زمان مطالعه: 3 دقیقه
نسل امروز یا نسل دیروز والیبال؛ کدام بهترند؟

نسل امروز یا نسل دیروز والیبال؛ کدام بهترند؟

رویایی ترین تیم ملی والیبال ایران کدام تیم بوده است؟ تیم کنونی یا نسل پیشین والیبال ایران؟

مهدی زارعی- تیم ملی جوان کنونی والیبال، با درخشش در لیگ ملتهای والیبال نوید از آینده ای روشن و درخشش در رقابتهای آینده داد. اما بد نیست مروری داشته باشیم بر نفراتی که درخشان ترین روزهای والیبال ایران را رقم زدند. آیا تیم کنونی قابلیت کسب نتایج بهتر از نسل قبل را دارد؟

همیشه اولین ها در خاطره ها می مانند. در والیبال ایران هم همیشه نسلی ماندگار هستن که در یک دوره دو ساله، تمامی افتخارات قاره ای و جهانی را از آن خودشان کردند و اولین مردانی لقب گرفتند که راهی المپیک شدند.

کاپیتان و چهره شناخته شده این تیم سعید معروف بود. پاسور31 ساله و 189 سانتی متری که در آن زمان بازیکن شهرداری ارومیه بود و دو سال قبل از المپیک، بهترین پاسور لیگ جهانی شد. معروف یک سال قبل از المپیک، لژیونر والیبال در زنیت کازان بود.

معروف یکی از سه بازیکنی بود که در مراسم افتتاحیه المپیک ریو حضور پیدا نکردند و گفتند چهار سال دیگر در افتتاحیه حاضر می شویم. غافل از این که کرونا، افتتاحیه المپیک توکیو را محدودتر از همیشه می کند و آنها هرگز شانس حضور مجدد در رژه افتتاحیه را نخواهند داشت.

محمد موسوی و شهرام محمودی دو عضو دیگر این باند سه نفره بودند. موسوی 29 ساله برای بانک سرمایه تهران بازی می کرد و شهرام محمودی 28 ساله در بانک سرمایه هم تیمی موسوی بود. محمودی تا آن زمان دو بار در باشگاههای آسیا جایزه بهترین بازیکن رقابتها را از آن خود ساخته بود و یکی از اعضای تیمی بود که قهرمان بازیهای آسیایی 2014 شد. موسوی هم در تمام رده های سنی، قهرمانی آسیا را تجربه کرد؛ در سال 2005 در رقابتهای زیر 19 سال، سال 2006 در رده زیر 21 سال، سالهای 2011 و 2013 در رده بزرگسالان و سرانجام در 2014 در بازیهای آسیایی.

حمزه زرینی یکی از نفرات باتجربه آن تیم بود که در هنگام بازیهای المپیک ریو در 31 سالگی عضو باشگاه کاله مازندران بود. زرینی هم در تیمهای قهرمان آسیا در سالهای 2011 و 2013 عضو بود و دو بار طی سالهای 2009 و 2015 و یک بار هم در بازیهای آسیایی 2010 با تیم ملی نایب قهرمان شد.

مهدی مهدوی هم یکی دیگر از اعضای بانک سرمایه بود که در 32 سالگی شانس حضور در المپیک را به دست آورد. مهدوی افتخارات ملی خودش را از سال 2001 با تیم زیر 18 سال ایران شروع کرد و قهرمان آسیا شد؛ یک سال بعد هم با تیم زیر 19 سال ایران نایب قهرمانی جهان را از آن خود ساخت. سال بعد هم با تیم زیر 20 سال ایران طلای آسیا را به چنگ آورد و به جمع بزرگسالان وارد شد.

 عادل غلامی هم یکی دیگر از نفراتی بود که در 30 سالگی بخت حضور در المپیک را به دست آورد؛ بازیکنی 195 سانتی متری که او نیز در بانک سرمایه توپ می کرد  و یک بار در بازیهای آسیایی 2010 و دو بار هم تو رقابتهای باشگاههای آسیا عنوان بهترین رفاع روی تور تورنمنت را از آن خودش کرد.

مصطفی شریفات 204 سانتی متری هم در 29 سالگی در لیست نفرات حاضر در المپیک ریو دیده می شد؛ یکی از بازیکنان تیم متین ورامین که با این تیم در سال 2014 قهرمان آسیا شد و یک سال بعد هم با تیم ملی نایب قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. شریفات هم اوج افتخارات خود را در سالهای 2005 تا 2007 با تیمهای زیر 18 سال و زیر 20 سال ایران به دست آورد و قهرمانی آسیا و عنوان سوم جهان را به خود اختصاص داد.

مهدی مرندی در این تیم با قامت 172 سانتی متری خود، کوتاه قامت ترین بازیکن بود. لیبروی سی ساله باشگاه پیکان در آستانه المپیک 2016 ریو تبدیل به بازیکن اصلی تیم ملی شد و جای فرهاد ظریف- لیبروی سابق تیم ملی- را به کلی گرفت. مرندی دو سال بعد از المپیک با تیم ملی قهرمان بازیهای آسیایی جاکارتا هم شد.

اما از جوان ترهای آن تیم می توان به فرهاد قائمی، بازیکن 27 ساله پیکان، میلاد عبادی پور بازیکن 196 سانتی متری و 23 ساله شهرداری ارومیه، امیر غفور و مجتبی میرزاجانپور دو بازیکن 25 ساله پیکان تهران اشاره کرد. دوبازیکنی که هر دو قامتی بلندتر از 2 متر داشتند.

در بین این نفرات قائمی در سال 2007 با تیم زیر 19 سال ایران قهرمانی جهان را جشن گرفت و دو سال بعد بهترین اسپوکر رقابتهای جهانی زیر 21 سال شد. غفور هم با تیم جوانان در سال 2008 قهرمان آسیا شد و یک سال بعد به مقام نایب قهرمانی جهان دست پیدا کرد. میرزاجانپور هم در کنار این نفرات قهرمانی بازیهای آسیایی 2014 را جشن گرفت و سرانجام عبادی پور که بعد از ریو در بازیهای آسیایی جاکارتا و دو دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا قهرمان شد.

نظر خود را درباره «نسل امروز یا نسل دیروز والیبال؛ کدام بهترند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نسل امروز یا نسل دیروز والیبال؛ کدام بهترند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.