زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیدارهای خاطره انگیز؛ اولین بازی نابغه فوتبال در جام جهانی

دیدارهای خاطره انگیز؛ اولین بازی نابغه فوتبال در جام جهانی

چه ارتباطی می توان بین شکل گیری بازی جوانمردانه در میادین فوتبال و ماندگارترین تصویر زندگی دیه گو مارادونا پیدا کرد؟

مهدی زارعی- پاسخ این پرسش ها را باید در افتتاحیه جام جهانی 1982 جستجو کرد. در روز آغاز جام 1982، جو استادیوم نیوکمپ، جوی کاملا نظامی بود و در تمام ورزشگاه می شد ماموران انتظامی خاکستری پوش اسپانیایی را مشاهده کرد. حتی در هنگام ورود دو تیم هم، دو صف بازیکنان بلژیکی و آرژانتینی باید به سختی از بین ماموران، راهی برای ورود به زمین پیدا می کردند.

در شرایطی که بازیکنان و داوران وارد زمین شده و همه چیز آماده پخش سرود ملی دو کشور بود، تازه مسوولان استادیوم، مشغول رنگ زدن دایره میان میدان بودند. هنوز کشیدن دایره تمام نشده بود که سرود ملی بلژیک پخش شد و همه به احترام این سرود ایستادند.

پس از آن نوبت به سرود ملی آرژانتین رسید. در بین آرژانتینی ها بعد از دیه گو مارادونای جوان، آنچه به شدت به چشم می آمد، شماره اسوالدو آردیلس بود. آرژانتینی ها شماره بازیکنان خود را از روی اسامی و ترتیب حروف الفبا انتخاب کردند و به این ترتیب آردیلس شماره یک را به تن کرد. آن هم در شرایطی که اوبالدو فیلول دروازه بان آلبی سلسته پیراهن شماره هفت را به تن کرده بود.

بعد از شروع مسابقه، تصاویر جالبی که در اطراف زمین مسابقه و پایین تر از جایگاه تماشاگران به چشم می خورد، حضور انبوهی هوادار با لباس و شلوار یکدست سفید بود که فضای دور زمین را شبیه به شهر ارواح کرده بودند. این ها نفراتی بودند که قبل از آغاز مسابقه در مراسم افتتاحیه هنرنمایی کردند و دیگر به بیرون از زمین فرستاده نشدند تا بتوانند با خیال راحت مسابقه را از نزدیک تماشا کنند.

در دقیقه نوزدهم لوک میله کامپ بازیکن شماره سه سرخپوشان بلژیک در میانه میدان به دلیل برخورد با ماریو کمپس روی زمین غلتید. البته توپ به خارج نرفت و بازی ادامه پیدا کرد. وقتی توپ به اوبالدو فیلول دروازه بان آرژانتین رسید، صدای سوت تماشاگران بلند شده بود و مدافع راست آرژانتین توپ را به خارج زمین فرستاد تا مداوای بازیکن در داخل میدان انجام شود. کمی بعد هم نوبت به پرتاب اوت بلزیکی ها رسید تا توپ را در اختیار آرژانتینی ها قرار دهند و به شدت مورد تشویق تماشاگران قرار گیرند. بازی جوانمردانه کم کم شکل می کرفت.

در دقیقه 41 بلژیکی ها دست به کاری زدند که حتی از به ثمر رساندن گل هم دشوارتر بود. آنها با فرار از تله آقساید در برابر دروازه قرار گرفتند. یک پاس عرضی حتی دروازه بان آرژانتین را هم جا گذاشت ولی الکساندر ژرنیاتینسکی با ضربه سر از برابر دروازه خالی، توپ را به بیرون فرستاد.

پنج دقیقه ازآغاز نیمه دوم گذشت که یکی از ماندگارترین تصاویر زندگی مارادونا ثبت شد. حتی امروز هم به راحتی در اینترنت می توان تصویری از مارادونا را دید که هفت بازیکن بلژیکی او را محاصره کرده اند. البته این امر هیچ ارتباطی به تکنیک و مهارت های دیه گو نداشت. دیگه گو ناگهان از میانه زمین استارت زد و یکی دو بازیکن حریف را جا گذاشت تا با خطای مارک باک سرنگون شد. یک کارت زرد جریمه بازیکن خطاکار بلژیک بود و کمی بعد نوبت به ضربه کاشته رسید. در حالی که همه منتظر شوت اسوالدو آردیلس بودند، او پاسی زمینی و کوتاه به مارادونا داد که در نزدیک ترین فاصله به دیوار دفاعی بلژیک ایستاده بود. همین تصویر توسط عکاسان ثبت شد، به شکلی که انگار شش، هفت بازیکن مامور مهار دیه گو شده اند.

سرانجام در دقیقه 18 بلژیک روی اشتباه محض حریف در آفسایدگیری توسط اروین فان دن برگ به گل دست یافت. گلی که شکست مدافع عنوان قهرمانی را رقم زد. در ادامه تیر دروازه بلژیک هم لرزیده شد اما گلی به ثمر نرسید تا بازی(1-0) باقی بماند. بلژیکی ها در آخرین ثانیه ها به گل دوم هم دست یافتند اما کمک داور به اشتباه آفساید اعلام کرده بود. اتفاقی که در نیمه نخست هم یک تک به تک محض را از شیاطین سرخ گرفته بود. اما سرانجام بلژیک بازی را به سود خود خاتمه داد و در شرایطی که بلژیکی ها جشن پیروزی را برپا کرده بودند، سرود ملی اسپانیا نیز در ورزشگاه پخش شد تا حسن ختامی باشد بر تمام اتفاقات عجیب و غریب این مسابقه

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز؛ اولین بازی نابغه فوتبال در جام جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز؛ اولین بازی نابغه فوتبال در جام جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.