زمان مطالعه: 4 دقیقه
کارت اعتباری دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت اعتباری دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت‌های اعتباری دیسکاور، یکی از معروف‌ترین کارت‌های اعتباری بین المللی است که در سراسر جهان می‌توان از آن استفاده کرد.

داشتن کارت‌های اعتباری باعث راحتی نقل و انتقال وجه، خرید و عدم حمل میزان زیادی از پول شده اند و به واسطه عملکرد آسان و بهینه آن‌ها، میزان استقبال از کارت‌های اعتباری بسیار زیادی می‌باشد. کشور آمریکا به عنوان یکی از کشور‌های پیشرفته در زمینه ارائه خدمات بانکی، سالیان سال است که استفاده از کارت‌های اعتباری را معرفی کرده است و به حدی در این امر پیشرفت کرده است که کارت‌های اعتباری برخی از بانک‌های این کشور به صورت بین المللی نیز قابل استفاده است.

یکی از معروف‌ترین کارت‌های اعتباری کشور ایالات متحده آمریکا، کارت اعتباری دیسکاور یا "دیسکاور کارت" است که در این پست به معرفی آن می‌پردازیم. در صورتی که با کارت‌های اعتباری دیسکاور آشنایی ندارید، تا پایان این مقاله با آسمونی همراه باشید.

معرفی دیسکاور کارت 

کارت‌های اعتباری دیسکاور (Discover Card)، یکی از اصلی‌ترین کارت‌های اعتباری در کشور آمریکا به حساب می‌آید که به شرکت خدمات مالی دیسکاور تعلق دارد. کارت‌های اعتباری دیسکاور در ابتدا در سال 1985 توسط فروشگاه زنجیره‌ای سیرز معرفی شد. کارت‌های اعتباری دیسکاور در زمان عرضه برای حساب‌هایی که حجم مالی بالا‌تر از حد معمول داشتند، هیچ هزینه سالیانه‌ای دریافت نمی‌کرد.

کارت اعتباری دیسکاور
کارت اعتباری دیسکاور

 

در حال حاضر، بیشتر کارت‌هایی که با عنوان برند دیسکاور عرضه می‌شوند، توسط بانک دیسکاور تولید ‌شده‌اند و تراکنش‌های مالی آن توسط شبکه دیسکاور صورت می‌گیرد. در سال 2005، مجموعه مالی دیسکاور، با تصاحب شبکه انتقال وجه بین بانکی پالس، توانست کارت‌های نقدی و خودپرداز‌ها را ارائه کند.

در سال 2006، مجموعه مالی دیسکاور اعلام کرد که کارت‌های نقدی خود را به واسطه در اختیار داشتن سرویس پالس، به سایر موسسات مالی پیشنهاد کرده است. در حال حاضر، دیسکاور به عنوان سومین برند کارت اعتباری بزرگ کشور آمریکا شناخته می‌شود که بعد از ویزا و مستر کارت، حدودا 57 میلیون کاربر دارد.

تاریخچه کارت اعتباری دیسکاور

کارت‌های اعتباری دیسکاور در زمان عرضه، تحت نظارت بزرگترین خرده فروشی کشور آمریکا، یعنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیرز قرار داشت. این کارت در تاریخ 17 سپتامبر 1985 برای اولین بار در فروشگاه شعبه آتلانتا مورد استفاده آزمایشی قرار گرفت و 26.77 دلار از آن برداشت شد. بعد از آن، معاونین ارشد سیرز، برای عرضه رسمی کارت‌های دیسکاور تلاش‌های بسیار زیادی انجام دادند. 

کارت‌های اولیه دیسکاور، از یک نماد برجسته بر روی خود استفاده می‌کرد که نمادی از برج سیرز و سپس مقر اصلی این کمپانی بود. دیسکاور تا سال 2007 میلادی، به صورت یک زیرمجموعه، تحت نظارت دین ویتر و مورگان استنلی بود، اما در سال 2007، مجموعه خدمات مالی دیسکاور به صورت یک کمپانی مستقل کار خود را ادامه داد.

ساختمان مجموعه خدمات مالی دیسکاور
ساختمان مجموعه خدمات مالی دیسکاور

 

در آن زمان، تلاش‌های بسیار زیادی برای تولید کارت‌های اعتباری شد تا با ویزا و مستر کارت رقابت کنند، اما هیچ یک از این اقدامات موفقیت آمیز نبود. با این حال، دیسکاور توانست یک پایه بزرگ قدرتمند از کاربران را در اختیار داشته باشد. کارت‌های دیسکاور در آن زمان به دلیل داشتن دو ویژگی عمده، توانست در برابر ویزا کارت و مستر کارت، عملکردی مورد قبول داشته باشد. 

عدم نیاز به پرداخت‌های اضافی سالیانه که در آن زمان غیر معمول بود و همچنین سقف بسیار بیشتر مالی نسبت به سایر رقبا، باعث شد تا دیسکاور بتواند در کنار ویزا کارت و مستر کارت به کار خود ادامه دهد. علاوه بر این، کارت‌های دیسکاور از سیستم پاداش برگشت نقدی نیز استفاده می‌کرد که به واسطه آن بخشی از هزینه پرداخت شده به حساب خریدار برگشت داده می‌شد که این مقدار بین 1 تا 5 درصد مبلغ پرداخت شده بود.

پیشرفت‌های دیسکاور به حدی قابل توجه بود که از تاریخ 19 فوریه 1987، به عنوان تنها کارت اعتباری پذیرفته شده توسط کمرگ ایالات متحده آمریکا برای پرداخت عوارض گمرکی شناخته می‌شد. در نهایت مجموعه سیرز در سال 1993 میلادی، تجارت‌های مالی خود را به فروش رساند و پشتیبانی از مستر کارت و ویزا کارت را در کنار کارت‌های دیسکاور آغاز کرد.

تحولات تجاری دیسکاور

در سال 2004، دیوان عالی حکمی را به نفع دیسکاور صادر کرد که در آن سیاست‌های انحصار طلبانه مستر کارت و ویزاکارت به چالش کشیده شد. در این حکم، با بیان این موضوع که ویزا کارت و مستر کارت مقررات ضد انحصار را زیر پا گذاشته اند اعلام کرد که ویزا و مستر کارت، اجازه داشتن کارت‌های امریکن اکسپرس و دیسکاور را به کاربران خود نمی‌دهد. در نتیجه بعد از آن، دیسکاور در دادگاه فدرال با تنظیم یک شکایت، از ویزا و مسترکارت درخواست غرامت کرد.


در صورتی که کارت‌های اعتباری مستر کارت، ویزا کارت و امریکن اکسپرس را نمی‌شناسید، مطالعه مقاله زیر به شما پیشنهاد ‌می‌شود:

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت

آشنایی با امریکن اکسپرس


بعد از گذشت مدتی کوتاه از حکم دادگاه در سال 2004، دیسکاور اولین معامله خود را با یک موسسه مالی دیگر با نام جنرال الکتریک انجام داد که به واسطه آن، کارت‌های اعتباری دیسکاور در فروشگاه‌های عمده فروشی Sams Club و خرده فروشی Walmart قابل استفاده شد و تمامی تراکنش‌ها به واسطه شبکه دیسکاور صورت می‌گرفت. در اوریل 2014، والمارت اعلام کرد که ارتباط خود را به زودی با دیسکاور قطع خواهد کرد و از ژوئن 2014 تمامی کارت‌ها با نام تجاری دیسکاور را به مستر کارت تبدیل می‌کند.

لوگو تیم‌های هاکی روی کارت‌های دیسکاور
لوگو تیم‌های هاکی روی کارت‌های دیسکاور

بانک بزرگ HSBC، به واسطه تصاحب متریس در سال 2005، اقدام به صادر کردن کارت‌های با برند دیسکاور کرد که از شبکه دیسکاور برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند. دلیل این کار، آن است که متریس در ماه سپتامبر 2005 و قبل از خریده شدن توسط HSBC قرار دادی را با دیسکاور منعقد کرده بود و با یکدیگر به تفاهم رسیده بودند.

اعتبار بین المللی برند دیسکاور

دیسکاور از سال 2015 میلادی به منظور افزایش سطح مقبولیت در سراسر جهان، چندین قرارداد بین المللی مختلف را با شبکه‌های پرداخت منعقد کرده است. این قرارداد‌ها اجازه می‌دهند که دارندگان کارت‌های دیسکاور بتوانند تراکنش‌های خود را در سفر‌های خارجی انجام دهند. همچنین افرادی که به کشور امریکا سفر می‌کنند نیز می‌توانند با استفاده از شبکه دیسکاور و سایر کارت‌های اعتباری، پرداخت‌های خود را انجام دهند. برخی از شبکه‌های پرداخت در کشور‌های مختلف عبارت اند از:

  1. مجموعه جهانی DCI
  2. کارت اعتباری BC در کره جنوبی
  3. کارت اعتباری JCB در ژاپن
  4. کارت اعتباری RuPay در هند
  5. شبکه Troy در ترکیه
  6. شبکه یونیون پی در چین

در حال حاضر کارت‌های اعتباری دیسکاور در 185 کشور جهان پذیرفته می‌شود.

نظر خود را درباره «کارت اعتباری دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کارت اعتباری دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.