زمان مطالعه: 2 دقیقه
درباره تنها رشته مختلط دوومیدانی در بازیهای المپیک

درباره تنها رشته مختلط دوومیدانی در بازیهای المپیک

المپیک توکیو، نخستین دوره بازیهای المپیک بود که مسابقه مختلط 400×4 متر در آن برگزار شد.

اولین بار که رقابت 400×4 متر در بازیهای المپیک برگزار شد، مربوط به بازیهای 1912 استکهلم بود. در آن سال تنها هفت تیم در این مسابقه شرکت داشتند. بریتانیا و کانادا در گروه اول با هم رقابت کردند، آمریکا و آلمان در گروه دوم مسابقه دادند و سرانجام فرانسه، سوئد و مجارستان در سومین دسته، سومیم تیم صعود کننده به فینال را مشخص کردند. همه رقابتها در روز یکشنبه 14 جولای 1912 برگزار شد و اولین رکورد بازیها توسط بریتانیا و با زمان 3:19 دقیقه ثبت شد.

یک روز بعد مسابقه فینال برگزار شد و آمریکایی ها نشان دادند که انرژی خود را برای روز فینال ذخیره کرده بودند. آمریکا که در مرحله نیمه نهایی ضعیف ترین رکورد را از خود به جا نهاده بود، در فینال با ثبت زمان 3:16:6 رکورد جهان را هم شکست و بالاتر از فرانسه و بریتانیا طلای المپیک را به خود اختصاص داد. به این ترتیب نام مل شپارد، ادوارد لیندبرگ، تد مردیث و چارلز رِیدپث به عنوان نخستین فاتحان این مسابقه در تاریخ ثبت شد.

60 سال گذشت تا این که رقابت 400×4 متر زنان نیز وارد بازیها شد. زنان دونده به دو گروه هفت تیمی تقسیم شدند و از هر گروه چهار تیم برتر به فینال رسیدند. هر چند که آلمان شرقی با حضور داگمار کازلینگ، ریتا کونه، هِلگا زیدلر و موینکا زهرت زمان 3:28:5 را ثبت کردند و با شکستن رکورد جهان، کیفیت بالای خود را به نمایش گذاشتند. یک روز بعد و در دهم سپتامبر 1972 تماشاگران شاهد رکوردهایی عجیب در فینال بودند. در این رقابت عجیب، رکورد آلمان شرقی توسط تیمهای آمریکا، آلمان غربی و فرانسه شکسته شد. اما کسی توجهی به این رکوردشکنی نکرد. زیرا آلمان شرقی با ثبت زمان 3:22:95 باز هم رکورد جهان را شکست. آن هم با حدود 6 ثانیه ترقی رکورد جهان.

نیم قرن بعد نوبت به ورود مسابقه 400×4 متر مختلط به بازیهای المپیک بود. در این رقابت هر تیم از دو دونده مرد و دو دونده زن استفاده می کند. با توجه به شرایط فیزیکی و سرعت بالاتر مردان، تیمها عموما ترجیح می دهند که کار را با یک دونده مرد آغاز کنند. پس از آن نوبت به دو دونده زن می رسد و در پایان، باز هم نوبت به یک دونده مرد می رسد تا کار را به پایان برساند.

پیش از المپیک، بحرینی ها با زمان 3:11:82 در بازیهای آسیایی رکورد جهان را به نام خود ثبت کردند. اما کمی بعد آمریکایی ها به زمان 3:09:34 رسیدند تا در حال حاضر آنها رکورددار جهان باشند.

در المپیک توکیو آمریکایی ها در روز جمعه 30 جولای در گروه اول، صدرنشین شدند و به همراه دومینیکن، بلژیک، ایرلند و آلمان راهی فینال شدند. اسپانیا و نیجریه نیز با قرار گرفتن در جایگاههای ششم و هفتم از رسیدن به فینال بازماندند. در گروه دوم تیمها، لهستان با ثبت زمان 3:10:44 دقیقه هم رکورد المپیک را از آن خود کرد و هم صدرنشین شد. هلند، جامائیکا و بریتانیا نیز در رده های بعدی قرار گرفته و به فینال صعود کردند. تیمهای ایتالیا، اوکراین، برزیل و هند هم در رده های پنجم تا هشتم ایستادند و حذف شدند.

مسابقه فینال در ساعت 21:35 روز یکشنبه 31 جولای آغاز شد و 9 تیم شرکت کننده رقابت خود را آغاز کردند. در پایان این مسابقه لهستان با ثبت زمان 3:09:87 دقیقه رکورد المپیک را از آن خود کرد و قهرمان شد. اعضای تیم قهرمان به ترتیب دویدن عبارت بودند از: کارول زالِوسکی، ناتالیا کاژمارِک یوستینا سویِتی-ارستیک، کایِتان دوژینسکی. دومینیکن و آمریکا هم مدالهای نقره و برنز را از آن خود کردند و هلند، بلژیک، بریتانیا، جامائیکا و ایرلند در رده های بعدی ایستادند. آلمان هم به دلیل بر زمین افتادن میله امدادی و خطا در طول مسابقه، از این رده بندی حذف شد.

نظر خود را درباره «درباره تنها رشته مختلط دوومیدانی در بازیهای المپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره درباره تنها رشته مختلط دوومیدانی در بازیهای المپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.