زمان مطالعه: 4 دقیقه
از دلایل صدا دادن زانو هنگام راه رفتن چه می‌دانید؟

از دلایل صدا دادن زانو هنگام راه رفتن چه می‌دانید؟

در بسیاری از مواقع دلایل صدا دادن زانو ناشی از عملکرد طبیعی مفصل زانو است و این‌طور نیست که فکر کنیم باید به دنبال مشکلات و راه‌حل‌های پیچیده بگردیم.

بسیاری از افراد هستند که با مراجعه به کلینیک‌های ارتوپدی از صداهایی که وقت و بی‌وقت در زانوی خود احساس می‌کنند، گلایه دارند. مشکل صدا دادن زانو یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به متخصصان ارتوپدی است که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. اما جالب است بدانید که در بسیاری از مواقع دلایل صدا دادن زانو ناشی از عملکرد طبیعی مفصل زانو است و این‌طور نیست که فکر کنیم باید به دنبال مشکلات و راه‌حل‌های پیچیده بگردیم. در عمل اگر به آناتومی بدن در ناحیه زانو نگاه بیندازید، متوجه می‌شوید که مفصل زانو توسط تاندون عضلات پوشیده شده است و در اثر باز و بسته مفصل به طور طبیعی صدایی ایجاد می‌شود. مشکل اساسی زمانی ایجاد می‌شود که صدا بلندتر از حالت طبیعی باشد. همچنین برخی اوقات نیز افراد در حین شنیدن این صدا درد زیادی را تحمل می‌کنند. در این‌گونه موارد حتماً نیاز به بررسی‌های پزشک ارتوپد متخصص وجود دارد. اما در این مقاله قصد داریم به دلایل صدا دادن زانو بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

از دلایل صدا دادن زانو هنگام راه رفتن چه می‌دانید؟
از دلایل صدا دادن زانو هنگام راه رفتن چه می‌دانید؟

استخوان کشکک یکی از اصلی‌ترین دلایل صدا دادن زانو

آیا تاکنون شکل استخوان کشکک را دیده‌اید؟ این استخوان کاملاً شکلی مخروطی دارد و توسط تاندون عضلات چهار سر ران به طور کامل محاصره شده است. قسمت زیرین کشکک به شکل ناودانی است و از جنس غضروف تشکیل شده است. واقعیت این است که با باز و بسته شدن مفصل زانو، کشکک در قسمت ناودان حرکت طبیعی را تجربه می‌کند و این حرکت به صورت طبیعی باعث می‌شود که صدایی شبیه تق تق ایجاد شود. این مسئله به‌عنوان یکی از دلایل صدا دادن زانو به شمار می‌رود.

البته در برخی مواقع امکان دارد که این صدا تشدید شود که عبارت‌اند از:

  •         ضعف در عضلات چهار سر زانو باعث می‌شود که صدای کشکک زانو افزایش پیدا کند.
  •         با افزایش سن میزان سایش و خراشیدگی در سطح کشکک افزایش می‌یابد و ممکن است نوع صدا و شدت آن تغییر کند.

برای درمان این مشکل صرفاً یک راه پیش روی افراد قرار دارد. آن‌ها باید تلاش کنند تا ورزش‌های ویژه عضلات چهار سر زانو خود را تقویت کنند.

منیسک زانوی از جمله دلایل صدا دادن زانو

شکل ظاهری منیسک مشابه هلال است و بین دو سطح غضروفی زانو قرار گرفته است. منیسک نوعی بافت فیبرو کارتیلاژ است که در هر دو زانو نیز وجود دارد. اگر بخواهیم یک تعبیر ساده و ابتدایی از نقش منیسک در زانو داشته باشیم، باید بگوییم که به‌نوعی محافظ زانو در برابر ضربه‌های وارده است. معمولاً زمانی که زانو دچار پیچ‌خوردن می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای افراد به وقوع می‌پیوندد، پاره شدن منیسک است. چند نشانه مهم برای پارگی منیسک وجود دارد که عبارت‌اند از:

  •         درد شدید در ناحیه زانو
  •         متورم شدن زانو
  •         صدا دادن زانو در هنگام حرکت

اگر این موارد را پس از پیچ خوردن زانو احساس کردید، حتماً باید برای درمان به پزشک ارتوپدی متخصص مراجعه کنید. البته یکی دیگر از دلایل صدا دادن زانو مربوط به نوع منیسک موجود در زانو است. بررسی‌ها نشان داده است منیسک در پای برخی از افراد به‌جای آنکه هلالی شکل باشد، شبیه دیسک است. منیسک دیسکی نیز باعث ایجاد صدا در زانو هنگام باز و بسته کردن آن می‌شود. برای درمان هر یک از این دو مشکل نیز معمولاً روش جراحی بسته یا آرتروسکوپی توسط متخصصان ارتوپدی تجویز می‌شود.

مسائل فیزیولوژیک به‌عنوان یکی از دلایل صدا دادن زانو

همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از مواقع دلایل صدا دادن زانو فیزیولوژیک است و نشانه هیچ مشکل و عارضه خاصی نیست. در این‌گونه موارد دردی در ناحیه زانو احساس نمی‌شود و طبیعتاً هیچ اقدام درمانی خاصی هم لازم نیست. دو مورد از مهم‌ترین دلایل فیزیولوژیک صدا دادن زانو عبارت‌اند از:‌

  •         ایجاد حباب در داخل مایع مفصلی و ترکیدن آن‌ها
  •         لغزش تاندون‌ها و رباط‌ها از روی برجستگی‌های استخوانی

صدا دادن زانو ناشی از پرده‌های داخلی مفصلی

در دوران جنینی پرده‌های داخلی مفصلی که تحت عنوان PLICA شناخته می‌شود، حفره زانو را به چند دسته تقسیم می‌کند. این پرده‌ها در ناحیه مفصل باقی می‌مانند و این باعث می‌شود که در دوران بزرگسالی باعث ایجاد صدا شوند؛ برخورد مستقیم این پرده‌ها به‌زانو باعث می‌شود که درد زیادی در زانو احساس شود و افراد گاهی اوقات تصور کنند که زانویشان قفل کرده است. برای حل این مشکل باید از عمل جراحی به روش آرتروسکوپی استفاده شود که در طی آن پرده‌ها به صورت کامل برداشته می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله به چند مورد از مهم‌ترین دلایل صدا دادن زانو پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، دلایل صدا دادن زانو متعدد است و برخی از آن‌ها کاملاً طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. در مواردی نیز با انجام تمرینات ورزشی مخصوص می‌توان مشکل را برطرف کرد. گاهی اوقات نیز به تشخیص پزشک ارتوپدی نیاز به عمل جراحی است. در هر صورتی اگر صدای زانو را به همراه علائمی که در این مقاله اشاره کردیم، همراه باش، بهترین کار این است که با مراجعه به پزشک متخصص، شرایط را برای او توضیح دهید.

دکتر شاهین میرکریمی به‌عنوان یکی از برترین پزشکان فوق متخصص ارتوپدی در کشور است که فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران از رشته جراحی استخوان و مفاصل است. همچنین دوره‌های فوق تخصص را در کشورهای آلمان، اتریش و مجارستان پشت سر گذاشته است. دکتر میرکریمی سابقه درخشانی در زمینه درمان عارضه‌های زانو داشته و بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در سطح کشور نیز زیر نظر ایشان درمان شده‌اند. برای درمان درد زانوی خود می‌توانید به کلینیک تخصصی دکتر شاهین میرکریمی مراجعه کنید.

نظر خود را درباره «از دلایل صدا دادن زانو هنگام راه رفتن چه می‌دانید؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره از دلایل صدا دادن زانو هنگام راه رفتن چه می‌دانید؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.