زمان مطالعه: 4 دقیقه
از دریچه گرد در چه نوع ساختمانی استفاده می شود؟

از دریچه گرد در چه نوع ساختمانی استفاده می شود؟

سیستم هوارسانی در معماری ساختمان‌سازی امروزی جایگاه خاص خود را داشته و معماران باید به این بخش نیز توجه خاصی دارند.

دریچه هوا

دریچه هوا، قطعه‌ای در ابعاد استاندارد است که در دو سمت انشعاب کانال‌ هوارسانی قرار دارد. دریچه هوا نقش مهمی در رفت و برگشت هوا در فضای داخلی ساختمان‌های امروزی داشته و بنا به محل استفاده و کارایی مدنظر به انواع گوناگونی تقسیم شده است. از مهم‌ترین دریچه‌های هوا می‌توان به دریچه سقفی، دریچه گرد، دریچه کولرو دریچه خروجی هوای هود اشاره داشت. دریچه هوا دارای تنوع جنس ساخت از نوع آلومینیوم و پلاستیک (پی وی سی) بوده و همچنین در سایز و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده است.

سیستم هوارسانی در معماری ساختمان‌سازی امروزی جایگاه خاص خود را داشته و معماران باید به این بخش نیز توجه خاصی دارند. دریچه هوا در بخش پایانی سیستم هواساز بوده و نقش مهمی در کنترل ورود و خروج هوا به محیط داخلی دارد. طی این مقاله به‌دنبال معرفی تعدادی از انواع دریچه‌ها به شما خواهیم بود. جهت آشنایی بیشتر با دریچه سقفی، دریچه گرد و دریچه سقفی چهارگوش تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دریچه سقفی

به دریچه‌ قرار گرفته در قسمت سقف فضای داخلی ساختمان، دریچه سقفی گویند. کانال‌های که به‌طور افقی در فضای داخلی طراحی شده و به‌وسیله دریچه سقفی موجب گردش رفت و برگشتی هوا در سیستم هوارسانی می‌شوند را دریچه هوای سقفی گویند. دریچه هوا در انواع دریچه گرد، تایلی و چهارگوش جهت استفاده در انتها سیستم هوارسانی قابل استفاده است.

کاربرد دریچه سقفی

دریچه سقفی انواع گوناگونی داشته و در صورت نیاز می‌توان با استفاده از مبدل‌های خاص نوع خروجی دریچه را نیز تغییر داد. از دریچه هوای سقفی بیشتر به‌عنوان مسیر هوای رفت بهره‌برداری می‌کنند. اما با استفاده از متدهای خاصی برای مسیر برگشت هوا نیز کاربرد خواهد داشت.

دیگر قابلیت‌ها و کاربردهای دریچه سقفی عبارت است از:

  • قابل استفاده در ساختمان‌های با ارتفاع سقف متغییر مانند: بیمارستان، مجتمع اداری و خانگی
  • بهره‌برداری کاربردی در جهت تهویه مطبوع هوا، سرمایش و گرمایش محیط داخلی ساختمان
  • توانایی تامین هوای رفت برای انواع دستگاه تهویه با استفاده از دیفیوزر
  • قابلیت فراهم‌سازی هوای رفت و برگشت به‌وسیله اگزاست با حجم هوای عبوری بالا
  • پخش هوا به‌صورت یک‌دست و مناسب
  • جنس ضدزنگ بدنه از نوع آهن، آلومینیوم و پلاستیک (پی وی سی)
  • داری تنوع رنگی بالا متناسب با سلیقه مشتری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره داشتیم؛ دریچه‌های هوا اغلب در دو حالت دریچه گرد و چهارگوش در اختیار مشتریان قرار دارند. از این‌رو جهت آشنایی بیشتر با این دو مدل دریچه هوا، در ادامه مقاله به معرفی دقیق‌تر آن‌ها پرداخته‌ شده است.

دریچه سقفی
دریچه سقفی

دریچه سقفی گرد

زمانی که بخش پایانی کانال سیستم هوارسانی نیز به شکل دایره‌ای باشد؛ از دریچه سقفی گرد استفاده خواهد شد. قسمت‌های داخلی دریچه گرد نیز در حالت مدور بوده و در زمره بهترین دریچه‌های جهت رفت و آمد جریان هوا شناخته شده است.

دریچه سقفی گرد در فضای داخلی انواع ساختمان‌ با ارتفاع متفاوت قابل استفاده است. منازل مسکونی، مجتمع تجاری، فروشگاهی، ساختمان اداری، بیمارستان، مجموعه ورزشی و شرکت صنعتی از جمله محل‌های هستند که از دریچه گرد در سیستم هوارسانی استفاده می‌گردد.

از دریچه گرد در چه نوع ساختمانی استفاده می شود

جنس غالب دریچه‌های گرد از نوع آلومینیوم و پلاستیک بوده و شکل ظاهری آن‌ها بسیار شبیه یکدیگر است. بنا به کاربرد خاص هر مدل از دریچه سقفی گرد می‌توان از آن در سیستم هوارسانی بهره برد. قابلیت استفاده از دمپر پروانه‌‌شکل و فیلترهای مخصوص در پشت دریچه گرد، رفت و برگشت بهتر هوا را در پی دارد. همچنین می‌توان از ترکیب دریچه گرد و دریچه چهارگوش جهت عملکرد بهتر سیستم هوارسانی بهره برد.

انواع دریچه سقفی گرد عبارت است از:

  • دریچه سقفی گرد پلاستیکی
  • دریچه سقفی گرد آلومینیومی
  • دریچه سقفی گرد ترکیبی

لازم به‌ذکر است که هر کدام از انواع دریچه سقفی گرد نام برده دارای تعداد زیادی زیرمجموعه نیز هستند. دریچه گرد برجسته و تخت (بلندگویی) دو مدل شایع و پراستفاده در بین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند.

دریچه گرد تخت (بلندگویی)

این مدل از دریچه سقفی گرد از ابتدایی و ساده‌ترین نوع دریچه هوا محسوب شده و به‌دلیل شکل ظاهری خاص خود به دریچه بلندگویی نیز معروف گشته است. برای نصب این نوع از دریچه کافی‌ است؛ قاب اصلی و بدنه داخلی را از هم جدا کرده و جداگانه آن‌ها را به قسمت پایانی کانال هوا متصل کنید. استفاده از دریچه تخت برای حفظ جریان رفت و برگشت هوا در محیط‌های با ارتفاع سقف معمولی که فاصله افراد با سقف چندان زیاد نیست، بسیار رایج است.

وجود پره داخلی به‌صورت مایل، تهویه مطلوب و تنظیم ورودی هوا در فضای داخلی ساختمان را در پی خواهد داشت. دریچه‌ سقفی گرد بلندگویی در اندازه‌های مختلف با قابلیت استفاده از دمپر و بدون دمپر در بازار مصرف قابل تهیه است.

دریچه گرد برجسته

تمامی قابلیت‌های دریچه بلندگویی در این مدل از دریچه گرد وجود داشته و تنها در بخش ظاهری دارای تفاوت‌های هستند. تیغه‌های پره نسبت به بدنه اصلی دارای زاویه خاص بوده و همین امر، زیبایی و چشم‌نوازی بیشتری برای این مدل از دریچه‌ سقفی گرد ایجاد نموده است. سینما، فروشگاه، فرودگاه و رستوران از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این سبک از دریچه هوا گرد و دریچه بازدید هستند.

دریچه‌ سقفی گرد
دریچه‌ سقفی گرد

دریچه گرد چهارگوش

دریچه سقفی چهارگوش مناسب برای محیط داخلی با حداکثر ارتفاع چهار متر است.  دریچه چهارگوش یکی از پرکاربرد و زیباترین مدل‌های دریچه سقفی است. این مدل از دریچه، توانایی پخش یک‌نواخت جریان هوا به‌شکل افقی به‌واسطه پره‌های متوالی هم‌مرکز را دارد. دریچه سقفی چهارگوش در دو نوع: کلاف پهن و کلاف دور باز برای استفاده عموم به بازار عرضه شده است.

در دریچه چهارگوش کلاف دور باز، شکل پره‌ها به قاب و بدنه اصلی ثابت است. اما در دریچه چهارگوش کلاف پهن، پره‌ها از بدنه اصلی جدا شده و بنا به حالت قرارگیری به 4 مدل: یک‌طرفه، دوطرفه، سه‌طرفه و چهارطرفه تقسیم می‌گردند. قابلیت استفاده از دمپر در پشت دریچه چهارگوش سبب افزایش توان رفت و برگشت هوا در سیستم هوارسانی شده است. از ابعاد متنوع این مدل از دریچه‌های سقفی در ساختمان‌های اداری، رستوران‌، بیمارستان و منازل مسکونی می‌توان بهره برد.

قیمت دریچه‌ هوا

عوامل زیادی در قیمت نهایی یک دریچه تاثیرگذار هستند. قیمت تمام‌شده تولید دریچه بسته به مدل، جنس، شکل ظاهری، وجود یا عدم‌وجود دمپر و ابعاد دریچه با یکدیگر متفاوت هستند.

توصیه می‌کنیم به‌دلیل اهمیت بالای دریچه‌ها در زیبایی بصری ساختمان و تاثیر در رفت و برگشت هوا، به‌دنبال بهترین مدل از دریچه هوا باشید. دریچه نهایی ساختمان خود را میتوانید برحسب توصیه‌های شرکت تهویه نظری انتخاب کرده تا ظرفیت سیستم هوارسانی و زیبایی فضای داخلی محیط تحت تملک خود را افزایش دهید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «از دریچه گرد در چه نوع ساختمانی استفاده می شود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره از دریچه گرد در چه نوع ساختمانی استفاده می شود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.