زمان مطالعه: 1 دقیقه
رقابت های زمستانی؛ از اسکید تا اسکی

رقابت های زمستانی؛ از اسکید تا اسکی

به بهانه برگزاری رقابتهای المپیک زمستانی در سال 2022 مروری داریم بر شکل گیری رقابتهای زمستانی در نقاط مختلف جهان و آغاز المپیک زمستانی.

از هزاران سال پيش، ساکنانِ سرزمين‌های سردسير متوجه شده بودند كه بارش برف موجب وقفه‌اي بزرگ در زندگي آن‌ها مي‌شود. با سردشدن هوا نياز به چوب و وسايل گرم‌كننده افزايش مي‌يافت؛ مشكل ديگر كمبود مواد خوراكي بود. به همين علل، نياز بود قبایل مختلف براي شكار حيوانات روي انبوه برف حركت كنند و به مناطق دوردست بروند.

پس از همان ايام، انسان به دنبال ساختن وسيله‌اي بود كه راه‌رفتن روي برف را آسان كند و مشكلاتي چون فرورفتن پا درون برف را از بين ببرد. تجربه نشان داد كه هرچه كفش‌ها سبك‌تر و درازتر باشند، كمتر در برف فرو مي‌روند. از این روی مردم ساكن شمال اروپا استخوان‌هاي حيوانات را مي‌تراشيدند و به پاي خود مي‌بستند. این پای‌افزار در زبان‌هاي مردمان ساکن مناطقی که امروز اسكانديناوي نامیده می‌شوند (نروژ، سوئد، فنلاند و دانمارك امروزي) تحت عنوان «اسكيد» خوانده می‌شد و كلمة اسكي هم از همين نام گرفته شده است.

اما ورزش‌های زمستانی تنها به اسکی منحصر نمی‌شوند؛ مثلا پاتيناژ معادل فرانسوي عبارت «سُر خوردن» و معناي آن «حركت روي يخ به وسيلة اسكيت» است. در دوران باستان، شكارچيان هنگام شكار يا فرار روي برف‌ها سُر مي‌خوردند. آثاري كه از مناطق سردسيری چون اسكانديناوي، روسيه، آلمان و سوييس به دست آمده است، نشان مي‌دهند انسان‌هاي آن روزگار براي رسيدن به اين هدف با استخوان‌هاي حيوانات كفش‌هاي مخصوصي مي‌ساخته‌اند  كه لبة زيرين آن‌ها به شكل تيغه‌اي بود و با اين تيغه تعادل خود را روي برف حفظ كرده‌اند. اين تيغه‌ها با تسمه به پاي اسكيت‌باز بسته مي‌شده است.

با گذشت قرن‌ها انسان موفق شد اسكيت‌هايي از جنس فلز بسازد. علاوه بر اين، مي‌توانست با خم‌كردن پنجة پا و تماسِ جلوي اسكيت با سطح يخ هر جا بخواهد، متوقف شود. بدين ترتيب، كنترل برخورد اسكيت‌بازها افزايش يافت و با افزايش نقش «مهارت» در حركت با اسكيتْ اولين مسابقات اين رشته نيز شكل گرفتند. سال 1889 نخستين مسابقات اسكيت در هلند برگزار شد و سه سال بعد اتحادية بين‌المللي اسكيت (ISU) شكل گرفت؛ اما هنوز برای برگزاری مسابقات بین المللی زمستانی زمان زیادی باقی مانده بود....

 

نظر خود را درباره «رقابت های زمستانی؛ از اسکید تا اسکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رقابت های زمستانی؛ از اسکید تا اسکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.