زمان مطالعه: 2 دقیقه
دره شمخال درگز خراسان

دره شمخال درگز خراسان

دره شمخال درگز خراسان به طول ۱۸ کیلومتر از روستایی شمخال واقع در ۲۵ کیلومتری باجگیران و 70 کیلومتری قوچان آغاز می گردد .

دره شمخال درگز خراسان به طول ۱۸ کیلومتر از روستایی شمخال واقع در ۲۵ کیلومتری باجگیران و 70 کیلومتری قوچان آغاز می گردد و دارای آب و هوای مطلوب و تنوع حیات وحش است. دره شمخال از سوی دیگر خود به شهر درگز ختم می شود. دره شمخال که نام خود را از روستایی کوهپایه ایی به همین نام گرفته است از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است. در میدان فلسطین قوچان؛ سواری های شخصی گردشگران را به روستای شمخال می رسانند و در صورت هماهنگی؛ برای برگرداندن گردشگران آمادگی دارند. جاده تا روستای شمخال آسفالته است و از تونل باجگیران عبور می کند.

آشنایی با دره شمخال

آشنایی با دره شمخال
آشنایی با دره شمخال

نام دره شمخال همان طور که قبلا نیز ذکر شد، از روستایی زیبا و کوهپایه ای به همین نام گرفته شده است. این روستا از جهت شمال شرقی به کوهی به نام آسلمه و نیز از جهت جنوب شرقی به رودخانه ای دائمی به نام کال شمخال منتهی می شود. وجه تسمیه شمخال اشاره به یک نوع تفنگ قدیمی دارد که بسیار قوی بوده و با دست ساخته می شده است. این نام ریشه در زبان کردی کرمانجی نیز داشته است؛ سازهای محلی کردی، سازهای محلی دو تار، دهل و سُرنا از انواع موسیقی منطقه به شمار می آیند که بسیار مورد توجه گردشگران بوده و بر جذابیت سفرشان افزوده است.

بهترین فصل برای بازدید دره شمخال

بهترین فصل برای بازدید از دره، فصول بهار و تابستان هستند. دره شمخال یک مسیر طولانی و پرپیچ و خم دارد. طبیعی است که طی کردن تمامی مسیر و بازدید دقیق از تمامی بخش‌های دره در چند ساعت امکان‌پذیر نیست.

پوشش گیاهی

از دیگر جاذبه های مسیر می توان به پوشش گیاهی آن که شامل بوته های تمشک وحشی، انواع گیاهان دارویی، موسیر، چریش (نوعی سبزی است که در تهیه ی نان محلی منطقه از آن استفاده می کنند)، آنوخ (کاکوتی)، گون، زالزالک، زرشک، انجیر، زرد آلو، چنار، بید، سپیدار و غیره می شود اشاره نمود. آبشار دوازده پله قره سو که در حدود ده کیلومتری جهت جنوب غربی کلات نادری واقع شده است، از دیگر جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می آید. بازدید از این دو منطقه در یک سفر امکان پذیر است. قره سو به معنی آب سیاه است و وجود سنگ های سیاه رنگ در کف رودخانه در ارتباط با وجه تسمیه آن می باشد.

دره شمخال کجاست؟

آدرس مشهد، شهر قوچان، کیلومتر ۷۰ قوچان در جاده قوچان به باجگیران، روستای شمخال، دره شمخال درگز
لوکیشن  نمایش نقشه در گوگل مپ ، نشان ، بلد

تصاویر دره شمخال

دره شمخال
دره شمخال
طبیعت دره شمخال
طبیعت دره شمخال
عکس دره شمخال
عکس دره شمخال
دره شمخال درگز،دره ای رویایی در خراسان رضوی
دره شمخال درگز،دره ای رویایی در خراسان رضوی
دره شمخال درگز بهشتی وصف ناپذیر در شرق کشور
دره شمخال درگز بهشتی وصف ناپذیر در شرق کشور
نظر خود را درباره «دره شمخال درگز خراسان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دره شمخال درگز خراسان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.