زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماهیچه های قلب خود را چگونه تقویت کنیم؟

ماهیچه های قلب خود را چگونه تقویت کنیم؟

یکی از اندامهای انسان که نیاز فراوانی به تمرین و ورزش دارد، قلب است.

در میان اندامها و اعضای بدن، قلب انسان، یک عضو بسیار پرکار، دقیق و منظم است. اگر با دقت به اندامهای خود بنگرید، متوجه می شوید که هر اندامی می تواند در طول شبانه روز، مدتی استراحت کند. مثلا چشمان انسان در هنگام خواب، کار نمی کند. یا دستها و پاها در بسیاری از لحظات روز، مشغول فعالیت نیستند. اما حتی نمی توان تصور کرد که زمانی قلب انسان استراحت کند!

****

2

قلب یک انسان معمولی، در طول یک سال حدود 44000000( چهل و چهار میلیون بار) می تپد؛ یعنی هر روز تقریبا 120548 بار. به این ترتیب قلب انسان، روزانه 15444 لیتر خون را به سراسر بدن می فرستد. با این همه فعالیت زیاد، آیا قلب خسته نمی شود؟

راستی چه کار کنیم تا قلب خود را قوی تر کنیم و برای انجام کار دقیق و روزانه قلب، به این عضو بدن کمک کنیم؟

3

قلب هم مثل دست و پای انسان از ماهیچه تشکیل شده است.  هر ماهیچه ای هم با انجام حرکات و تمرین های مستمر، قوی تر می شود. یک مثال ساده می زنیم؛ اگر شما بخواهید با ماهیچه های دستان خود، چند وزنه ( با مجموع 100 کیلو) را از نقطه ای به نقطه دیگر ببرید، هر چقدر ماهیچه های شما قوی تر باشد، تعداد دفعه هایی که این بار را انتقال می دهید، کمتر می شود. اگر با قدرت ماهیچه دستانتان، هر بار 10 کیلو را انتقال بدهید، 10 بار باید این مسیر را بروید تا بار را از یک نقطه به نقطه دیگر ببرید.اما اگر قدرت دستانتان بیشتر باشد و هربار 20 کیلو را با خود ببرید، فقط 5 بار کافی است تا کل وزنه ها را انتقال دهید.

***

4

قلب شما هم شرایط مشابهی برای انتقال خون به بدن دارد. اگر ماهیچه های قلب شما قوی نباشد، با 72 بار تپش در دقیقه، باید 15444 لیتر خون را به بدن انتقال دهد. حالا اگر ماهیچه های قلب قوی تر شود و مثلا 50 بار در دقیقه تپش کند، با این تعداد می تواند همان مقدار خون را به سراسر بدن انتقال دهد. به این ترتیب یک قلب قوی تر، با ضربان کمتر، فرصت بیشتری دارد تا استراحت کند!

***

5

یک مسیر طولانی را انتخاب کنید و سعی کنید به آرامی در آن مسیر بدوید. شاید در ابتدا، دویدن آسان باشد اما هرچقدر مسافت بیشتر شود، متوجه می شوید که دویدن برای شما سخت تر شده است. کم کم نفس نفس می زنید و حتی ممکن است صدای قلب تان را هم بشنوید. وقتی دویدن شما به پایان رسید، با اندازه گیری ضربان قلب خود می بینید که تعداد ضربان قلب بالا و بالاتر رفته است. حتی اگر با سرعت زیادی دویده باشید، ممکن است ضربان قلب از 100 یا 150 هم بیشتر شود. آیا نگران هستید؟

***

6

اصلا نگران نباشید! این تمرین، همان تمرین برای تقویت ماهیچه های قلب است. در هنگام دویدن، قلب با ضربان بیشتری خون و اکسیژن را به سراسر بدن می فرستد. اما لحظاتی بعد از تمرین، ضربان قلب به حالت عادی برمی گردد.

اگر تمرین های دویدن خود را به صورت منظم انجام دهید، ماهیچه های قلب شما کم کم قوی تر می شوند.هر چقدر این ماهیچه ها با تمرین قوی تر شوند، ضربان آنها پایین و پایین تر می آید. اما تا چه اندازه؟

قلب« ران کلارک» یکی از دوندگان مشهور، به قدری قوی شده بود که در یک دقیقه تنها 26 بار تپش می کرد! به این ترتیب تنها یک سوم یک فرد عادی ضربان داشت. با این شرایط طبیعی است که عمر قلب این دونده، 3 برابر یک انسان عادی باشد.

7

حتما متوجه شده اید که وقتی عصبانی یا نگران هستید، باز هم ضربان قلب شما بالا می رود. فکر می کنید در این هنگام چه اتفاقی برای قلب شما رخ می دهد؟

قلب مجبور است با سرعت بیشتری، خون را به سایر اندامهای بدن بفرستد. اما شما مشغول فعالیت نیستید و به همین خاطر، آرام شدن سرعت ضربان قلب، مثل زمان تمرین انجام نمی شود. بلکه یه شکلی نامنظم اتفاق می افتد. حالا اگر کسی زیاد عصبانی یا نگران شود، قلب او ناچار است بارها و بارها با سرعت کار کند و بعد هم آرام شود. ضربان نامنظم قلب می تواند به مرور زمان، رگ های متصل به قلب را گشاد کند. در حالی که یک دونده هرگز با چنین مشکلی روبه رو نمی شود.

***

8

برای این که قدرت خود را در دویدن  بالا ببرید، باید به شکل مداوم و دقیق تمرین کنید فرق نمی کند کجا باشید؛ در استادیوم ورزشی، سالن، خیابان، کوه و دشت یا حتی روی تریدمیل. باید به آرامی دویدن را شروع کنید و کم کم سرعت خود را بالا ببرید. اگر سرعت شما بیشتر از توانایی تان باشد، خیلی زود خسته می شوید.

یادتان باشد که تمرین منظم خیلی مهم است. تنها با نظم در تمرین است که می توانید عضوی منظم مثل قلب را تقویت کنید

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ماهیچه های قلب خود را چگونه تقویت کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ماهیچه های قلب خود را چگونه تقویت کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.