثبت شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «رکوردهای هواداران در جام جهانی قطر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره رکوردهای هواداران در جام جهانی قطر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.