زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیوید ژینولا، ستاره ای فرانسوی که در فرانسه هو شد

دیوید ژینولا، ستاره ای فرانسوی که در فرانسه هو شد

داستان زندگی دیوید ژینولا مملو از لحظات درخشان و ناکامی های بزرگ است.

زندگی دیوید ژینولا وینگر و هافبک درخشان فوتبال فرانسه در دهه 90، در روز 25 ژانویه 1967 آغاز شد. ژینولا دوران سه ساله بازی در تیم تولون را از سال 1985 آغاز کرد و پس از آن راهی راسینگ کلوب شد. پس از دو سال راهی برست شد و دو سال بعد در 1992 پیراهن پاری سن ژرمن را پوشید. در پاریس بود که او در سال 1994 برای نخستین بار به فتح لیگ فرانسه نائل شد و عنوان بهترین بازیکن فوتبال فرانسه در آن سال را به دست آورد. یک سال قبل از این افتخار و یک سال بعد از فتح لیگ، او با پاریسی ها موفق شد جام حذفی فرانسه را نیز از آن خود سازد. آخرین جامی که ژینولا با پاری سن ژرمن برد، مربوط به سال 1995 بود و مسابقات جام اتحادیه (کوپ دلا لیگ).

اما تمام این افتخارات، تحت الشعاع رقابتهای ملی در انتخابی جام جهانی آمریکا قرار گرفت.

تنها یک دقیقه تا صعود فرانسه به جام جهانی 1994 مانده بود که لو دادن توپ توسط ژینولا سرنوشت فرانسه را عوض کرد. فرانسه در آخرین دیدار خود در مقدماتی جام جهانی 1994 تنها نیاز به یک تساوی مقابل بلغارستان داشت. پیش از آن هم فرانسه می توانست با برد خانگی مقابل اسرائیل به جام جهانی صعود کند اما ناباورانه 2 بر 3 باخت.

در بازی با بلغارستان هم فرانسه گل اول را زد اما امیل کوستادینوف بازی را یک بر یک کرد. در ثانیه های بازی فرانسوی ها می خواستند بازی را نگه دارند اما دیوید ژینولا توپ را لو داد؛ همان توپ گل شد و فرانسه از صعود به جام جهانی باز ماند. امری که سبب شد همواره رابطه بین ژرار هولیه مربی تیم با ژینولا تیره بماند.

 ژینولا حتی دو دهه بعد هم توسط هولیه متهم شد اما او در این باره گفت: من هرگز نگفته بودم که باید به جای کانتونا یا پاپن بازی کنم.حرفی که من در سال 95  زده بودم این بود که در انگلستان هرگز هو نشده ام اما در فرانسه، کشوری که دوست دارم، افرادی هستند که وقتی توپ را می گیرم سوت می زنند. نمی گذارم کسی مانند هولیه به تمام کارهایی که انجام داده ام بی احترامی کند. او ضعف خود را در این سال ها نشان داده. راحت است که ژینولا را به عنوان مقصر جلوه دهیم اما فوتبال ورزشی است که در آن یازده بازیکن مقابل یازده بازیکن قرار می گیرند. باید دست از این بحث ها برداریم. من فرزند دارم. به نظر این حرف ها باعث خوشحالی اوست. آیا تمام غمی که مردم پس از نرسیدن به جام جهانی 94 داشتند کافی نبود؟ 

بعدها ژینولا هرگز در تیم ملی فرانسه بازی نکرد. او توسط امه ژاکه از تیم ملی فرانسه خط خورد تا بازیهای ملی او هرگز از عدد 17 بیشتر نشود. اما بازی درخشان وی در لیگ انگلستان سبب شد که در فصل 99-98 بهترین بازیکن لیگ انگلیس شود. او این افتخار و قهرمانی جام اتحادیه آن سال را با پیراهن تاتنهام کسب کرد و چنان در این تیم درخشید که حتی کریستین گروس مربی تاتنهام از امه ژاکه سرمربی تیم ملی فرانسه درخواست کرد که او را به تیم ملی دعوت کند. اتفاقی که هرگز رخ نداد...

استون ویلا و اورتون دیگر تیمهای ژینولا بودند و او سرانجام در سال 2002 فوتبال را کنار گذاشت.

ژینولا بعدها چیزی نمانده بود جان خود را از دست بدهد. افراط در سیگار و الکل سبب شد تا او برای لحظاتی مرگ را تجربه کند و در یک بازی خیریه ناگهان بیهوش شده و به حالت کما برود:«قلبم برای دست کم 8 دقیقه متوقف شده بود. هیچ ضربانی نبود. مرده بودم. بعد اورژانس هوایی از راه رسید و از شوک الکتریکی استفاده کردند. سه بار به قلبم شوک دادند و وقتی تحرکی ندیدند، داشتند امیدشان را از دست می دادند. با این حال، دوستانم از آنها خواستند ادامه دهند "ناامید نشوید. دیوید سخت در حال جنگیدن است." انگار دوستانم می فهیدند بدنم برای زنده ماندن، دست و پا می زند.»

دیوید در ماه می سال 2016 مرگ را شکست داد و تولدی دیگر را تجربه کرد. او یکی از ستارگان فوتبال بود که هرگز در تیم ملی به حق خود نرسید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دیوید ژینولا، ستاره ای فرانسوی که در فرانسه هو شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دیوید ژینولا، ستاره ای فرانسوی که در فرانسه هو شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.